Okrem najnovšieho led osvetlenia využiva vačšina nakladnych vozidiel vo svojich reflektoroch halogenove alebo xenonove žiarovky.
Výrobcovia svetiel neprinášajú na trh nové konštrukcie halogénových žiaroviek, pretože
očakávajú pokles záujmu zo strany výrobcov vozidiel. Investuje sa preto do vývoja nových xenónových a LED/OLED žiaroviek.
Tento trend sa prejavuje najmä v osvetlení úžitkových vozidiel. V reflektoroch starších vozidiel sa môžeme stretnúť s halogénovými žiarovkami H4 alebo s xenónovými lampami,
ktoré sú zameniteľné s halogénovými žiarovkami H7. Ak sa nám v aute „vypáli žiarovka“,
musíme sa najprv pozrieť, aký svetelný zdroj v ňom vlastne máme.
XENÓNOVÉ LAMPY
V nákladných autách sa používajú presne tie isté xenónové lampy ako v osobných vozidlách. Ešte pred niekoľkými rokmi sa vyrábal jeden produktový rad xenónových lámp, zatiaľ čo v súčasnej dobe je ich na trhu viac; to je zrejme najväčšia zmena na sekundárnom
trhu s osvetlením.
Pripomeňme si, že svetlo emitované výbojkou sa tvorí v dôsledku vzniku elektrického oblúku medzi elektródami pod veľmi vysokým napätím v prostredí vzácneho plynu –
xenónu (odkiaľ pochádza názov). Pre zapálenie elektrického oblúku sa privádza napätie
25 – 30 tisíc voltov, no pre jeho udržanie stačí len 85 V.
V úžitkových vozidlách sa používajú nasledujúce typy xenónových lámp:
– D1S, napr. Renault Trucks C/T
– D2R, napr. MAN TGA/TGL, Scania P, G, R, T
– D2S, napr. Mercedes-Benz Actros, DAF XF
Čím sa teda tieto lampy medzi sebou líšia?
Písmeno D označuje xenónovú lampu. Ďalšia číslica vyjadruje, či má lampa integrovaný
štartér. Párna číslica značí lampu bez štartéra (bez tzv. poistky v kovovom plášti, napr. D2). Nepárna číslica, napr. D1, značí lampu s integrovaným štartérom.
Posledné písmeno ukazuje typ reflektora, v ktorým sa daná lampa používa: písmeno S značí projektorový (šošovkový) reflektor a písmeno R odrazový reflektor (parabolický alebo reflektor s voľnou plochou typu FF).
Symbol D2S označuje tým pádom xenónovú lampu bez štartéra, určenú pre šošovkový reflektor. Pripomeňme si, že v šošovkovom reflektore sa svetlo odzrkadľuje od odrazovej plochy, ktorá sa nachádza vo vnútri; tým sa sústreďuje do šošovky, ktorá vytvára veľmi presné hranice svetla a tieňa. V odrazovom reflektore môže mať odrazová plocha rôzny tvar – parabolický alebo zložený z veľkého počtu malých zrkadiel (FF). Pre presné určenie hranice svetla a tieňa môžu byť takéto reflektory vybavené stálou clonou. S ohľadom na vyžarovanie veľkého množstva svetla musia byť reflektory s xenónovými lampami v zhode s príslušnými predpismi vybavené systémom automatického nastavovania (regulácie dosahu – z dôvodu meniaceho sa zaťaženia vozidla) a čistenia reflektorov. Výbojky majú príkon len 35 W, no napriek tomu emitujú oveľa viac svetla ako halogénové žiarovky s podobným príkonom.
SERIÓZNI VÝROBCOVIA OSVETLENIA ROBIA NA SVOJICH VÝROBKOCH LABORATÓRNE SKÚŠKY.
Hella používa nasledujúce testy:
• Test odolnosti proti otrasom a úderom – na vibračnom stole sa zisťuje odolnosť vlákna na otrasy s rôznou frekvenciou.
