Start-up pohon pre elektromobily: Väčší dojazd s elektrickou hnacou nápravou Bosch

1 septembra 2017, 11:57

To, že batéria s veľkým výkonom zvyšuje dojazd elektromobilu, je dnes už všeobecne známe. Ale môže mať nový pohon porovnateľný efekt? 

Elektrická hnacia nápravaS elektrickou hnacou nápravou (e-nápravou) Bosch je odpoveď jednoznačná: áno. Bosch spojil tri hnacie diely do jedného. Motor, výkonová elektronika a prevodovka spolu tvoria jeden kompaktný celok, ktorý priamo poháňa nápravu automobilu. To robí pohon nielen výrazne efektívnejším, ale aj cenovo dostupnejším.

„S e-nápravou vnáša Bosch do pohonov princíp all-in-one,“ hovorí Dr. Rolf Bulander, člen predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH a vedúci obchodnej oblasti Mobility Solutions. A práve preto v sebe nový pohon ukrýva pre Bosch obrovskú obchodnú príležitosť.  Elektrickú hnaciu nápravu je totižto možné namontovať do hybridov a elektromobilov, malých osobných automobilov, SUV a dokonca aj do ľahkých úžitkových vozidiel.

Pohon, ktorý urýchľuje aj dobu vývoja
Novo koncipovaný elektrický pohon je ústredným prvkom k tomu, ako do roku 2020 dosiahnuť pozíciu lídra na trhu elektromobility. Aktuálne po celom svete jazdí viac než 500.000 elektromobilov a hybridov vybavených komponentami od spoločnosti Bosch, ktorá nazbierala niekoľkoročné skúsenosti s výrobou elektromotorov, pohonov náprav a výkonovej elektroniky.

Bosch verí, že len u tohto konštrukčného prvku dosiahne miliardové obraty. „Elektrická hnacia náprava predstavuje start-up pohon pre elektromobily – aj u etablovaných výrobcov automobilov. Tí si tak ušetria cennú dobu vývoja a môžu svoje elektromobily uvádzať na trh omnoho rýchlejšie,“ uvádza Bulander. Keďže Bosch prispôsobuje pohon požiadavkám každého automobilového výrobcu, zákazníkom odpadáva časovo náročná úloha nového vývoja. V súčasnosti už prebieha testovanie vzoriek elektrickej hnacej nápravy spolu so zákazníkmi. Veľkosériové uvedenie na trh sa plánuje na rok 2019. Bosch už má k dispozícii flexibilný a celosvetovo využiteľný výrobný koncept pre tento komponent. Koncept garantuje, že každý zákazník získa riešenia presne prispôsobené jeho požiadavkám, ktoré môžu byť navyše rýchlo integrované do výroby.

Bosch skombinoval tri komponenty pohonu do jednéhoTočivý moment až 6.000 newtonmetrov a výkon 300 kilowattov
Základným odlišovacím znakom od doterajších výrobkov je vysoká variabilita. Nový elektropohon bol navrhnutý tak, aby ho bolo možné prispôsobiť pre veľké množstvo typov vozidiel. Požiadavky na výkonové parametre, točivý moment a zasadenie do konštrukčného priestoru postačí – Bosch zoptimalizuje zvyšok pohonu na dosiahnutie týchto parametrov. Výrobcom automobilov tak môže byť dodaný kompletne prispôsobený pohon priamo na montážnu linku. Elektrická hnacia náprava Bosch je aj vďaka tomu ďalším logickým krokom v technike pohonov.

Výkon pohonu sa môže pohybovať v rozmedzí 50 až 300 kilowattov, a preto je vhodný aj ako čisto elektrický pohon pre veľké vozidlá – napríklad SUV. Točivý moment na náprave vozidla môže byť v rozmedzí 1.000 – 6.000 newtonmetrov. Pohon je možné namontovať na prednú i zadnú nápravu hybridov a elektromobilov. Elektrická hnacia náprava s výkonom 150 kilowattov váži približne 90 kilogramov, čo je podstatne menej, než všetky doterajšie jednotlivé diely spolu.

V porovnaní s konkurenčnými výrobkami vyniká elektrická hnacia náprava Bosch najmä vysokým maximálnym výkonom v kombinácii s trvalým vysokým výkonom – elektrický pohon teda dokáže lepšie zrýchľovať a zároveň udrží vysokú rýchlosť. Za týmto účelom navrhol Bosch nielen celý nový systém, ale zároveň optimalizoval motor a komponenty výkonovej elektroniky.

