Je najvyšší čas prezuť

28 apríla 2017, 14:26

Rozumne sa tento rok zachovali vodiči, ktorí prezutie na letné pneumatiky o nejaký čas odložili, teraz by však už s výmenou nemali otáľať.

Na slovenských cestách nebývajú vozidlá so zimnými pneumatikami žiadnou výnimkou, ani keď už je jar v plnom prúde. Niektorí vodiči nezvládajú zájsť včas do servisu na prezutie, iní si ich nechávajú na aute z nevedomosti. Stále sa však ešte nájdu aj takí, ktorí sa úplne mylne domnievajú, že im zimné pneumatiky konštruované na extrémne podmienky môžu zaručiť vyššiu bezpečnosť aj v lete. “To je samozrejme veľký omyl,” dodáva Boris Tománek.

Zimné pneumatiky sú za určitých podmienok povinné až do konca marca, ale hneď začiatkom apríla – alebo keď priemerné denné teploty prekonávajú odporúčanú hranicu 7 °C – je správne opäť prezuť na letné. Mäkšia zmes a vysoký počet lamiel zimných pneumatík majú totiž v teplejšom počasí za následok väčšiu hlučnosť, vyšší počet záberových hrán sa zase prejavuje negatívne na hodnote spotreby. Pri vyšších teplotách sa zimné pneumatiky navyše prehrievajú, čo zapríčiňuje predĺženie brzdnej dráhy.

Hoci sa zimné a letné pneumatiky na prvý pohľad tvarom ani vzhľadom príliš nelíšia, majú celkom iné ako zloženie zmesi, tak i dezén behúňa. V lete sa jazdí spravidla rýchlejšie a často na mokre, niekedy dokonca aj vo veľmi hustom daždi, a presne takým podmienkam je konštrukcia letných pneumatík prispôsobená. Tvrdšia zmes a behúň so širokými obvodovými drážkami im pri letných podmienkach prepožičiavajú ďaleko lepšie bezpečnostné parametre. Pokračujúci výskum a vývoj nových technológií a postupov pritom rozdiely medzi pneumatikami pre konkrétne určenie za špecifických poveternostných a teplotných podmienok rôznych období roka ďalej zväčšujú.

Desiatky litrov vody za sekundu

Prezutím na letné pneumatiky v správnom čase však odporúčanie spoločnosti Goodyear nekončí. Veľmi dôležitá je pred letnou sezónou tiež kontrola fyzického stavu celého plášťa a hĺbky dezénu pneumatiky. Aj keď nové letné pneumatiky mávajú hĺbku dezénu približne 8 milimetrov, jeho minimálnu hĺbku slovenská legislatíva stanovila na 1,6 milimetra. Pri tejto krajnej hodnote však už pneumatiky nemusia zaistiť potrebnú priľnavosť pri jazde po mokrom povrchu, pretože pri skutočne hustom daždi musí odvádzať do strán enormné množstvo vody. Napríklad, ak je na vozovke približne polcentimetrová vrstva vody, musí sa pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h vysporiadať s približne 35 litrami za sekundu.

Vek pneumatík je relatívny údaj

“V neposlednom rade úžitkové vlastnosti pneumatík ovplyvňuje aj ich vek,” pripomína ďalej Boris Tománek. Informáciu o dátume výroby pneumatík obsahuje kód DOT, vyrazený na ich bočnici. “Pri dodržaní správnych podmienok skladovania si nová pneumatika zachováva svoje pôvodné vlastnosti niekoľko rokov, ale v praktickej prevádzke sa už jej maximálna životnosť pohybuje okolo piatich rokov. A úžitková životnosť je rovnako dôležitým argumentom pre obstaranie si nových pneumatík ako opotrebenie ich dezénu. Ide predsa o to najdôležitejšie – o bezpečnosť našu, i našich blízkych,“ zdôrazňuje Boris Tománek.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Goodyear uvádza na trh všestranné univerzálne pneumatiky – Wrangler All-Terrain Adventure
Goodyear uvádza na trh všestranné univerzálne pneumatiky – Wrangler All-Terrain Adventure

Spoločnosť Goodyear uvádza na trh Wrangler All-Terrain Adventure, nové pneumatiky, ktoré pokračujú v odkaze vysoko hodnotenej rodiny pneumatík Wrangler. Tieto húževnaté a odolné pneumatiky sú ideálne pre jazdu v teréne, no perfektne sa hodia aj pre prevádzku na ceste. Vďaka ich všestrannosti môže vodič zísť z cesty, kedykoľvek sa mu zachce.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 celkovým víťazom testu letných pneumatík
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 celkovým víťazom testu letných pneumatík

Časopis Auto Bild allrad vyhodnotil vysoko výkonné (UHP) pneumatiky značky Goodyear ako celkovo najvýkonnejšie testované pneumatiky. Eagle F1 Asymmetric 3 pravidelne bodujú v najrôznejších testoch, Auto Bild allrad sa k ich výsledkom pripojil takisto pochvalou, že ide o veľmi vyvážené cestné pneumatiky. Pri brzdení na suchom povrchu sa Eagle F1 Asymmetric 3 pri teste umiestnili […]

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!