Zima je pre naše auto ťažké obdobie. Aj keď nemáme s jeho naštartovaním v lete žiadne problémy, pokles teploty môže spôsobiť, že vozidlo odmietne poslušnosť. Niekedy sa však môžeme pokúsiť pripraviť na toto ťažké obdobie.
Najdôležitejším a v zimnom období najviac zaťažovaným prvkom je batéria. Je to spôsobené vplyvom nízkych teplôt na jej kapacitu. Ak navyše nie je nabitá doplna, kvôli nízkemu nabíjaciemu napätiu alebo jazde len na krátkych trasách to môže predchádzať jeho poruche pri pokuse o naštartovanie vozidla.
Ak máme univerzálny merač, môžeme sa pokúsiť posúdiť jej stav sami. Bez toho, aby sme auto naštartovali, skontrolujeme napätie na svorkách batérie – malo by byť 12,5-13 V. Ak to tak nie je, a nedávno sme s autom jazdili len na krátkych úsekoch, je možné, že máme nízke nabíjacie napätie. Pre tento účel naštartujeme auto a po niekoľkých minútach bez spustenia akýchkoľvek ďalších spotrebičov (svetlá, rádio atď.) znova skontrolujeme napätie na svorkách batérie.
Ak je výsledok medzi 13,9-14,5 V, znamená to, že nabíjacie napätie je správne. Ak je však nasledujúci deň napätie na batérii príliš nízke, pravdepodobne budeme mať problém s batériou alebo zariadením vo vozidle, ktoré napriek jeho vypnutiu odoberá prúd z inštalácie. Ak si chcete overiť stav batérie a zmerať prietok prúdu, bude najlepšie navštíviť autoservis, ktorý nájde príčinu našich problémov a pravdepodobne nás ochráni počas zimy pred stresom, že nebudeme môcť auto naštartovať.
Pri jazde na krátkych úsekoch nie je alternátor schopný dobíjať batériu doplna do konca našej cesty. V takomto prípade stojí za to zaobstarať si nabíjačku autobatérií a raz za čas ju nabiť sami. Vďaka tomu výrazne predĺžime jej životnosť.
Môžeme tiež skontrolovať hladinu elektrolytu v batérii (s výnimkou bezúdržbových batérií). Odskrutkujeme zátky a skontrolujeme, či elektrolyt pokrýva platne batérie. Ak to tak nie je, je potrebné doliať batériu destilovanou vodou do správnej úrovne.
Okrem toho, aby sme odľahčili batériu, mali by sme sa postarať o kvalitu všetkých pripojení v aute, svoriek (upevnení) batérie a napájacieho kábla štartéra. Vďaka tomu znížime pokles napätia v dôsledku veľmi veľkého prúdu odoberaného štartérom počas štartovania vozidla.
Komentáre