• Skúška životnosti – stanovuje, po koľkých hodinách nepretržitej práce prestáva žiarovka svietiť.Životnosť sa stanovuje rôznymi skúšobnými metódami. Najčastejší je parameter Tc (tzv.
parameter Weibullovho rozdelenia), ktorý stanovuje v hodinách čas, po ktorom ešte stále
pracuje 36,8 % skúmaných žiaroviek. Môžeme sa stretnúť aj s parametrom B3, ktorý stanovuje v hodinách dobu, po ktorej ešte stále pracuje najmenej 97 % testovaných žiaroviek.• Test priľnavosti laku – v klimatickej komore sa pri rôznych hodnotách teploty a vlhkosti vzduchu skúma priľnavosť povrchu laku na banke žiarovky, napr. PY21W.
• Geometrické rozmery – hodnotenie presnosti umiestnenia vlákna v žiarovke podľa normy IEC 60810.
• Meranie prúdu a intenzity svetelného lúča.
Mimochodom poznamenajme, že v osobných vozidlách sa niekedy používajú xenónové lampy so zníženým príkonom do 25 W (D5S, D8S); v takom prípade odpadá požiadavka na
čistenie a nastavovanie reflektorov. Je teda dosť možné, že aj výrobcovia nákladných áut
začnú v budúcnosti používať xenónové lampy s príkonom 25 W.
Xenónové lampy majú oveľa dlhšiu životnosť ako halogénové žiarovky, ale po čase menia farbu emitovaného svetla do fi alovej. Podľa toho môžeme poznať, že lampa zakrátko prestane fungovať. Výmena len jednej lampy však spôsobí viditeľný rozdiel medzi svetlometmi.
Výrobcovia osvetlenia preto odporúčajú vymieňať xenónové lampy vždy po celom páre. Pri výbere lampy je treba venovať pozornosť vyššie uvedenému označeniu, pretože tvar puzdra lámp je často veľmi podobný a ľudia často dávajú do reflektorov nesprávne lampy s použitím menšieho násilia.
Navzdory často panujúcim predstavám je výmena lampy úplne bezpečná a obávaných 30 tisíc voltov sa v nej vyskytuje len počas zapálenia oblúka. Pre výmenu lampy stačí vytiahnuť kľúčik zo spínacej skrinky.
Prístup k lampám môže byť o niečo ťažší ako v prípade halogénových reflektorov a k výmene xenónových lámp je často potrebný hviezdicový kľúč typu torx. Tiež je dobré pozrieť sa, ako je postup pre výmenu lampy opísaný v pokynoch pre obsluhu vozidla alebo v databáze servisného softvéru. Podobne ako s halogénovými lampami sa nesmieme dotýkať rukami ani sklenenej banky xenónovej lampy. Keď sa sklo znečistí mastnotou, vedie to k skráteniu životnosti lampy. Pri výmene xenónových lámp je takisto treba skontrolovať činnosť systému automatického nastavovania a čistenia reflektorov.
Keď sa vrátime k otázke ponuky na trhu, k dispozícii sú štandardné xenónové lampy a tiež lampy emitujúce o 70 % viac svetla (napr. Osram Xenarc Night Breaker), ba dokonca aj lampy s predĺženou životnosťou (napr. Philips Xenon LongerLife so štvorročnou zárukou).
Šandardná xenónová lampa emituje svetlo s farebnou teplotou 4300 K, ale zákazníkovi môžeme tiež ponúknuť lampu Hella (Xenon +30) či Philips (WhiteVision), ktoré prinášajú belšie svetlo s farebnou teplotou 5000 K. Pre porovnanie denné svetlo má farebnú teplotu 6000 K. Zavedenie xenónových lámp s farebnou teplotou 5000 K je marketingový ťah, keďže svetlo tejto farby vyžarujú aj LED diódy.
