Inter Cars: Auto v zime: 31 otázok a odpovedí

26 novembra 2015, 8:49

Aké problémy hrozia automobilom pri nízkych teplotách? Odpovedáme na 31 otázok, ktoré si motoristi môžu položiť v zimnom období.

1. Kedy hrozí, že mi zamrzne nafta?
Odolnosť nafty voči mrazu vyjadruje jej filtrovateľnosť. Ľudovo povedané ide o teplotu, pri ktorej sa v palive začnú tvoriť parafínové kryštáliky, ktoré by upchali palivový filter. Zimná nafta, ktorá sa na našich čerpacích staniciach predáva od polovice novembra do konca februára, musí vydržať záporné teploty minimálne 20°C. Prémiové nafty odolajú i mrazom pod -30°C.

2. Ako môžem  uľahčiť dieslovému motoru pri štartovaní?
Podstatná je kontrola palivového systému a v prípade nutnosti výmena palivového filtra a žhaviacich sviečok. Ak pri tom nezabudnete ani na akumulátor, nemali by ste sa počas studených dní dočkať žiadnych nemilých prekvapení. Pomôcť môže i výmena oleja za iný s nižšou viskozitou, čo štartéru uľahčí prácu pri pretáčaní motora. Samozrejme za predpokladu, že výrobca použitie takéhoto oleja povoľuje.

3. Môže zamrznúť aj benzín?
Tento problém v našich zemepisných šírkach môže nastať len čisto teoreticky. Aby benzín zamrzol, musela by teplota klesnúť pod -40°C.

4. Ako odoláva zime LPG?
Dvojpalivové motory určené v kombinácii benzín/LPG štartujú vždy na benzín. Na plyn sa systém prepína až vtedy, keď chladiaca kvapalina dosiahne teplotu približne 50°C, čo môže v chladnom počasí trvať aj niekoľko kilometrov.

5. Prečo má motor pri nízkych teplotách vyššiu spotrebu?
Pri nízkych teplotách sa pre slabšie odparovanie paliva výrazne zhoršuje tvorba zmesi, takže sa musí obohacovať. Bez vstrekovania väčšieho množstva paliva by štart studeného motora nebol možný, postupne so stúpajúcou teplotou sa obohacovanie zmesi znižuje. Pri nízkych teplotách tiež stúpa viskozita oleja, čím pohyblivým častiam kladie väčší odpor.

6. Na čo dbať pri jazde so studeným motorom?
Studenému motoru najviac škodia vysoké otáčky. Olejový film v ložiskách aj na ostatných trecích plochách je krátko po naštartovaní len málo trvácny a práve vtedy je opotrebenie najväčšie. Vhodný však nie je ani opačný extrém, jazda na neprimerane vysokom prevodovom stupni, keď dochádza k vysokému zaťaženiu motora. Pri častých krátkych jazdách je vhodné skrátiť interval výmeny oleja na predpísané minimum, keďže sa v ňom usadzujú čiastočky paliva a skondenzovaná voda, čím ho znehodnocujú.

7. Prečo systém štart-stop v zime nepracuje?
Funkcia štart-stop býva vyradená z činnosti už pri teplotách tesne nad bodom mrazu. Hlavnou príčinou je potreba väčšieho množstva energie na štart studeného motora. Z rovnakého dôvodu sa motor nevypína ani pri nižšom napätí akumulátora.

8. Prečo ide napriek filtru z výfuku biely dym?
Biely dym neznamená zvýšené množstvo škodlivých emisií. Palivo sa skladá z uhlíka a vodíka a biely dym je výsledok jeho spaľovania vo forme vodnej pary, zväčša premiešanej s čiastočkami skondenzovanej vody. Inými slovami, je neškodný.

9. Do akej teploty je chladiaca kvapalina chránená pred mrazom?
Konkrétne hodnoty určuje výrobca automobilu. Všeobecne však platí, že chladiaca zmes by mala odolať teplotám aspoň -25°C, čo v našom zemepisnom pásme úplne postačuje. Ak aj krátkodobo, napríklad v noci, teplota klesne ešte nižšie, zmes za ten čas zmrznúť nestihne.

10. Čo sa stane, ak chladiaca kvapalina predsa zamrzne?
Pri zamrznutí chladiacej kvapaliny v žiadnom prípade neštartujte. Stuhnutá zmes isto zablokovala čerpadlo i ďalšie časti a hrozí vážne poškodenie systému. Niektoré motory majú pre tento prípad mrazové poistky, ktoré kvapalina pri zväčšovaní svojho objemu vytlačí. Taká oprava nebýva náročná, no je to práca pre servis. Nemrznúca látka v zmesi našťastie zabezpečuje, že kvapalina sa s poklesom teploty rozpína menej než čistá voda, čiže motor by mal prežiť bez ujmy.

11. Môže dlhšie štartovanie spôsobiť nejaké problémy?
Áno, ak motor nenaštartuje približne do päť až sedem sekúnd, štartér sa začne výrazne zohrievať a môže sa poškodiť. Neštartujte preto dlhšie, ale po neúspešnom pokuse počkajte aspoň 30 sekúnd. Pri nepodarenom štartovaní sa navyše v palivovom systéme usadzuje nespálené palivo, ktoré ho následne môže poškodiť.

