Mnohí výrobcovia vozidiel definovali svoje vlastné požiadavky na chladiacu kvapalinu, čo viedlo k vypracovaniu rôznych noriem. Veľmi dôležitým faktom je, že tieto kvapaliny sa nesmú navzájom miešať! V najhoršom prípade môže miešanie rôznych chladiacich kvapalín viesť k vážnemu poškodeniu motora. V tomto článku odborníci spoločnosti febi opisujú najdôležitejšie používané technológie a venujú sa ďalším aspektom chladiacich kvapalín.
Technologie OAT (“Organic Acid Technology”) Chladiace kvapaliny vyrábané technológiou OAT neobsahujú kremičitany a sú zvyčajne v ružovej farbe. Tieto kvapaliny sa používajú predovšetkým pre hliníkové chladiče. Na výrobu sa používa etylénglykol a soli organických kyselín.
Technologie IAT (“Inorganic Acid Technology”) Táto chladiaca kvapalina je na báze anorganických solí, kremičitanov, čo znamená, že ide o chladiacu kvapalinu obsahujúcu kremičitany a možno ju spoznať podľa modrej alebo modrozelenej farby.
Technologie HOAT (“Hybrid Organic Acid Technology”) Chladiaca kvapalina HOAT je hybridná nemrznúca zmes pre chladiče a je sfarbená dooranžova alebo dožlta. Hybridná nemrznúca zmes obsahuje kremičitany alebo fosfáty a kombinuje výhody ostatných dvoch technológií.
Vývoj noriem pre chladiace kvapaliny
Veľkou mierou sa na vývoji chladiacich kvapalín a ich noriem podieľala hlavne skupina Volkswagen (v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Haertol Chemie z Magdeburgu). Preto sa názvy kvapalín uvádzajú podľa tejto spoločnosti. Normy VW sú nasledujúce: G11, G12, G12+, G12++, G13 a G12evo. Ďalšou spoločnosťou, ktorá sa podieľala na vývoji, bola skupina BASF (Glysanit), ich normy sú: G05, G30, G33, G34, G40, GG40, G48, G64 a G65. V minulosti typická chladiaca kvapalina obsahovala len kremičitany (G11 alebo G48). Kremičitany síce chránia hliník pred koróziou (na hliníkových súčastiach sa vytvára ochranná hlinito-kremičitanová vrstva), ale rýchlo degradujú a musia sa často meniť. Preto VW a ďalšie spoločnosti začali namiesto kremičitanov používať na ochranu proti korózii organické zložky, pretože tie majú dlhšiu životnosť.
Chladiace kvapaliny by sa väčšinou nemali miešať
Vzhľadom na to, že tieto dva štandardy nie sú kompatibilné, dochádzalo k mnohým nedorozumeniam v dôsledku neznalosti a ignorovania odporúčaní. Pri zmiešaní G11 a G12 na jednej strane môže byť zhoršená inhibičná ochrana, na druhej strane môže dôjsť k zrážaniu chladiacej kvapaliny, k upchávaniu a poškodeniu chladiaceho systému.
Z tohto dôvodu bol vyvinutý koncentrát G12+ (ekvivalent G30), ktorý neobsahuje kremičitany a je miešateľný s ostatnými. Potom prišiel G12++ (ekvivalent Glysantinu G40), ktorý sa používal vo všetkých vozidlách VW/Audi. Oproti G12+ mal mať nasledujúce výhody: lepšiu ochranu proti korózii, doživotné použitie v liatinových a hliníkových motoroch. Medzitým skupina VW nahradila kvapalinu G12++ produktom G13, ktorý sa skladá zo zmesi glykolu a glycerínu, vďaka čomu je šetrnejší k životnému prostrediu. Najnovšia verzia G12evo nahradila v roku 2018 verziu G13. Norma 18 LC je podobná ako G12evo. Bola vyvinutá podľa špeciálnych požiadaviek niektorých výrobcov automobilov a je určená pre moderné hybridné a elektrické vozidlá
.
Kedy treba doplňovať chladiacu kvapalinu?
Požadované množstvo chladiacej kvapaliny pre konkrétne vozidlo zvyčajne nájdete v návode na obsluhu. Dokonca ani farby chladiacich kvapalín rôznych výrobcov nie sú jednoznačným ukazovateľom použitých zložiek. V prípade pochybností sa radšej obráťte na odborníkov v autoservise. Ak nemáte k dispozícii správnu chladiacu kvapalinu, je lepším riešením pridať čistú vodu (aspoň pri teplotách nad bodom mrazu). V takom prípade treba potom chladiacu kvapalinu čo najskôr doplniť alebo vymeniť.
Tiež sa neodporúča jazdiť na čistý koncentrát chladiacej kvapaliny, pretože príliš skoro mrzne a obmedzený odvod tepla. Na chladiacu kvapalinu by sa nemalo zabúdať ani v lete, pretože chráni pred koróziou a znečistením chladiaceho systému. Pri väčšine chladiacich kvapalín by sa preto pomer vody a koncentrátu mal pohybovať v rozmedzí 40:60 až 60:40.
Ako často by sa mala meniť chladiaca kvapalina?
Chladiaca kvapalina podlieha opotrebeniu. Niektoré inhibítory sa časom vyčerpajú. Chladiaca kvapalina preto stráca svoje nemrznúce, antikorózne, mazacie a tepelne vodivé vlastnosti. Môže tiež dochádzať k tvorbe peny a usadenín. Životnosť chladiacej kvapaliny závisí od jej kvality a čistoty celého chladiaceho systému. Opotrebenie sa urýchľuje hlavne v prípade netesností systému alebo prenikaním výfukových plynov do chladiaceho systému (napr. v dôsledku poškodenia tesnenia hlavy). Preto treba pravidelne kontrolovať stav a kvalitu chladiacej kvapaliny a v prípade potreby ju vymeniť.
Odporúčania: Dbajte na dodržiavanie špecifikácií výrobcu vozidla, odporúčaných intervalov výmeny, miesiteľnosti a zmiešavacích pomerov. Pamätajte tiež na výmenu filtra chladiacej kvapaliny, ak je vo vozidle použitý, v súlade s odporúčaniami výrobcu.
Spoľahnite sa na náhradné diely febi v kvalite zodpovedajúcej OE. Kompletný sortiment spoločnosti bilstein group a viac technických informácií nájdete v online katalógu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje niekoľko ďalších silných značiek. Viac informácií je k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáre