Zbytočné chyby Slovákov pri kontrole áut na STK

, 22 júna 2017, 10:57

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb. Tých sa pritom možno ľahko vyvarovať. Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou. 

Pred cestou k povinnej prehliadke na STK je dobré nájsť si čas a vozidlu venovať trochu starostlivosti. Ľahko tak predídete drobnostiam, kvôli ktorým môže kontrola technického stavu vozidla skončiť neúspešne,“ uviedol tajomník NA STK Peter Hulman a dodáva: „Majitelia často robia zbytočné chyby, či už z nedbanlivosti alebo neznalosti, ktoré ich v konečnom dôsledku stoja nielen peniaze, ale aj strávený čas.

„Technik STK nikdy nemá na výber. Nesmie sa rozhodovať podľa svojho uváženia, keďže presné pravidlá stanovuje štát. Zároveň je pod neustálym drobnohľadom kamier, za nedostatočnú kontrolu hrozia vysoké sankcie,“ ilustruje P. Hulman.

Jednoduchú kontrolu zvládne každý

Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Určite odporúčame preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky.

„Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe P. Hulman.

Zbytočné chyby

Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. „Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé,“ vysvetľuje tajomník NA STK P. Hulman. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.

Chyby, o ktorých možno neviete

Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.

Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje.

Asociácia ako odborný garant bezpečnosti

NA STK dlhodobo aktívne rieši bezpečnosť na slovenských cestách. Výsledkom odbornej iniciatívy asociácie bolo v minulosti napríklad zavedenie kamerového systému vyhotovujúceho záznam z priebehu kontroly. Jeho cieľom je zabezpečiť objektívnosť a transparentnosť overovania stavu motorových vozidiel, ktoré musia spĺňať minimálne predpísané štandardy.

Aktuálnou agendou NA STK je zodpovedné rozširovanie siete staníc. Členmi pracovnej skupiny na ministerstve dopravy, ktorá rieši práve ďalší postup štátu pri zvyšovaní počtu staníc technickej a emisnej kontroly, sa stali aj experti združení v Národnej asociácii STK (NA STK). Rokovania zástupcov štátu s odbornou verejnosťou o liberalizácii trhu prichádzajú po nedávnom vyslovení nesúhlasu s nezodpovedným uvoľnením legislatívnych pravidiel.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Podľa Národnej asociácie STK môže uvoľnenie trhu STK porušiť pravidlá EÚ
Podľa Národnej asociácie STK môže uvoľnenie trhu STK porušiť pravidlá EÚ

Pripravovaná novela z dielne ministerstva dopravy, ktorá by uvoľnila podmienky vzniku ďalších staníc STK, má trhliny a vytvára právnu neistotu. Národná asociácia STK na očividné riziká dlhodobo upozorňuje. Ministerský návrh je v rozpore s cieľmi smernice Európskej únie. Na Slovensku sa tak môže na niekoľko mesiacov nekontrolovane a nezodpovedne uvoľniť trh staníc STK.

Uvoľnenie trhu staníc technických a emisných kontrol ohrozí bezpečnosť na cestách
Uvoľnenie trhu staníc technických a emisných kontrol ohrozí bezpečnosť na cestách

Schválenie novely zákona, ktorá dereguluje trh so stanicami STK z dielne ministerstva dopravy, môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Myslí si to Národná asociácia staníc technickej kontroly (NA STK). Návrh liberalizácie vznikol narýchlo bez širšej diskusie s odbornou verejnosťou a úplne ignoruje zahraničné skúsenosti.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!