Stočené auto si kúpite i v bazáre stačí, keď predaj iba sprostredkuje

3 marca 2017, 10:26

Už rok platí zákon 412/2015, ktorý mal vyčistiť trh s ojazdenými automobilmi od špekulantov a nepoctivých predajcov. Môžeme zhodnotiť, že tento zámer našim zákonodarcom nevyšiel.

Dosiahli iba to, že špekulanti upravili predajné postupy a „stočenky“ predávajú aj naďalej. Úspešne sa im darí obchádzať zákon a ďalej klamať kupujúcich. Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrolách konštatuje, že predajcom je súkromná osoba a nie bazár. Tieto skutočnosti vyplývajú z činnosti Združenia SOVA, ktoré oznamuje SOI autobazáre podozrivé z predaja stočených automobilov.

Nepoctivé autobazáre používajú jednoduchý trik, v inzerátoch figurujú ako predajcovia stočeného automobilu, ale pri kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie doložia, že predaj iba sprostredkovávajú. Špekulanti uzatvárajú zmluvu s majiteľom auta, ktorý je súkromnou osobou a tým pádom nie sú oficiálnym predávajúcim automobilu. SOI nemôže pokutovať súkromné osoby. Ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová združenie SOVA informovala: „SOI tieto podnety prešetruje individuálne podľa povahy a konkrétneho obsahu zmluvy. Vo všeobecnosti však stále platí §23 ods. 3 zákona č. 725/2004 Z. z. v zmysle ktorého právnické a fyzické osoby – podnikatelia nemôžu uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu motorové vozidlá, na ktorých prišlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. A naopak, SOI nemá oprávnenie kontrolovať uvedené porušenie zákona, ak ide o vzťah spotrebiteľ – spotrebiteľ.“

SOVA zároveň zistila, že SOI v časti prípadov ďalej nezasahuje. Po otázke na ďalší postup u takto ponúkaného stočeného automobilu, dostala od SOI túto odpoveď: „Nebolo pristúpené k ďalším opatreniam, nakoľko bazár vozidlo ponúkal sprostredkovane.“ Autobazáristom, ktorí predaj áut iba sprostredkovávajú a nie sú ich vlastníkmi, sa takto darí pri predaji „stočeniek“ vyhýbať vysokým pokutám, ktoré sa môžu pohybovať od 3.000 do 50.000 eur.

„Naše združenie varovalo pred presunom trhu so stočenými automobilmi od právnických osôb k fyzickým, ale že sa nepoctiví autobazáristi takto vynájdu, nás prekvapilo. Kupujúcim preto radíme, aby si ešte pred kúpou zistili, či je autobazár skutočným majiteľom automobilu a nielen sprostredkovateľom predaja. To, že je uvedený ako predajca v inzeráte, nič neznamená. Istotu kúpy budú mať zákazníci iba pri autobazároch, ktoré autá vlastnia a poskytujú garancie nájazdu kilometrov,“ radí predseda Združenia SOVA Július Petrus.

Riešením aktuálnej situácie by podľa SOVA mala byť novelizácia zákona, ktorá zakáže predaj stočených automobilov aj fyzickým osobám a dôkladná kontrola. Na súčasnú situáciu najviac dopláca kupujúci, ktorý si nevedomky kúpi automobil so stočeným odometrom. „Denne sa na naše združenie obráti niekoľko ľudí so žiadosťou o pomoc, pretože naleteli nepoctivému obchodníkovi a zákon im neumožňuje nič iné, ako skúšať auto reklamovať.  Keď neuspejú, zostáva im iba obrátiť sa na  právnika a predajcu zažalovať. K tomu sa však odhodlá iba málokto a predajcovia z toho samozrejme ťažia. Pred pár dňami sa na nás obrátil pán, ktorý kúpil auto od policajného dôstojníka pracujúceho na dopravnom inšpektoráte. Nájazd kilometrov kontroloval na stránke STK, EK a aj  kontrole originality pričom údaje sedeli. Spísali zmluvu s jasne uvedenou hodnotou nájazdu kilometrov. Po mesiaci užívania kupujúcemu na diagnostike zistili skutočný stav odometra, ktorý bol takmer o sto tisíc kilometrov vyšší. Spísal reklamáciu, ale dôstojník ju odmieta uznať s tým,  že klame a môže podať trestné oznámenie s ktorým nič nedosiahne. Takéto jednanie novela zákona vôbec nevyriešila, ale naopak ešte zhoršila, pretože za fyzické osoby sa najnovšie skrývajú aj malé autobazáre, ktoré oficiálne „nie je vidieť“,“ komentuje Petrus.

Od začiatku platnosti zákona (za jeden rok) prišlo na SOI iba 64 podnetov na vykonanie kontroly v súvislosti so stáčaním odometra. „Zdá sa, že verejnosť o možnostiach ohlásenia nepoctivého predajcu SOI veľmi nevie a tento nástroj boja proti nim zatiaľ nevyužíva,“ hodnotí Petrus.

Inšpekcia do polovice februára prešetrila 34 podnetov a v šiestich konštatovala, že prišlo k neoprávnenej manipulácii s odometrom. V týchto prípadoch aktuálne prebieha správne konanie.  Jedenému predajcovi, ktorý maril výkon kontroly, SOI uložila pokutu vo výške 1.650 eur. „Na slovenskom trhu sa nachádza niekoľko stoviek tisícov vozidiel, ktoré majú stočený odometer. Predávajú sa najmä medzi fyzickými osobami t.j. mimo právomoci SOI a ďalších štátnych orgánov,“ dodal Petrus.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Združenie SOVA upozorňuje na podvodníkov zo Španielska
Združenie SOVA upozorňuje na podvodníkov zo Španielska

V Českej republike sa množia prípady podvodných inzerátov s ponukou predaja áut zo Španielska za neštandardne nízke ceny. Inzeráty od týchto podvodníkov sa môžu objaviť i na Slovensku. Scenár je klasický, predajca komunikuje iba cez emaily zlou češtinou (pravdepodobne s pomocou prekladača), aktuálne je v zahraničí a chce auto predať. České Sdružení SOVA na základe […]

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!