Sú náhradné diely z druhovýroby lepšie?

19 februára 2018, 9:38

Sú náhradné diely z druhovýroby lepšie ako OE? Vďaka konštrukčných zmenám je to možné.

Medzi mechanikmi panuje presvedčenie, že najspoľahlivejšie a najtrvanlivejšie časti sa dodávajú len pre prvomontáž. Skutočnosť vyzerá ale inak. Renomovaní výrobcovia dielov kladú na seba vysoké nároky – chcú ponúkať produkty s rovnakou alebo dokonca vyššou kvalitou, ako tie, ktoré idú do tovární najlepších značiek v automobilovom svete. K tomu hľadajú slabé stránky OE dielov, a nasledovne prinášajú svoje vlastné modifikácie, ktoré majú lepšiu trvanlivosť dielu alebo skracujú dobu potrebnú pre montáž. Predĺžené zvary, upravené tvary gumového krytu čapu A-ramena, kataforetické lakovanie či nové imbusové skrutky – to všetko sú len niektoré modifikácie, zavádzané inžiniermi značky MOOG. Poďme sa s nimi zoznámiť a rozlúčme sa s názorom, že tie najlepšie produkty mieria výhradne na prvú montáž.

VOLKSWAGEN, SEAT – PREDĹŽENÉ ZVARY
Pre konštruktérov bolo výzvou predĺženie životnosti trojuholníkového ramena s populárnym referenčným číslom pre vozidlá skupiny Volkswagen. Preto boli výrazne predĺžené zvary, z 25,5 mm na 43,1 mm, čím sa posilnilo spojenie silentbloku a ramena. Navyše bol zoptimalizovaný tvar penového silentbloku a boli zavedené nové gumové zmesi. Tie zabraňujú nadmernému pohybu počas práce ramena, a zároveň výrazne predlžujú životnosť časti.

RÔZNE MODELY VOZIDIEL – KATAFORETICKÉ LAKOVANIE
V našom klimatickom pásme je povrch A-ramena vystavený pôsobeniu vody, soli, piesku a kameňov. Tradičné elektrostatické nátery ramena neprinášali odpovedajúcu ochranu. Preto padlo rozhodnutie použiť kataforetické lakovanie. To sa aplikuje pomocou elektrického prúdu. Čiastočky farby sa premiestňujú v elektrickom poli a vďaka elektrickému náboju sa farba dostanie aj do ťažko dostupných miest. Postup je teda výrazne účinnejší ako konvenčné metódy lakovania autodielov. Laboratórne testy ukázali, že diely s kataforetickou vrstvou laku sú chránené pred koróziou aj po údere ostrým predmetom, napríklad kameňmi odlietavajúcimi spod kolies.

Pokrokové modifikácie dielov pre aftermarket. Rozlúčme sa s názorom, že tie najlepšie produkty mieria výhradne na prvú montáž.

moog

MERCEDES-BENZ – ZMENA KONŠTRUKCIE GUMOVÉHO KRYTU ČAPU
Keď sa čap A-ramena nachádza v maximálnom uhle vychýlenia, potom môže dôjsť k jeho kontaktu s inými prvkami a napokon aj k poškodeniu gumového krytu čapu. Ďalší priebeh udalostí nie je ťažké predpovedať: cez poškodený kryt vniká dovnútra voda a nečistoty, ktoré spôsobujú koróziu guľového čapu. Rýchlejšie opotrebovanie dielu si potom vynúti jeho výmenu. V snahe predísť tejto situácii zmenila firma MOOG konštrukciu gumového krytu čapu pre také modely Mercedes, ako je CLS (219), trieda E (W211, S211), trieda S (W220) a v piatej generácii roadsteru SL R230. Zmena tvaru krytu viedla k zvýšeniu kvality a k predĺženiu životnosti dielu.

RÔZNE MODELY VOZIDIEL – STRMEŇ ČAPU S IMBUSOVOU SKRUTKOU UĽAHČUJE MONTÁŽ
Rôzne A-ramená, koncovky riadiacej tyče a spojky stabilizátora majú často guľový čap, ktorý má v hornej časti strmeňa okrúhly otvor. Pri servisných prácach ale mechanik kvôli tomuto okrúhlemu otvoru žiaľ nemôže zabezpečiť guľový čap pred otáčaním. Montáž a demontáž dielu môže byť potom dosť ťažká, či v najhoršom prípade priam nemožná, pretože matica sa nepodarí osadiť na závit otáčajúceho sa čapu.

Z týchto dôvodov navrhli inžinieri novú konštrukciu s šesťhranným otvorom. Vďaka tejto celkom jednoduchej úprave môžu teraz mechanici pomocou imbusového kľúča znehybniť čap, čím si uľahčia a urýchlia celú opravu.

Firma MOOG testuje svoje produkty v americkom Saint Louis a belgickom Kontichu. Laboratórne zariadenia tu simulujú podmienky na ceste, vďaka čomu je možné dôkladne testovať odolnosť dielov voči pôsobeniu vonkajších síl.

moog

Článok bol uverejnený v časopise IC journal 2/2017 firmy Inter Cars.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!