Podľa Národnej asociácie STK môže uvoľnenie trhu STK porušiť pravidlá EÚ

, 25 mája 2017, 14:04

Pripravovaná novela z dielne ministerstva dopravy, ktorá by uvoľnila podmienky vzniku ďalších staníc STK, má trhliny a vytvára právnu neistotu. Národná asociácia STK na očividné riziká dlhodobo upozorňuje. Ministerský návrh je v rozpore s cieľmi smernice Európskej únie. Na Slovensku sa tak môže na niekoľko mesiacov nekontrolovane a nezodpovedne uvoľniť trh staníc STK.

Ministerstvo dopravy svojím návrhom liberalizácie trhu staníc technickej kontroly, ktorým chce nekontrolovateľne navýšiť ich počty, zjavne nerešpektuje platnú smernicu EÚ číslo 2014/45/EÚ hovoriacu práve o regulácii trhu staníc STK. Vzniká tak neistý precedens, ktorý môže vyústiť až do nekontrolovateľného stavu v praxi. „Ide tu o paralelný proces zavádzania dvoch rôznych noviel toho istého  zákona do praxe. Ministerstvo presadzuje liberalizáciu, no zároveň však Slovensko musí prijať  európsku smernicu, ktorá sa  zaoberá bezpečnosťou cestnej premávky kde práve sieť staníc STK má veľký dopad, tvrdia odborníci z Národnej asociácie STK (NA-STK).

Slovensko by v čase pred uplynutím lehoty na prevzatie akejkoľvek smernice EÚ nemalo prijímať zákony, ktoré by ohrozovali zámer európskych úradníkov. Už dnes je jasné, že sme nerešpektovali povinnosť prevziať spomínanú smernicu do národnej legislatívy (termín vypršal 20. mája 2017) a zároveň sa ministerstvo dopravy chystá situáciu ešte viac zhoršiť.

Novela zákona o liberalizácii trhu staníc STK pritom nereflektuje na zahraničné skúsenosti z okolitých štátov ako Česko či Poľsko. „V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4.800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu,“ uviedol Hulman. Tajomník asociácie Ďalej dodáva: „Asociácia STK od začiatku k celej veci pristupovala veľmi zodpovedne a konštruktívne. Okrem alternatívneho návrhu, ktorý by umožnil ministerstvu flexibilne a kontrolovane rozširovať existujúcu sieť staníc, sme ministerstvu predstavili aj zoznam konkrétnych technických opatrení zameraných na výrazne zvýšenie objektívnosti kontroly. Naďalej však platí, že z objektívnych dôvodov odmietame nekontrolovanú liberalizáciu, lebo ako ľudia z praxe si plne uvedomujeme jej priame negatívne dopady na nehodovosť.”

Asociácia navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. „Optimalizovať počet staníc na mieru reálnym potrebám trhu je pozitívnou myšlienkou a NA STK sa jej nebráni, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržovať predpísané štandardy,“ uzavrel Hulman.

Zástupcovia prevádzkovateľov staníc STK (NA-STK) ako aj Zväz automobilového priemyslu (ZAP), Slovenská asociácia malých a stredných podnikateľov a živnostníkov (SAMP) a Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (SNOPK) vyjadrili obavy zo zavádzania zákona do praxe a zaslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom ho priamo žiadajú o prehodnotenie pokračovania legislatívneho konania.

Otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi si môžete prečítať TU.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Uvoľnenie trhu staníc technických a emisných kontrol ohrozí bezpečnosť na cestách
Uvoľnenie trhu staníc technických a emisných kontrol ohrozí bezpečnosť na cestách

Schválenie novely zákona, ktorá dereguluje trh so stanicami STK z dielne ministerstva dopravy, môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Myslí si to Národná asociácia staníc technickej kontroly (NA STK). Návrh liberalizácie vznikol narýchlo bez širšej diskusie s odbornou verejnosťou a úplne ignoruje zahraničné skúsenosti.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!