Nový brzdový kotúč iDisc vytvára až o 90 % menej brzdového prachu

, 23 novembra 2017, 8:57

Ešte pred samotnými ABS, ESP, airbagmi a ďalšími prvkami zaisťovali brzdové kotúče bezpečnú jazdu a výrazne skracovali brzdnú dráhu, vďaka čomu pomáhali zabrániť mnohým dopravným nehodám. Dnes však existuje ďalší dôvod, prečo sa brzdové kotúče dostávajú do povedomia verejnosti: brzdový prach. 

iDisc - brzdový kotúč 2.0

Najväčšiu mieru znečistenia z cestnej premávky má na svedomí opotrebovanie ciest, pneumatík a bŕzd – dokonca viac než spaľovanie paliva. Podľa štátnej agentúry pre životné prostredie Bádensko-Württembersko, sú brzdy a pneumatiky zodpovedné za 32 percent emisií častíc spojených s jazdou, z ktorých približne polovicu predstavuje samotný brzdový prach. A práve z tohto dôvodu je výrazné zníženie brzdového prachu zásadné pre zlepšenie ovzdušia, a to najmä v mestách.

Preto dcérska spoločnosť Bosch, Buderus Guss, vyvinula iDisc. V porovnaní s bežným brzdovým kotúčom vytvára až o 90 percent menej brzdového prachu. „Pri práci na riešeniach v oblasti čistoty ovzdušia sa Bosch nedrží len pod kapotou,“ hovorí Dr. Dirk Hoheisel, ktorý je vo vedení spoločnosti zodpovedný aj za Buders Guss. „iDisc je brzdový kotúč druhej generácie a jeho tržný potenciál je obrovský.“ Spustenie výroby pre európskeho výrobcu je naplánované na november 2017.

iDisc zatočí s trhom s brzdovými kotúčmi
Karbidová vrstva kotúča iDisc znižuje opotrebovanie bŕzd a zvyšuje prevádzkovú bezpečnosťJedinečným predajným bodom kotúča iDisc („i“ ako inovácia) je vrstva karbid wolframu, ktorú v súčasnosti ponúka len spoločnosť Buderus Guss. Technológia je založená na bežnom brzdovom kotúči zo sivej liatiny. Bosch každoročne vyrobí vo svojich nemeckých závodoch v Breidenbachu a Ludwigshütte až 20 miliónov takýchto kotúčov. Aby sa z bežného kotúča mohol stať iDisc, sú trecie krúžky mechanicky, tepelne a galvanicky ošetrené ešte pred samotným nanesením vrstvy. To všetko je súčasťou procesu, ktorý vyvíjali výskumní pracovníci Buderus Guss a Bosch niekoľko rokov.

Z hľadiska ceny je iDisc približne trikrát drahší než bežný brzdový kotúč zo šedej liatiny a zároveň trikrát lacnejší než keramický brzdový kotúč. Cena však bude s rastúcim objemom výroby pravdepodobne postupne klesať. V rámci osobných automobilov dosiahol dopyt po brzdových kotúčoch v roku 2016 viac než 330 miliónov kusov.

Žiadne známky po drážkach, žiadna hrdza
Ďalším argumentom, ktorý hovorí v prospech iDisc-u, sú jeho pozitívne vlastnosti. Okrem výrazného zníženia brzdového prachu zaisťuje karbidový povlak aj väčšiu bezpečnosť pri premávke. Brzdový účinok je porovnateľný s keramickou brzdou, a to najmä pokiaľ ide o slabnutie (ako je známe, pri opakovaných brzdových manévroch sa znižuje brzdový výkon). Rovnako ako keramický kotúč, aj iDisc je v tomto ohľade vysoko stabilný a v prípade brzdového výkonu dochádza len k nepatrnému úbytku.

To isté platí aj v prípade opotrebovania, ktoré je výrazne nižšie. V závislosti od karbidovej vrstvy je životnosť iDisc-u až dvojnásobná. Známky po drážkach na trecom krúžku? Ani náhodou. A korózia tiež nie je problémom – čo je obrovskou výhodou, najmä pre elektromobily. Vzhľadom na to, že elektromobily využívajú brzdovú energiu (v procese známom ako rekuperácia), nie sú brzdy toľko zaťažované, a preto sa častejšie vytvára hrdza na trecích krúžkoch.

Špinavé ráfiky sú minulosťou 
iDisc  je odolný voči opotrebeniu a je nekorozívny a aj po mnohých rokoch používania je naň pekný pohľad – takže je ideálny pre trend smerujúci k otvorenými ráfikom. A čo je úplne najlepšie: vďaka zníženiu množstva brzdového prachu až o 90 percent odpadáva potreba pravidelného čistenia ráfikov agresívnymi čistiacimi prostriedkami.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!