16. októbra 2023 sme mali možnosť sledovať online diskusiu expertov na poistenie a automotive, ktorej sa zúčastnil aj Cluster Manager pre Inter Cars Česko a Slovenská republika, Branislav Bučko. Ďalšími diskutujúcimi bol Patrik Skyba (Kooperativa), Martin Kaňa (Slovenská kancelária poisťovateľov) a Drahomír Piok (automobilový expert).
Do diskusie s expertmi na poistenie či automobily, bol ako zástupca segmentu trhu s náhradnými dielmi pozvaný práve zástupca Inter Cars. V súvislosti s infláciou a začínajúcim sa obdobím jesene, ktoré je podľa štatistík tým najnehodovejším v roku, sa odborníci venovali cenám za opravy a poistenie automobilov, ale aj faktorom, ktoré ceny ovplyvňujú.
Inflácia v tomto a v minulom roku sa výrazne dotýka aj rastu cien opráv automobilov po nehodách. Vodiči musia v servisoch platiť viac, a to nie len kvôli vyššej cene náhradných dielov, ale aj z dôvodu nárastu cien energií a čoraz zložitejších technológií automobilov, čo rovnako vytvára dodatočné náklady pre autoservisy.
Ako uvádza Branislav Bučko, na nárast cien niektorých náhradných dielov mali vplyv drahšie základné suroviny ako ropa alebo hliník, či vyššie dopravné náklady v prípade surovín dovážaných napríklad z Číny.
„Zdražovanie cítiť najmä pri ropných produktoch ako sú napríklad oleje, zdraželi však aj plechy či zadné svetlá. Suverénnym víťazom v zdražovaní sú však pneumatiky. Nárast v tomto segmente bol minulý rok dramatický, až na úroveň 43%, a to hovorím v priemere. Tento rok je nárast už zastabilizovaný na úrovni 9 percent,“ uviedol aktuálne štatistiky Branislav Bučko.
Vyššie ceny náhradných dielov do automobilov zaznamenali aj slovenské poisťovne – priemerný rast za ostatných 10 rokov je cca 25 %, pri niektorých komponentoch to bolo až 2-3krát toľko (najvýraznejšie išli hore ceny za zadné svetlá, výrazne vzrástli aj ceny čelných skiel).
Zvyšovanie cien za opravy z pozície Inter Cars evidujeme aj v servisnej sieti Q-Service. Na nárast cien však nevplýva len inflácia, prispieva k tomu aj rastúci štandard služieb, približujúci sa k službám autorizovaných servisov. Významným faktorom sú aj čoraz zložitejšie technológie, ktoré vyžadujú vyššie investície do vybavenia autoservisu.
„Spotreba náhradných dielov je pri elektromobiloch nižšia, ak ide iba o množstvo. Na druhej strane, opotrebenie je v tomto prípade omnoho výraznejšie a rýchlejšie. Pneumatiky pre elektromobily musia byť, z dôvodu vyššieho zaťaženia konštruované iným spôsobom. Špecializované náhradné diely pre elektromobily sa pohybujú v úplne iných cenových reláciách,“ vysvetľuje Branislav Bučko.
Vyzdvihol však aj vysoké požiadavky na technologické vybavenie autoservisov, ktoré opravujú moderné autá, nie len elektromobily. Uvádza, že na to, aby neautorizované servisy boli schopné opravovať moderné automobily, investujú do technologického vybavenia priemerne 30-50.000 € ročne.
Odborníci diskutovali aj o tom, ako si má motorista dobre vybrať autoservis. Branislav Bučko vyzdvihol platformu Motointegrator, kde je množstvo servisov na Slovensku s hodnoteniami a recenziami. Nájsť si autoservis podľa svojich požiadaviek je tak dnes už naozaj jednoduché. Nové technológie prinášajú nie len pre motoristov, ale aj pre servisy nové možnosti vyhľadávania a propagácie služieb.
SAOPP, 16 novembra 2023, 11:36 0 0
Zaujímavá téma, vďaka. Možno stojí za úvahu pozvať do takej debaty aj zástupcov poškodených = adresátov PZP. Určite by sa vedeli vyjadriť ku viacerým otázkam aj príkladmi z praxe.
Odpoveď