Všetko úplne tesné – Tak vzniká tesnenie hlavy valca

, 20 júna 2016, 19:13

V meste Dettingen na rieke Erms má spoločnosť ElringKlinger hlavné sídlo. Celosvetovo pôsobiaca spoločnosť vyrába už 135 rokov tesnenia, medzičasom aj iné produkty, akými sú krycie moduly a časti tienenia. Väčšina z približne 1600 zamestnancov sa zaoberá výrobou tesnení hláv valcov „Made in Germany“.

Čo majú spoločné tesnenie hlavy valca a cibuľa? Nie len, že začínajú spoluhláskou, ale aj pozostávajú z viacerých vrstiev. Kým v prípade zeleniny sú všetky relatívne rovnaké, jednotlivé vrstvy tesnenia hlavy valca od spoločnosti ElringKlinger majú rozličné funkcie. Pozostávajú z najjemnejšej ušľachtilej ocele alebo uhlíkovej ocele. Počet vrstiev, poprípade zložiek, a forma tesnenia záleží od motora, do ktorého má byť tesnenie namontované. V súčasnosti sa zabudované tesnenia hlavy valcov v nových osobných automobiloch skladajú minimálne z jednej až siedmich vrstiev ocele. Funkčné vrstvy, ktoré sú zodpovedné za funkciu tesnenia, pozostávajú z pružinovej ocele, ostatné z normálnej uhlíkovej ocele. Spravidla sú funkčné vrstvy z vonkajšej strany, zatiaľ čo vnútorné vrstvy sa uplatňujú na formovanie hrúbky.

Moderná výroba
Stroje akejkoľvek veľkosti vytvárajú obraz v hale výroby, v ktorej je produkovaná väčšina tesnení hláv valcov v meste Dettingen: od robotického ramena, ktoré zdvíha jednotlivé tesnenia a inde zase odkladá, cez pece s priečne vedúcimi pásovými dopravníkmi, až po strop siahajúce stroje s takmer trojmetrovými lismi je tu zastúpené všetko. Je to ako na križovatke hlavnej dopravnej tepny v čase dopravnej špičky. Skutočne sa odporúča pozerať pravidelne vpravo i vľavo, pretože všade v uličkách neprestajne prebehujú vysokozdvižné vozíky. Dopravujú hotové tesnenia na rozvoz alebo vezú surový materiál na spracovanie.

Zhotovenie moderného tesnenia hlavy valca začína oceľovou cievkou, teda navíjajúcim sa pásom z ocele. Šírka cievky závisí od veľkosti vznikajúceho tesnenia. Pre štvorvalcový motor sú vhodné cievky so šírkou asi 400 milimetrov. Z tohto materiálu, ktorý sa dováža už v správnej hrúbke od 0,15 do 1 milimetra, vznikajú jednotlivé vrstvy tesnenia hlavy valca. Materiál bude odoslaný valcami rovnacieho stroja do jedného z obrovských strojov, v ktorých sa vyrába vonkajší obrys, ale aj dutina, vrúbky a zarážky. Spoločnosť ElringKlinger zásobuje takmer všetkých výrobcov automobilov. Pre každý motor je potrebné vyrobiť špeciálne tesnenie i s nástrojom. Aby sa vo firme udržala kompletná kompetencia od vývinu až po produkciu, sama spoločnosť vyrába veľké lisy vo vlastnom oddelení.

Elastická izolácia
Veľké, najčastejšie kruhové výrezy pre oblasť spaľovacích komôr sú na okraji vybavené takzvanými vrúbkami. Ide o razenie, ktoré zosilňuje vlastnosti tesnenia na kritických miestach. Nakoniec prídu do pece výrezy z ušľachtilej ocele. Potom sa leštia dozlata, sú trvanlivejšie a neobsahujú žiadne zvyšky oleja zo strojov. To je dôležité, pretože niektoré z oceľových vrstiev sú potiahnuté elastomérom, ktorý by inak nedržal. Elastická plastická vrstva slúži na mikroizoláciu. Rovnako ako vrúbky, aj ona sa nanáša okolo spaľovacích komôr alebo po celom povrchu tesnenia hlavy valca, podľa typu konštrukcie a požadovaných vlastností.

