Voda namiesto benzínu: Inovácia od spoločnosti Bosch znižuje spotrebu paliva

2 septembra 2016, 14:27

Vedeli ste, že aj vyspelé benzínové motory vyplytvajú približne pätinu svojho paliva? Najmä pri vysokých otáčkach motora sa časť benzínu namiesto pohonu využije na chladenie. Bosch svojím novým vstrekovaním vody dokazuje, že niečo také už pokojne môže byť minulosťou.

Predovšetkým pri rýchlej akcelerácii alebo pri jazde po diaľnici umožňuje vstrekovanie pridanej vody znížiť spotrebu pohonných hmôt až o 13 percent. „S naším vstrekovaním vody preukazujeme, že spaľovací motor má ešte pár trikov v rukáve,“ hovorí Dr. Rolf Bulander, vedúci obchodnej oblasti Mobility Solutions a člen predstavenstva Robert Bosch GmbH. Úspora paliva ponúkaná prostredníctvom tejto technológie sa dostáva do popredia predovšetkým pri troj a štvorvalcových motoroch so zmenšeným objemom: inými slovami, presne pri tých typoch motorov, ktoré sa nachádzajú pod kapotou akéhokoľvek priemerného vozidla strednej triedy.

Ďalšie posilnenie pre turbomotory

Oblasť spotreby paliva nie je ale jedinou, kde Bosch touto inováciou vstupuje do hry. Pre autá predstavuje aj väčší výkon. „Vstrekovanie vody môže pre turbomotor znamenať skutočnú výhru,“ hovorí Stefan Seiberth, prezident divízie Benzínových systémov spoločnosti Bosch. Včasnejšie uhly zapaľovania znamenajú, že motor pracuje ešte účinnejšie. Vďaka tomu môžu technici dostať z motora ešte väčší výkon, a to aj pri silných športových vozidlách.

Základom tejto inovatívnej technológie v oblasti motorov je jednoduchý fakt: motor sa nesmie prehriať. Aby k tomu nedochádzalo, je v súčasnosti do takmer každého benzínového motora vstrekované prídavné palivo. Ako sa toto palivo odparuje, ochladzuje súčasti bloku motora. Tento fyzikálny princíp využili inžinieri Bosch pri otázke vstrekovania vody. Ešte pred tým, než dôjde k vznieteniu paliva, je do sacieho potrubia vstreknutá jemná vodná hmla. Vysoké výparné teplo vody zaisťuje účinné chladenie.

To je taktiež dôvod, prečo je potrebné len malé množstvo pridanej vody: na každých prejdených sto kilometrov stačí len pár sto mililitrov. Výsledok je, že kompaktnú nádrž na vodu, ktorá zásobuje vstrekovací systém destilovanou vodou, stačí doplniť nanajvýš každých pár tisíc prejdených kilometrov.

A pokiaľ by došlo k tomu, že je nádrž za jazdy prázdna, nie je sa čoho báť: motor aj naďalej pobeží hladko – aj keď bez vyššieho točivého momentu a nižšej spotreby vďaka vstrekovaniu vody.

Doplňujúce otázky a odpovede

Už sa táto technológia vyrába?
Prvým vyrábaným vozidlom, ktoré sa môže týmto inovatívnym a priekopníckym systémom vstrekovania vody pýšiť je BMW M4 GTS. Pre šesťvalcový turbomotor to bude znamenať zlepšenie výkonu a spotreby aj pri plnom zaťažení. Bosch dodáva pre BMW M4 GTS diely pre vstrekovanie vody.

Ako vysoká je spotreba paliva počas jazdného cyklu?
V teste budúcej spotreby (WLTC) umožňuje vstrekovanie vody úsporu paliva o až 4 percentá. V reálnych jazdných podmienkach to bude ešte viac: tu môže byť pri rýchlej akcelerácii alebo pri jazde na diaľnici spotreba znížená až o 13 percent.

Nebude mať vstrekovanie vody za následok koróziu motora?
Nie. V spaľovacej komore nezostáva žiadna voda. Voda sa odparí ešte pred tým, než v motore prebehne spaľovanie. Všetka voda je spoločne s výfukovými plynmi vylúčená do životného prostredia.

Akým spôsobom sa voda dopĺňa?
Vstrekovanie vody vyžaduje, aby bolo vo vozidle k dispozícii len malé množstvo vody. V priemere bude potrebné vodu doplniť po každých 3.000 najazdených kilometroch. Oddelená nádrž na vodu musí byť doplnená destilovanou vodou.

Môže voda v nádrži zamrznúť?
Len čo sa motor zastaví, natečie voda späť do svojej nádrže, kde môže zamrznúť. Pri ďalším naštartovaní motora sa voda opäť roztopí.

Existuje niečo také, ako priame vstrekovanie vody?
Bosch využíva bodový vstrekovací systém, pretože prináša jednoznačné technické výhody a nižšie náklady. Vďaka tomu je vstrekovanie vody vhodné ako pre masovú výrobu, tak pre množstvo automobilových segmentov. 

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!