Opotrebovanie rozvodovej reťaze a jeho vplyv na výkon motora

, 31 mája 2021, 21:08

Motory s vysokými otáčkami, ktoré sa montujú do osobných a ľahkých úžitkových vozidiel, bežne používajú kovovú rozvodovú reťaz umiestnenú v motorovom priestore a mazanú motorovým olejom. Ten spája kľukový hriadeľ s vačkovým hriadeľom, ktorý následne ovláda otváranie a zatváranie sacích a výfukových ventilov. Po určitej dobe, pri intenzívnej záťaži motora, sa rozvodový mechanizmus postupne naťahuje. To spôsobuje problémy.

Nakoniec to môže viesť k narušeniu synchronizácie vačkového a kľukového hriadeľa, rozhodeniu časovania sacích a výfukových ventilov, zhoršeniu účinnosti motora a zvýšeniu hladiny emisií alebo dokonca prípadnej poruche.

K predlžovaniu reťazového rozvodového systému môže dochádzať v rôznych častiach systému:

  • reťaz – k opotrebovaniu dochádza predovšetkým na čapoch a v puzdrách
  • reťazové kolesá – kontaktná plocha s reťazou, opotrebovávajú sa zuby reťazového kolesa
  • napinák – časom „slabne“, nesprávna napínacia sila
  • napínacie a vodiace lišty – opotrebovávajú sa ako iné komponenty, vyrývajú sa drážky do vodiacich plôch

Součásti řetězového rozvodu

S vývojom motorov vozidiel sa znižuje ich hmotnosť a objem a zvyšuje sa výkon. Na tieto spojovacie súčasti sú kladené zvýšené nároky, hlavne pri vysoko výkonných dieselových motoroch a benzínových motoroch s priamym vstrekovaním paliva. V spojení s ďalšími technológiami znižujúcimi emisie, ako je systém stop-štart alebo hybridné vozidlá, je potrebné minimalizovať opotrebovanie rozvodovej reťaze, pretože legislatíva týkajúca sa emisií sa stále sprísňuje.

K opotrebovaniu prispieva neustále rotačné namáhanie reťaze a reťazových kolies spolu s dynamickými silami v spaľovacom motore. Významnú rolu hrá tiež degradácia oleja. Opotrebovanie rozvodovej reťaze sa môže urýchliť rôznymi faktormi, medzi ktoré patrí:

  • opakovaný otáčavý pohyb hnaných článkov alebo puzdier proti nehybným spojovacím čapom
  • prítomnosť nadmerného množstva sadze a kyselín v oleji
  • vzájomné pôsobenie súčiastok rozvodového ústrojenstva

Keď sa rozvodová reťaz opotrebováva a medzi plochami, ktoré sú v bezprostrednom kontakte vzniká vôľa, dochádza k predĺženiu reťaze a zmene jej rozostupov v dôsledku relatívneho posunu článkov. To sa prejaví na valčekoch a podperách valčekovej reťaze a na otočných čapoch a článkoch, čo môže nakoniec spôsobiť oslabenie systému, ktoré vedie k poruche reťazových rozvodov.

Sady rozvodových reťazí SWAG zodpovedajú najnovšiemu technickému vývoju, používajú modernizované komponenty, ku ktorým patria zosilnené vodiace lišty s optimalizovanou logo SWAGštruktúrou povrchu a reťaze najvyššej kvality ošetrené povrchovou úpravou TRITAN®. Táto vrstva zlepšuje trecie vlastnosti, čím znižuje opotrebovanie a optimalizuje spotrebu paliva motora. Reťazové kolesá v sade sú navrhnuté tak, aby znižovali zaťaženie reťaze a napináky majú zlepšené tlmiace vlastnosti. Kompletná sada na opravu reťazových rozvodov SWAG má vlastnosti výrazne zlepšujúce trenie a pevnosť, čím poskytuje istotu kvalitnej výmeny so zlepšenými vlastnosťami v oblasti hluku, vibrácií a drsnosti so zárukou dokonalej účinnosti.

Spoľahnite sa na testovanú kvalitu náhradných dielov značky SWAG zodpovedajúcu štandardom OE.

Kompletný rad rozvodových reťazí môžete nájsť na: partsfinder.bilsteingroup.com

Značka SWAG je súčasťou bilstein group, materskej spoločnosti niekoľkých ďalších silných značiek.

Viac informácií je k dispozícii na www.bilsteingroup.comwww.swag.de.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!