Pripravovaná novela z dielne ministerstva dopravy, ktorá by uvoľnila podmienky vzniku ďalších staníc STK, má trhliny a vytvára právnu neistotu. Národná asociácia STK na očividné riziká dlhodobo upozorňuje. Ministerský návrh je v rozpore s cieľmi smernice Európskej únie. Na Slovensku sa tak môže na niekoľko mesiacov nekontrolovane a nezodpovedne uvoľniť trh staníc STK.
Ministerstvo dopravy svojím návrhom liberalizácie trhu staníc technickej kontroly, ktorým chce nekontrolovateľne navýšiť ich počty, zjavne nerešpektuje platnú smernicu EÚ číslo 2014/45/EÚ hovoriacu práve o regulácii trhu staníc STK. Vzniká tak neistý precedens, ktorý môže vyústiť až do nekontrolovateľného stavu v praxi. „Ide tu o paralelný proces zavádzania dvoch rôznych noviel toho istého zákona do praxe. Ministerstvo presadzuje liberalizáciu, no zároveň však Slovensko musí prijať európsku smernicu, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou cestnej premávky kde práve sieť staníc STK má veľký dopad, tvrdia odborníci z Národnej asociácie STK (NA-STK).
Slovensko by v čase pred uplynutím lehoty na prevzatie akejkoľvek smernice EÚ nemalo prijímať zákony, ktoré by ohrozovali zámer európskych úradníkov. Už dnes je jasné, že sme nerešpektovali povinnosť prevziať spomínanú smernicu do národnej legislatívy (termín vypršal 20. mája 2017) a zároveň sa ministerstvo dopravy chystá situáciu ešte viac zhoršiť.
Novela zákona o liberalizácii trhu staníc STK pritom nereflektuje na zahraničné skúsenosti z okolitých štátov ako Česko či Poľsko. „V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4.800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu,“ uviedol Hulman. Tajomník asociácie Ďalej dodáva: „Asociácia STK od začiatku k celej veci pristupovala veľmi zodpovedne a konštruktívne. Okrem alternatívneho návrhu, ktorý by umožnil ministerstvu flexibilne a kontrolovane rozširovať existujúcu sieť staníc, sme ministerstvu predstavili aj zoznam konkrétnych technických opatrení zameraných na výrazne zvýšenie objektívnosti kontroly. Naďalej však platí, že z objektívnych dôvodov odmietame nekontrolovanú liberalizáciu, lebo ako ľudia z praxe si plne uvedomujeme jej priame negatívne dopady na nehodovosť.”
Asociácia navrhuje, aby sa vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním účinného štátneho dozoru. „Optimalizovať počet staníc na mieru reálnym potrebám trhu je pozitívnou myšlienkou a NA STK sa jej nebráni, ale realizujme to až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržovať predpísané štandardy,“ uzavrel Hulman.
Zástupcovia prevádzkovateľov staníc STK (NA-STK) ako aj Zväz automobilového priemyslu (ZAP), Slovenská asociácia malých a stredných podnikateľov a živnostníkov (SAMP) a Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (SNOPK) vyjadrili obavy zo zavádzania zákona do praxe a zaslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi, v ktorom ho priamo žiadajú o prehodnotenie pokračovania legislatívneho konania.
Otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi si môžete prečítať TU.
Komentáre