Otázky a odpovede – Doplňujúce informácie k elektrickej hnacej náprave Bosch

Prečo je elektrická hnacia náprava efektívnejšia než doterajšie elektrické pohony?
Základom celkovej vysokej účinnosti sú jednotlivé vysoko-efektívne komponenty. A práve tu Bosch profituje z dlhodobých skúseností na trhu. Straty efektívnosti sa navyše minimalizujú redukciou rozhraní a komponentov, akými sú káble s vysokým napätím, konektory a chladiace prvky. Jednou zo silných stránok spoločnosti Bosch je aj schopnosť zlúčiť jednotlivé komponenty do systémov, využiť interakcie v systéme, a týmto spôsobom dosiahnuť celkové optimum. V prípade e-nápravy sa to netýka len efektivity, ale tiež napríklad aj akustiky či elektromagnetickej zlúčiteľnosti.

Kedy bude e-náprava dostupná na trhu?
Prvé elektronické pohony náprav mal Bosch na trhu už v roku 2012 – v rámci týchto pohonov však ešte nebola úplne integrovaná výkonová elektronika. Ako príklad možno uviesť pohony vo vozidlách Peugeot 3008 a Fiat 500e. S novou generáciou elektrických hnacích náprav je Bosch vo fáze vývoja a je v kontakte s výrobcami automobilov po celom svete. Konkrétne, vzorky elektrickej hnacej nápravy sú pripravené na použitie a práve sa testujú. Sériová výroba sa plánuje najneskôr v roku 2019.

Do akých vozidiel je možné ju použiť?
Elektrická hnacia náprava Bosch je navrhnutá tak, aby ju bolo možné prispôsobiť veľkému množstvu typov vozidiel. Je možné ju namontovať na prednú a zadnú nápravu hybridov a elektromobilov. To platí pre všetky vozidlá do celkovej hmotnosti 7,5 tony – teda všetky vrátane osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel.

Prečo je e-náprava cenovo výhodnejšia než doterajšie pohony elektromobilov?
Tým, že e-náprava spája výkonovú elektroniku, elektromotor a prevodovku do jedného komponentu, stačí len málo súčiastok. Napríklad, nový elektropohon si vystačí bez veľkých a drahých medených káblov medzi jednotlivými komponentami. Rovnako je možné zjednodušiť chladenie a ložiská pre otáčajúce sa konštrukčné prvky už nie sú potrebné. To ďalej znižuje náklady na pohon a zároveň zvyšuje efektivitu. Keď je prevodovka umiestnená blízko motora, ušetrí sa cenný konštrukčný priestor, čo je v automobilovom priemysle vždy dôležitý faktor.

Ako veľmi sa Bosch angažuje v oblasti elektromobility?
Aktuálne po celom svete jazdí viac než 500 000 elektromobilov a hybridov s komponentami Bosch. Spoločnosť ročne investuje 400 miliónov EUR s cieľom dosiahnuť prelom v elektromobilite. Bosch už od medzinárodných výrobcov automobilov získal viac než 30 zákaziek týkajúcich sa elektromobility.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Núdzové brzdenie počas dvoch žmurknutí oka
Núdzové brzdenie počas dvoch žmurknutí oka

Z ničoho nič sa objaví cyklista a prechádza cez cestu. Rozptýlený hľadaním parkovacieho miesta, šofér nemá možnosť dostatočne rýchlo zabrániť tomu, čo sa zdá byť nevyhnutným nešťastím. Systém núdzového brzdenia od spoločnosti Bosch s detekciou cyklistov však zabráni akýmkoľvek vážnym dôsledkom a automaticky úplne zastaví auto, a to aj v rýchlosti 40 km/h. 

Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu
Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu

  Ze spalovacích motorů se mohou stát uhlíkově neutrální pohonné jednotky. Syntetické palivá môžu byť pridávané do bežných palív a môžu tak hrať priamu rolu pri znižovaní emisií CO2 v rámci existujúceho vozového parku. Pri plánovanom použití v automobiloch predstavujú syntetické palivá v Európe do roku 2050 potenciálne úspory až 2,8 gigatony CO2.

Zažite BOSCH na IAA 2017 vo Frankfurte
Zažite BOSCH na IAA 2017 vo Frankfurte

Na IAA 2017 bude Bosch prezentovať svoje najnovšie riešenia pre každú z týchto troch oblastí – riešenia, ktoré zaistia bezpečnejšiu a efektívnejšiu jazdu a z vozidiel urobia tretí obytný priestor.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!