S modelmi 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid a Cayenne S E-Hybrid je Porsche prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý ponúka tri plug-in hybridné vozidlá. Medzi dodávateľov z odvetvia inovatívnych pohonných systémov, na ktorých Porsche spolieha, patrí aj Bosch. Možnosti, ktoré ponúka kombinácia spaľovacieho motora a elektrického pohonu atraktívne demonštrujú hybridné vozidlá Porsche na 62. medzinárodnom kolokviu Bosch pre motoristické médiá na skúšobnej dráhe v Boxbergu.
"Sľúbili sme predefinovať radosť z jazdy, efektivitu a výkon modelu 918 Spyder. Dodržali sme svoje slovo a osadili sme do vozidla hybridnú technológiu," hovorí Wolfgang Hatz, člen predstavenstva Porsche AG pre výskum a vývoj. Porsche 918 Spyder1) bolo prvé vozidlo schválené pre bežnú cestnú premávku na svete, ktoré celý 20,6 km dlhý úsek slávnej North Loop na okruhu v Nürburgringu absolvoval za menej ako sedem minút. Za presne šesť minút a 57 sekúnd, čím toto superauto s plug-in hybridným pohonom prekonalo dovtedajší rekord o 14 sekúnd. Poznatky z vývoja technológií tohto vozidla Porsche využilo aj na elektrifikáciu ďalších modelov svojho produktového radu. Panamera S E-Hybrid2)a Cayenne S E-HYbrid3) dopĺňajú škálu produktov a robia z Porsche lídra v oblasti plug-in hybridných vozidiel v prémiovom segmente.
"Porsche a Bosch spoločne priniesli elektrifikáciu do elektrifikovaných športových automobilov. Elektrina pridáva potešenie z jazdy a efektivitu,” hovorí Dr. Rolf Bulander, vedúci obchodnej oblasti Mobility Solutions spoločnosti Robert Bosch GmbH. Pre trojicu plug-in hybridných modelov Porsche Bosch dodáva aj riadiacu elektroniku, trakčné batérie a elektromotory pre Cayenne a Panameru a elektromotor inštalovaný na prednej náprave pre 918 Spyder.
918 Spyder: Výkon a efektivita v jedinečnej kombinácii
Úlohou vývojového tímu modelu 918 Spyder bolo postaviť superauto pre nasledujúce desaťročie s mimoriadne účinným a výkonným hybridným pohonom. Úplne nový vývoj, ktorý logicky začínal skicou na prázdnom liste papiera, umožnil navrhnúť koncept bez ústupkov. Celý automobil je navrhnutý tak, aby vyhovoval hybridnému pohonu. 918 Spyder preto poukazuje na potenciál hybridného pohonu, možnosti zväčšiť efektivitu a výkonnosť bez toho, aby jedno šlo na úkor druhého. Vďaka elektromotoru SMG 180/20 vyvinutému spoločnosťou Bosch, získalo Porsche 918 Spyder ďalších 210 kW (286 hp) výkonu. Elektromotor na prednej náprave 918 Spyder má krútiaci moment 210 Nm hneď od štartu, elektromotor na zadnej náprave poskytuje krútiaci moment 375 Nm. Výsledkom je celkový výkon hybridného systému 652 kW (887 k) s maximom krútiaceho momentu až 1280 Nm, čo umožňuje Porsche 918 Spyder zrýchľovať z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy. Spotreba tohto superauta je však len 3,1 litra na 100 kilometrov v skúšobnom cykle NEDC, teda menej ako dosahuje väčšina dnešných malých vozidiel.
Panamera S E-Hybrid a Cayenne S E-Hybrid: Spotreba ako u malého auta
Jazdná dynamika športového vozidla so spotrebou paliva malého auta – Porsche Cayenne S E-Hybrid a Panamera S E-Hybrid dokazujú, že tieto protichodné vlastnosti nie sú vo vzájomnom rozpore. Prvý plug-in hybrid na svete v prémiovom SUV s celkovým výkonom 306 kW (416 k), má spotrebu v cykle NEDC len 3,4 l/100 km. Plug-in hybridný model Porsche Gran Turismo, ktorý má tiež systémový výkon aj 306 kW (416 k) dosahuje spotrebu len 3,1 l/100, a to vďaka zmenšeniu hmotnosti, pohonu zadných kolies a menšiemu koeficientu odporu vzduchu.
V plug-in hybridných modeloch Porsche Cayenne a Panamera Bosch elektromotor IMG-300 pridáva ďalší výkon a krútiaci moment. Podporuje pohonný systém krútiacim momentom až 310 Nm a výkonom 70 kW (95 k). Spoluprácu medzi elektromotorom a batériou reguluje modul INVCON 2.3 od spoločnosti Bosch. Výkonová elektronika je riadiacim centrom elektrickej pohonnej jednotky, pretože premieňa jednosmerný prúd uložený ako energia v batérii na trojfázový striedavý prúd pre elektromotor a opačne pri dobíjaní batérie. Trakčné batérie uskladňujú elektrickú energiu v systéme pohonu. Skladá sa z prizmatických článkov s obsahom energie 9,4 kWh v modeli Panamera S E-Hybrid a 10,8 kWh na Cayenne S E-Hybrid a možno ich nabiť z normálnej domácej zásuvky za menej ako štyri hodiny. S využitím vysokonapäťového nabíjania je nabíjací čas polovičný, teda asi dve hodiny.
Komentáre