Vodiči na Slovensku by mali byť opatrní: Hoci je počet zvolávacích akcií nízky, väčšina zostáva nevyriešená

3 apríla 2025, 10:58

Bezpečnosť vodičov môžu ohrozovať nielen staršie, ale aj úplne nové autá, ktoré práve vyšli zo showroomov. Tie môžu mať výrobné chyby, ktoré často vedú k menším aj väčším problémom. Niektoré sa prejavia okamžite, iné až časom. Nehľadiac na to, o aké chyby ide, výrobcovia sú zo zákona povinní ohlasovať zvolávacie akcie, aby ich opravili.

Graf carVertical

Mnohí vodiči však zvolávacie akcie zanedbávajú, kvôli čomu je na cestách veľký počet vozidiel s nevyriešenými výrobnými problémami. Odborníci zo spoločnosti carVertical preto vykonali štúdiu, aby zistili, v ktorých krajinách je najvyššie riziko nákupu ojazdeného auta s otvorenými zvolávacími akciami.

Štúdia spoločnosti analyzovala prehľady histórie vozidiel zakúpených jej používateľmi v období od januára do septembra 2024, pričom spočítala podiel prehľadov obsahujúcich informácie o zvolávacích akciách. Údaje spoločnosti umožňujú identifikovať, či bola zvolávacia akcia vyriešená, nevyriešená alebo či je stav problému neznámy.

Prečo sú niektoré autá zvolávané na opravu?

Zvolávacie akcie sú v automobilovom priemysle bežné a skôr či neskôr sa týkajú všetkých výrobcov. Najčastejšími problémami sú airbagy, bezpečnostné pásy, brzdy a elektrické systémy. A síce sú mnohé výrobné chyby drobné, niektoré môžu predstavovať vážne bezpečnostné riziká. Práve preto sa s takýmto vozidlom neodporúča jazdiť.

„Keďže autá sú čoraz modernejšie a obsahujú viac elektrických komponentov, zvolávacie akcie sú stále bežnejšie. Našťastie, tieto problémy sa zvyčajne vyriešia pri pravidelnej údržbe vozidla, čo vodičom spôsobí minimálne nepríjemnosti,“ hovorí Matas Buzelis, odborník na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.

Niektoré výrobné chyby však môžu mať vážne následky. V roku 2013 sa po celom svete rozšírili správy o chybných airbagoch japonskej spoločnosti Takata, ktoré spôsobili, že milióny vozidiel sa zrazu stali nebezpečnými. Automobilky ako BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan a Toyota preto zvolávali tieto autá na opravy, no aj napriek tomu došlo k úmrtiam a zraneniam. Dokonca ešte aj o desaťročie neskôr sa vozidlá s chybnými airbagmi od Takata stále nachádzajú na trhu s ojazdenými autami.

Graf carVertical

Autá na Slovensku majú menej zvolávacích akcií ako v iných krajinách

Spomedzi áut, ktoré spoločnosť carVertical kontrolovala na Slovensku, malo 4,8 % aspoň jednu zvolávaciu akciu. Tým sme sa umiestnili na 21. mieste z 26 krajín zahrnutých do štúdie.

Približne 27,2 % týchto áut malo chyby vyriešené, zatiaľ čo väčšina zostáva na cestách s nevyriešenými problémami alebo s neznámym stavom.

„Pri kúpe ojazdeného auta je nevyhnutné zistiť, či výrobca pre dané vozidlo ohlásil zvolávaciu akciu a či bol problém vyriešený. Ignorovanie nevyriešených zvolávacích akcií by mohlo ohroziť bezpečnosť a časom spôsobiť mechanické problémy,“ vysvetľuje Buzelis.

Krajiny južnej Európy majú najvyššie miery zvolávacích akcií

Najvyšší podiel zvolávacích akcií mali v štúdii Portugalsko (18,2 %) a Grécko (17,6 %). Po nich nasledovalo Španielsko (14,5 %), Bulharsko (13,9 %) a Nemecko (11,5 %).

Počet áut s vyriešenými zvolávacími akciami sa v týchto krajinách líši. V Portugalsku reagovalo na zvolávacie oznámenia 38 % vlastníkov, v Grécku 50,2 %, v Španielsku 42,2 %, v Bulharsku 42,6 % a v Nemecku 48,5 %. Tieto čísla naznačujú, že mnohí vodiči neberú výrobné chyby vážne a rozhodli sa ich ignorovať.

Najnižšie miery zvolávacích akcií boli zaznamenané v Spojenom kráľovstve (3,1 %), Belgicku (3,1 %) a USA (3,2 %).

Vzhľadom na vysoké percento nevyriešených zvolávacích akcií a rastúcu zložitosť automobilových technológií by mali byť spotrebitelia pri kúpe ojazdeného auta proaktívni. To znamená, že by mali využiť online databázy, pomocou ktorých môžu sledovať históriu zvolávacích akcií. Ďalej by si mali overovať, či boli dané vozidlá opravené, a kontrolovať ich bezpečnosť priamo u výrobcov a autorizovaných predajcov.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!