12. Ak motor nenaskočí, môžem auto roztlačiť?
Ak neviete naštartovať, vozidlo určite neroztláčajte. Napriek tomu, že pustenie spojky so zaradenou dvojkou alebo trojkou bolo kedysi populárne a účinné, dnes to už neplatí a môže vás vyjsť pekne draho. Ak by sa roztrhol rozvodový remeň a piest narazil do ventilov, motor sa vážne poškodí. Kým motory starých škodoviek sa dali opraviť v garáži svojpomocne, za záchranu moderných agregátov zaplatíte tisícky eur.

13. Akú koncentráciu by mala mať kvapalina v ostrekovači?
Zmes by mala byť mrazuvzdorná aspoň do teploty o 10°C nižšej než je očakávaná teplota okolia. Väčší podiel nemrznúceho prípravku vo vode pritom dáva zmesi i lepšie čistiace vlastnosti, čo na zimných cestách isto oceníte.

14. Prečo sa akumulátor v zime vybíja rýchlejšie?
Výkon aj kapacita akumulátora výrazne klesá so znižujúcou sa teplotou a práve v zime je na naštartovanie potrebnej najviac energie. Riešenie je v podstate jednoduché: udržiavajte ho v stopercentnom stave. Problémy môže spôsobiť aj dlhšie odstavenie vozidla, keďže akumulátor má pri nižších teplotách vyššiu úroveň samovybíjania.

15. Ako sa mám o akumulátor postarať?
Základom je čistota oboch pólov a obalu batérie, ktorá znižuje možnosť vytvárania kĺzavých prúdov na povrchu. Znižuje sa tak odpor pri prechode prúdu na svorky. Pre správnu životnosť akumulátora je najdôležitejšie jeho neustále udržiavanie v nabitom stave. Preto počas krátkych jázd nie je vhodné zapínať funkcie, ktoré nie sú nevyhnutné (napríklad vyhrievanie sedadiel), vďaka čomu zostane v palubnej sieti viac energie na jeho nabitie po štartovaní.

16. Existuje nejaká prvá pomoc pre slabší akumulátor?
Ideálna je pochopiteľne nabíjačka, pomôže aj dlhá jazda. V prípade slnečného dňa je vhodné otvoriť kapotu, aby lúče dopadali na akumulátor a trochu ho zohriali. Ak je slnko v nedohľadne, účinným životobudičom môže byť plastová taška naplnená horúcou vodou. Položte ju navrch a počkajte pár minút. Aj mierne zohriaty akumulátor má viac energie na naštartovanie motora. A keď je akumulátor bez šťavy, určite pomôže ochotný motorista a štartovacie káble.

17. Čo by mala obsahovať zimná výbava?
Samozrejmosťou by mala byť metlička na očistenie auta od snehu, škrabka na okná, rozmrazovač v spreji a môže sa zísť aj malá lopatka. Ak plánujete výjazd do hôr, pribaľte snehové reťaze. Upozorňujeme aj fakt, že niektoré krajiny majú v určitých oblastiach povinné snehové reťaze. Pri dlhších výletoch je vhodné mať pre prípad núdze aj nejaké teplé deky, do niekoľkohodinovej kolóny sa môže dostať každý. Nezabudnite ani na dostatočnú zásobu čistiaceho prostriedku do ostrekovača, aby vás jeho nedostatok neprekvapil. Najmä v zime sa rozhodne oplatí pribaliť štartovacie káble.

18. Aké snehové reťaze sa naozaj oplatia?
Dnes existujú textilné reťaze, no najúčinnejšie boli a stále sú kovové. Na náhrady reťazí v spreji radšej hneď zabudnite, sú to vyhodené peniaze. Odporúčame hneď po kúpe vyskúšať si nasadzovanie reťazí, aby ste získali aspoň základnú rutinu. „Maturovanie“ so zmrznutými prstami vo fujavici alebo mraze rozhodne nie je to najlepšie cvičenie. Reťaze upínajte vždy na hnanú nápravu. Po namontovaní prejdite niekoľko desiatok metrov, zastavte a skontrolujte pevnosť napnutia. Ak je všetko v poriadku môžete pokračovať v jazde, najviac však rýchlosťou 50 km/h.

19. Môžem s nezávislým kúrením ušetriť?
Pri mínusových teplotách dosahovaných v našom zemepisnom pásme to nie je jednoznačné. Všetko má svoje pre a proti. Podľa testu pri teplote -15°C spotrebovalo nezávislé kúrenie (spotreba cca 0,6 l/h) viac paliva, než predstavovala úspora vďaka štartu motora so zohriatou chladiacou kvapalinou. Nezávislé kúrenie však prispieva k menšiemu opotrebovaniu motora a zlepšuje komfort posádky i bezpečnosť, keďže odpadajú problémy so zamrznutými či zahmlenými oknami.

