Profi servis alebo odborníci odpovedajú

, 9 apríla 2020, 9:45

Je vhodné používať systém ELM327? A ako súvisí správna voľba pneumatík s bezpečnostnými systémami v aute? Na časté otázky vodičov, s ktorými sa mechanici stretávajú vo svojej praxi, odpovedá Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.

ProfiAuto servis

Kamarát, ktorý mi vo svojej garáži opravuje auto, používa diagnostické rozhranie ELM327. Dokáže toto zariadenie nahradiť profesionálnu diagnostiku? A je vôbec bezpečné?

„V súlade s predpismi EU musí mať každé auto vyrobené po roku 2003 vo vybavení diagnostický konektor OBD2. Práve k nemu sa mechanik pripája, aby rozpoznal poruchu. Následne je potrebné realizovať rozhodnutie o prípadnej oprave, čo sa spája s ďalšími nákladmi. Časť mechanikov „samorastov“ rada používa diagnostické rozhranie ELM327, ale môže nám s niečím pomôcť? To záleží na tom, aké výsledky očakávame. S veľkou slávou ale počítať nemôžeme a podľa názorov mnohých odborníkov to sú jednoducho vyhodené peniaze,“ hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto. Ďalej tiež dodáva: „Niektorí si však myslia, že za túto cenu sa oplatilo zariadenie otestovať. Rozhranie sa bezdrôtovo spája s diagnostickým softvérom. Je možné ho stiahnuť i na smartphone v bezplatnej alebo platenej verzii. Platená verzia ponúka viac možností, ale naďalej nenahradí profesionálne zariadenia.“

Najčastejšie dokáže ELM327 detekovať poruchy spojené s prácou motora a systémom kontroly emisií spalín. Niekedy sa to tiež týka systémov: prívodu paliva a zapaľovania. Informácie získame v podobe kódu chyby a prípadných možností jej zrušenia. Bohužiaľ ale neoveríme chyby pochádzajúce zo súčastí vybavenia auta, ako sú airbagy alebo senzory ABS, ESP.

Značná časť rozhrania sú navyše čínske produkty neznámeho pôvodu. Pripojením takéhoto gadgetu do zástrčky môžeme inštaláciu poškodiť. V niektorých krajinách môžeme za pripojenie zariadenia do konektoru dostať pokutu, pretože polícia ho môže interpretovať ako výrobok falšujúci emisie spalín.

ELM327 nie je možné chápať ako lacnú náhradu profesionálneho diagnostického počítača. Dokonca i keď gadget odhalí chybu, nerovná sa jej zrušenie oprave, o čom nás dokonca informuje aplikácia spájajúca sa so zariadením. Amatér čítajúci chybu môže mať problém s jej interpretáciou a skutočný problém s poruchou môže byť niekde inde. Spoľahnúť sa nemôžeme ani na rady užívateľov internetu. Každý prípad je iný a my ponesieme náklady na financovanie nesprávneho rozhodnutia, i keď chyba mala v skutočnosti prozaický charakter, napr. v podobe poškodenej hadičky. ELM327 môže byť užitočný počas cesty na dovolenku. Jednoducho môžeme prečítať chyby z motora, čo nám umožní urobiť rozhodnutie, či pokračovať v ceste. Tu ale budú potrebné elementárne informatické a mechanické znalosti.

Môžete zo svojich skúseností pri opravách povedať, či sú lepší vodiči mladí muži alebo ženy?

Medzi vodičmi panuje presvedčenie, že ženy za volantom sú horšie ako muži. Zaujímavé je, že sa k tomu dokonca priznáva i časť žien. Výskumy realizované psychológmi potvrdzujú, že neexistuje jednoznačná odpoveď na otázku, či sú lepší vodiči ženy alebo muži. Každé pohlavie sa vyznačuje odlišným štýlom jazdy.

Prílišná sebaistota – predchádzanie stredom, vynucovanie prednosti alebo jazda po požití alkoholu. Predsa sa tam vojdem, je tam toľko miesta. Cestná polícia ma nikdy nezastavuje, tak prečo by ma mali chytiť zrovna po pár štamperlíkoch. Tak vnímajú situáciu muži. U ženy sa okamžite rozsvieti kontrolka s nápisom „následky“. Tá najmä u mladých mužov bohužiaľ zatiaľ zostáva nepripojená k zdroju energie, preto sa cítia ako páni nad životom a smrťou.

Riskantné rozhodnutie – muži dostávajú amok, keď musia čakať na križovatke za vozidlom, ktoré šoféruje žena, pretože tá sa nedokáže zaradiť do premávky. Ženy na vyhodnotenie situácie potrebujú viac času. Muž urobí rozhodnutie rýchlejšie. Nemusí byť nutne správne a bezpečné, ale isto iste bude dynamické.

Orientácia – muži majú lepšiu orientáciu v teréne a lepšie dokážu vyhodnotiť vzdialenosť. Ženy majú väčšiu tendenciu zablúdiť a navyše majú problém s citom pre vzdialenosť. Tieto rozdiely sú obzvlášť zjavné pri parkovaní. Ženám táto činnosť zaberie omnoho viac času.

Agresivita za volantom – šarvátky, násilie, blokovanie ľavého jazdného pruhu v kolóne – také správanie nie je cudzie nejednému mužovi. Teší ich eufória z dominancie nad inými. Žena vníma auto ako dopravný prostriedok slúžiaci na premiestnenie z bodu A do bodu B. Pre mužov je dôležitá samotná cesta. Za volantom sa cítia ako rytieri na bojovom poli a dokazujú takto iným, ako by sa malo jazdiť.

„Neexistuje jednoznačná odpoveď na otázku, kto je lepší vodič. Štatistiky ukazujú, že muži sú zodpovední za nehody s hrozivejšími následkami. Avšak na strane žien zase stoja malé ťuknutia, zrážky a neľahko vysvetliteľné cestné situácie,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto CZ a SK.

Je možné, aby mi správne nefungoval bezpečnostný systém, keď budem mať nesprávne zvolené pneumatiky?

Výrobcovia pri vybavovaní áut bezpečnostnými systémami predpokladajú, že vodič sa po ceste pohybuje autom, ktoré je v poriadku a je vybavené pneumatikami jedného typu s podobným opotrebením. Napríklad v Nemecku sa ku kvalite obutia pristupuje veľmi prísne, musí mať nielen správnu výšku dezénu, ale tiež musí byť prispôsobené modelu a objemu motora. Bohužiaľ napríklad poľské predpisy nedržia krok s meniacimi sa technologickými podmienkami a pripúšťajú používanie rôzneho obutia na oboch nápravách.

Horšie je, že je zákonom povolené používať obutie pre rôzne sezóny. Preto (z úsporných dôvodov) časť vodičov praktikuje nasadenie zimných pneumatík výhradne na jednu nápravu. Kvôli tomu, že väčšina áut má predný pohon, nájdeme zimné pneumatiky na tejto náprave.

V Českej republike je povinnosť mať na motorovom vozidle, ktoré má najmenej štyri kolesá a používa sa na prepravu osôb alebo nákladu, obuté zimné pneumatiky v prípade, že je obdobie medzi 1. novembrom a 31. marcom, a zároveň sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu či námraza alebo sa predpokladá, že sa tieto javy môžu na ceste vyskytnúť. Na Slovensku sú pravidlá pre zimné pneumatiky takmer rovnaké ako v Česku. Ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza, musí mať vodič motorového vozidla M1 a N1 na všetkých nápravách zimné pneumatiky s označením M+S.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!