Produktové rady xenónových lámp sú podobné radom halogénových žiaroviek. Keď pre zákazníka vyberáme xenónovú lampu, je vhodné sa najprv spýtať na jeho preferencie – či hľadá viac svetla alebo predĺženú životnosť alebo napríklad aj imitáciu LED diód. To zvýši dôveru zákazníka, že dielňa poskytuje služby na najvyššej úrovni.
HALOGÉNOVÉ ŽIAROVKY
Na sekundárnom trhu (aftermarket) halogénových žiaroviek pre napätie 24. V nie sú žiadne podstatné zmeny. Výrobcovia ponúkajú dva alebo tri produktové rady: so zvýšenou odolnosťou proti otrasom (Hella Heavy Duty, Philips MasterDuty, Bosch Trucklight Maxlife), so zvýšenou životnosťou (Hella Double Power, Osram Truckstar pro, Philips MasterLife) a špeciálne lampy, napr. emitujúce svetlo blížiace sa xenónovým lampám ako je Philips Master – Duty Blue Vision.
Stredná životnosť halogénových žiaroviek je 500 hodín prevádzky, pri výrobkoch so zvýšenou životnosťou až 1200 hodín. Emisiu svetla v halogénovej žiarovke má na starosti vlákno, ktorého životnosť má zásadný význam. Táto životnosť závisí na celom rade faktorov, z ktorých najdôležitejšia je odolnosť proti otrasom (najmä v prípade nákladného
vozidla) a proti kolísaniu napätia.
Spoločnosť Osram vyvinula technológiu výroby vlákna s jednou špirálou (single coil), ktorú využíva tiež Hella (Double Power) alebo Magneti Marelli. Oproti tomu Philips vyvinul žiarovku s podobne dlhou životnosťou (Master Life), ktorá má vlákno s dvoma špirálami odolné na otrasy v rozsahu 80 – 1000 Hz.
Zdá sa, že halogénové žiarovky sa budú v reflektoroch nových vozidiel používať čoraz menej. Hlavným dôvodom je ich nízka účinnosť – na svetlo sa v nich premení len 8 % elektrickej energie. Pre porovnanie xenónové lampy využijú na svetlo plných 28 % elektrickej energie.
POMOCNÉ ŽIAROVKY
Pre úžitkové vozidlá ponúkajú výrobcovia osvetlenia tiež dva produktové rady pomocných žiaroviek, ktoré sa líšia v odolnosti proti otrasom. Namiesto žiaroviek, napr. W5W alebo P21W v štandardnom prevedení na 24 V, je možné zákazníkovi doporučiť výrobky s predĺženou životnosťou. Tie ponúkajú poprední výrobcovia osvetlenia. Veľa vodičov nákladných vozidiel osadzuje do reflektorov, žiaľ, halogénové žiarovky so zvýšeným príkonom – 80 alebo dokonca aj 100 W, ktoré sú ale určené len do reflektorov špeciálnych vozidiel, nepohybujúcich sa po verejných cestách, ako sú napr. poľnohospodárske stroje.
Ich používanie je zákonom zakázané, pretože silné svetlo oslňuje vodičov v protismere. Tieto žiarovky vyžarujú tiež oveľa viac tepla ako klasické H7 a H4, čím spôsobujú poškodenie odrazovej plochy a tienidla reflektora. V poslednom čase sa čoraz viac hovorí tiež o tzv. retrofitoch – to sú svetelné zdroje zložené z LED diód. Predpokladá sa síce, že by raz mali nahradiť halogénové žiarovky, no zatiaľ je používanie retrofitov pre vonkajšie osvetlenie vozidiel zakázané. Môžeme ich ale používať pre vnútorné osvetlenie kabíny vodiča.
Materiál pripravila firma Inter Cars a článok bol uverejnený v katalógu ZIMA2018 pre nákladné vozidlá.
Komentáre