20. Môžem do chladiaceho systému dopĺňať vodu?
Áno, pretože chladiaca kvapalina sa vždy skladá z nemrznúcej látky a destilovanej vody. Je však potrebné dbať na správny pomer, pretože s klesajúcou koncentráciou nemrznúcej látky klesá aj odolnosť zmesi voči zamrznutiu a jej antikorózne vlastnosti. Pre riziko zavzdušnenia systému možno vodu dolievať iba do expanznej nádobky. Počítajte ale s tým, že tesne po jej doplnení hrozí zamrznutie, nakoľko zmiešanie s kvapalinou vo zvyšku systému určitý čas trvá.

21. Prečo mi predné okno zamŕza zvnútra?
Dôvodom zamŕzania skla z vnútornej strany je nadmerná vlhkosť v interiéri. V prvom kroku je potrebné odstrániť príčinu, ktorou je najčastejšie poškodené tesnenie, zanesený kabínový filter alebo znečistený ventilačný systém. Okrem toho sa vlhkosť môže dostávať do auta aj so snehom na topánkach. Po oprave je potrebné auto vysušiť, pomôcť pri tom môže aj bežný pohlcovač vlhkosti.

22. Prečo mi auto nekúri?
Problémom je najčastejšie chybný termostat. Ak sa zasekne v otvorenom stave, chladiaca kvapalina neustále prúdi cez veľký okruh priamo do chladiča a kabína nemá šancu sa zohriať.

23. Je klimatizácia funkčná aj v zime?
Závisí to od vonkajšej teploty. Väčšina klimatizácií pri teplote -5°C bráni spusteniu kompresora, čím zabraňuje prípadným škodám spôsobených zmrznutou vodou.

24. Čo robiť, keď stierače primrznú k oknu?
V žiadnom prípade ich neskúšajte odtrhnúť násilím, zničili by ste tým ich stieracie lišty. Lepšie je na ne naliať alebo nastriekať trochu rozmrazovacieho prostriedku, počkať kým začne pôsobiť a potom ich jemne nadvihnúť. Ešte lepšia je prevencia. Ak ich na noc niečím podložíte, aby sa nedotýkali skla, určite neprimrznú.

25. Môžem okno rozmraziť horúcou vodou?
Rozhodne nie! Horúca voda by spôsobila v chladnom skle nebezpečné napätie, čo by mohlo viesť až k jeho prasknutiu, či už okamžite alebo neskôr počas prevádzky. Jedinou bezpečnou cestou je použitie na to určeného rozmrazovacieho prostriedku.

26. Prečo škrabka na ľad nie je na čelné okno najvhodnejšia?
Pri odstraňovaní ľadu škrabkou sa po skle posúvajú drobné, no ostré a tvrdé čiastočky ľadu, ktoré na ňom môžu vytvoriť škrabance. Odhliadnuc od estetického hľadiska, škrabance poškodzujú výhľad a môžu spôsobovať nepríjemné odlesky.

27. Je potrebné prispôsobovať tlak v pneumatikách teplote?
Nie. Najdôležitejšie je pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách, napríklad pri tankovaní. Rozhodne však preverte tlak pred dlhšou cestou a dodržiavajte odporúčania výrobcu. Pri nízkych teplotách má studený vzduch menší objem, počas jazdy sa však zahrieva a zväčšuje objem. Preto sa nesnažte pneumatiky okamžite dofúkať, aby ste ich napokon neprehustili.

28. Prečo je nevhodné šoférovať v hrubej bunde?
V prvom rade hrubé oblečenie obmedzuje voľnosť pohybu vodiča, ktorá je dôležitá, keď napríklad pri šmyku musí energicky zasiahnuť do riadenia. Navyše ak je oblečenie príliš hrubé, bezpečnostné pásy nie sú dostatočne blízko tela, sú voľné a môžu byť v nesprávnej pozícii. V prípade nehody tak nedokážu pasažierov dostatočne chrániť, dokonca im hrozí extrémne nebezpečné skĺznutie pod pás. Riziko predstavujú aj kapucne, ktoré zväčšujú vzdialenosť hlavy vodiča od opierky a pri náraze zozadu zvyšujú riziko zranenia krčnej chrbtice.

29. Môžem pri mínusových teplotách navštíviť umyváreň?
Áno, ale vyberte si program, ktorý obsahuje úvodné opláchnutie a nakoniec sušenie. Počiatočné opláchnutie je dôležité, pretože odstráni z karosérie čiastočky ľadu a hrubé nečistoty, ktoré by inak poškodili lak.

30. Pomôže alkohol zabrániť zamrznutiu kvapaliny v nádobke ostrekovača?
Zamrznutiu áno, ale s jeho čistiacimi schopnosťami to už je horšie a zanecháva na skle matné šmuhy, ktoré zhoršujú výhľad. Špeciálna zimná zmes do ostrekovačov je určite lepším riešením.

31. Ako zistím bod tuhnutia chladiacej zmesi?
Najspoľahlivejšou možnosťou je návšteva servisu, kde použijú certifikovaný tester. Orientačné výsledky sa dajú získať aj pomocou testovacích papierikov, ktoré menia farbu podľa koncentrácie látky.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!