Aj keď sa mnohí vodiči snažia vyhýbať vozidlám, ktoré majú stočené kilometre alebo históriu plnú nehôd, nemusí sa im to vždy podariť. Niektoré autá totižto často menia majiteľov, čím sa dá pomerne jednoducho zakryť skutočnosť, že boli poškodené. Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá údajmi o vozidlách, preskúmala najextrémnejšie prípady na trhu s ojazdenými autami na Slovensku počas prvej polovice roka 2024 a toto sú informácie, ku ktorým sa dopracovala.
Je registrácia v šiestich rôznych krajinách príliš veľa?
Po tom, ako auto opustí montážnu linku, nemusí zostať v tej istej krajine. Mnohé ojazdené vozidlá sa často vyvážajú za hranice a počas svojej životnosti majú viacerých majiteľov.
Spomedzi všetkých vozidiel kontrolovaných spoločnosťou carVertical na Slovensku vynikli najviac Audi A8 2013 a Mercedes-Benz triedy E 2014, ktoré boli zaregistrované v 6 rôznych krajinách. V tesnom závese boli Chevrolet Corvette 2014 a Volvo XC90 2016, ktoré boli registrované v 5 rôznych krajinách.
Vo všeobecnosti platí, že vodiči menia autá každých pár rokov. Existujú však výnimky, medzi ktoré patril Volkswagen Golf z roku 2011. Ten mal až 15 majiteľov, čím sa stal tohtoročným rekordérom. Medzi ďalšie autá, ktoré často menili majiteľov, patrili aj Audi A7 2014 so 14 vlastníkmi a Mercedes-Benz triedy CL z roku 2015 s 12 majiteľmi.
„Ak malo auto veľa majiteľov, oplatí sa zistiť prečo. Ľudia zvyčajne menia autá každé 4 až 6 rokov, ale model, ktorý mení majiteľa každý rok alebo každých niekoľko mesiacov, môže mať vážne problémy. Obzvlášť veľké riziko podstupujú vodiči, ktorí kupujú ojazdené vozidlá. Pri nich je veľmi ťažké zistiť, koľko majiteľov mali. S rastúcou popularitou kontroly histórie áut sú však tieto informácie dostupné okamžite,“ hovorí Matas Buzelis zo spoločnosti carVertical.
Napríklad sekcia „Časová os“ obsahuje informácie o registrácii auta, zmenách vlastníctva a o predchádzajúcej technickej kontrole, čo určite pomôže vodičom hľadajúcim nový model.
Najvyššia celková škoda presahuje 160.000 eur
Aj keď väčšina vozidiel sa aspoň raz za svoj životný cyklus stane účastníkom dopravnej nehody, niektoré modely sú na škody náchylnejšie ako iné. Príkladom je slovenské BMW radu 7 z roku 2012, ktoré malo spolu 12 dopravných nehôd. Po ňom nasledovali Audi Q7 z roku 2016 a Kia Optima z roku 2014, ktoré mali 10 dopravných nehôd. A ďalej to boli Škoda Superb z roku 2016 a Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 s 9 nehodami.
Poisťovne posudzujú náklady na opravy rôzne. Zvyčajne berú do úvahy najmä závažnosť poškodenia. Platí však, že modely vyššej cenovej kategórie majú tendenciu spôsobovať oveľa väčšie škody. Ak má auto viacero nehôd s celkovými škodami v desiatkach alebo stovkách tisíc eur, oplatí sa nechať ho dôkladne skontrolovať mechanikom.
Najvyššiu celkovú škodu malo na Slovensku Porsche Panamera z roku 2018, a to vo výške 164.750 eur – suma, ktorá by sa v niektorých krajinách mohla rovnať cene bytu. V tesnom závese nasledoval Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 so škodou 163.750 eur a BMW radu 4 z roku 2019 so škodami 111.000 eur.
Stáčanie kilometrov je stále bežné
Slovenské inzertné portály sú plné vozidiel, ktoré majú najazdené státisíce kilometrov, no žiadne sa nevyrovná modelu Mercedes-Benz Sprinter z roku 2005, ktorý mal pôsobivých 792.175 km. Pre lepšiu predstavu, toto auto jazdilo od roku 2005 v priemere viac ako 41.000 kilometrov ročne.
Na druhom mieste sa nachádza Toyota Avensis z roku 2008 so 753.615 kilometrami a ďalší Mercedes-Benz Sprinter z roku 2007, ktorý najazdil 697.706 kilometrov.
Predať auto s vysokým počtom najazdených kilometrov za dobrú cenu môže byť náročné. Podvodníci preto s týmito údajmi manipulujú a stáčajú ich, čím umelo zvyšujú hodnotu auta.
Spomedzi všetkých kontrolovaných vozidiel na Slovensku zaznamenal najväčšiu manipuláciu s najazdenými kilometrami Peugeot Boxer z roku 2014, ktorý mal stočených neuveriteľných 560.403 kilometrov. V tesnom závese nasledovalo Audi A4 z roku 2011, ktoré malo stočených 423.204 kilometrov, a Fiat Ducato z roku 2010 s 342.972 stočenými kilometrami.
„Kúpa auta, ktoré má najazdené stovky tisíc kilometrov, vedie k mnohým problémom. Takýto model už nebude spoľahlivý a bude sa často kaziť. Ďalej je zásadná aj otázka bezpečnosti. Auto s vysokým počtom najazdených kilometrov môže predstavovať nebezpečenstvo nielen pre vodiča a cestujúcich, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ hovorí Buzelis.
Metodológia
Štúdia carVertical využíva štatistické údaje z prehľadov histórie vozidiel, ktoré si používatelia zakúpili v období od januára do augusta 2024. Štúdia bola vykonaná v 15 krajinách, pričom v každej krajine boli spomenuté predovšetkým najextrémnejšie prípady.
Spoločnosť carVertical pôsobí celkovo v 30 krajinách a využíva údaje z viac ako 900 celosvetových databáz, ako sú orgány činné v trestnom konaní, národné/štátne registre, finančné inštitúcie alebo inzertné portály. Vďaka spracovaniu miliónov prehľadov histórie vozidiel ročne môže spoločnosť poskytovať trendy, komplexné odhady a jedinečný pohľad na trh s ojazdenými vozidlami.
Komentáre