Ak sú všetky vrstvy – či už sú z ušľachtilej ocele alebo nie, alebo potiahnuté elastomérom, alebo nie – pripravené na zhotovenie tesnenia, položia ich robotické ramená do správneho radu za sebou a nitmi spoja jednotlivé vrstvy. V podstate by bolo tesnenie hlavy valca už teraz pripravené, avšak v spoločnosti ElringKlinger neopúšťa výrobu nič, čo nie je podrobne skontrolované. Najprv musí tesnenie preukázať „stlačenie“, že vydrží tesné. Pritom sa skúšobne stlačí a použije sa stlačený vzduch. Ak je tesnenie hlavy valca naozaj úplne tesné, prichádza ďalšia kontrola: váha. Citlivo nastavené zariadenie overí hmotnosť tesnenia hlavy valca. Výsledok kontroly je úspešný len vtedy, ak je špecifická hmotnosť správna. Ak je na lise odlomený lisovník, mohol by chýbať jeden z výrezov, a tým by vznikla chybná výroba – kus by bol vyradený.

Exaktné požiadavky
V meste Dettingen ležiacom na rieke Erms sa nenecháva nič na náhodu: Zamestnanci pravidelne zámerne odosielajú cez stroje zle zhotovené diely, aby sa overilo, či stroje pracujú správne a či rozpoznajú všetky chybné kusy. Ak zhotovené tesnenie prejde všetkými týmito testami, bude vybavené sériovým číslom, zákazníckym číslom a niekedy logom. Nakoniec nasleduje vizuálna kontrola špeciálne vyškoleným pracovníkom, až potom sa do debien ukladajú hotové a podrobne skontrolované tesnenia hláv valcov a dodávajú sa výrobcom automobilov.

Rovnako vysoké požiadavky sa kladú na automobilových veľkoobchodníkov na trhu s náhradnými dielmi pre tesnenie hlavy valca. Pred 20 rokmi boli tesnenia vyrábané úplne inak ako dnes. Motor však funguje len s konštrukčne rovnakým tesnením hlavy valca, akým bolo pri výrobe vybavené. Preto ešte aj v súčasnosti vyrába spoločnosť ElringKlinger špeciálnymi malosériovými nástrojmi tesnenia, ktoré podľa dnešných pravidiel, rovnako v spôsobe výroby, ako aj v ich vnútornej štruktúre, nie sú viac aktuálne. Tieto sa síce nedopytujú vo vysokých počtoch ako najnovšie modely, ale predsa sa ešte stále používajú ako náhradné diely.

Praví špecialisti
Za špeciálne prípady je v meste Dettingen zodpovedné oddelenie pre typovú a prototypovú stavbu. Tu pracujúci výskumníci tesnení hláv valcov sú v trojzmennej prevádzke nonstop zamestnaní tým, aby našli nové typy konštrukcie, overili prototypy a výrobky zhotovovali podľa špeciálnych požiadaviek. Napríklad, keď majiteľ nejakého veterána potrebuje nové tesnenie hlavy valca pre svoj automobilový klenot, ktorý však na trhu nemožno viac zohnať, experti zo spoločnosti ElringKlinger radi pomôžu. Laser na mieste naskenuje obrysy starého pokazeného tesnenia. Z týchto údajov potom zamestnanci vytvoria presne pasujúci náhradný diel, skutočný unikát. Predsa len sa tunajší experti tesnenia nevenujú iba starému: aj vo viacerých pretekárskych sériách sa úspešne využívajú tesnenia hlavy valcov „Made in Dettingen an der Erms“.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!