Krajiny Vyšehradskej štvorky sa stali významnou automobilovou veľmocou v rámci Európy. Dokazujú to aj konkrétne čísla a štatistiky. Len v minulom roku bolo v regióne V4 vyrobených 3.650.931 automobilov, čo je asi jedna štvrtina z celkovej produkcie Európy. Automobilové výroby zamestnávajú v našom regióne vyše 630.000 pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňujú tvorbu viac ako 1.300.000 pracovných miest. Významný je aj podiel na tvorbe HDP. Ako zachovať rastúci trend a podporiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu v krajinách V4, to bola aj hlavná téma medzinárodnej konferencie v Bratislave.
Uvedené štatistiky sú na jednej strane mimoriadne pozitívne, na druhej strane však so sebou prinášajú viaceré výzvy či riziká ako udržať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu. Vzhľadom na dlhoročný spoločný politicko-spoločenský vývoj v regióne V4 sú tieto výzvy v rámci vyšehradských krajín takmer identické, pôsobia rovnako a prinášajú podobné problémy. „Je preto nevyhnutné pomenovať a jasne definovať konkrétne potreby a výzvy, „ hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „A následne sa na úrovni vrcholových politických predstaviteľov, zástupcov priemyslu, exekutívy pokúsiť hľadať cesty, ako nadviaza vzájomnú komunikáciu a spoluprácu pri kreovaní stanovísk jednotlivých členov zoskupenia V4.“
Taký bol aj jeden z cieľov medzinárodnej automotive konferencie, ktorá sa konala v Bratislave pod záštitou automobilových zväzov krajín V4 – Slovenskej republiky, Českej republiky, Maďarska a Poľska. Partnerom konferencie, ktorá sa venovala aj téme využitia potenciálu stredoeurópskeho regiónu, bola spoločnosť Hyundai Motor Group. Diskusie smerovali k významu regiónu V4 v kontexte interných problémov a vonkajších výziev, pred ktorými automobilový priemysel stojí.
V rámci interných tém všetky krajiny regiónu akútne riešia nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rozvoj dodávateľských sietí, potrebu rozvoja a podpory aplikovaného výskumu a vývoja. Externé výzvy vznikajú ako výsledok prebiehajúcich procesov, často mimo regiónu. Ide o geopolitické zmeny v oblastiach, kam sú výrobky vyvážané, zmluvy o voľnom obchode, zmeny v myslení a nástup novej generácie zákazníkov, objektívne prebiehajúci proces digitalizácie Industry 4.0. „Automobilový priemysel u nás už začal spoluprácu s českou vládou na februárovom Kolokviu o budúcnosti automobilového priemyslu v ČR v Mladej Boleslavi. Odvtedy boli uskutočnené prvé konkrétne kroky, „ hovorí Bohdan Wojnar , prezident Združenia automobilového priemyslu Českej republiky.
Mimoriadne podstatná je aj legislatíva Európskej únie, ktorá požiadavkami na dekarbonizáciu dopravy (sprísňovaním limitov na emisie), zvyšovaním požiadaviek na bezpečnosť, zmenami technickej legislatívy v oblasti schvaľovania vozidiel pre podmienky prevádzky na cestných komunikáciách vyvoláva revolučné zmeny, ktoré ovplyvňujú celý reťazec výroby a distribúcie vozidiel. Krajiny V4 predstavujú v rámci Európy významné politicko-ekonomické zoskupenie. Aj keď nemusia mať na všetky otázky jednotný názor, práve automobilový priemysel je silným spojením. Aj preto bude možné pri kreovaní stanovísk zastávať jednotný názor
Zástupcovia automobilových zväzov a asociácií krajín V4 chcú prijatou spoločnou deklaráciou vyzvať vlády na užšiu spoluprácu a podporu priemyslu a navrhujú vytvoriť platformu na pravidelné stretávanie sa na úrovni stredoeurópskeho regiónu.
Celá tlačová správa zo summitu na stiahnutie v PDF.
Komentáre