Tesnenie motora pre „Off Highway“ vozidlá od spoločnosti Elring – Das Original: Od malých po skutočne veľké

30 septembra 2022, 8:46

Značka tesnení Elring – Das Original je medzi autoservismi a mechanikmi známa nielen vďaka rozmanitému sortimentu tesnení pre osobné a úžitkové vozidlá, ale tiež vďaka širokému portfóliu tesniacich materiálov, ako je napríklad silikónové tesnenie DirkoTM HT. Jedným z radov tesnení od spoločnosti Elring, ktorý je často prehliadaný, je rad tesnení spadajúcich do širokej kategórie „Off Highway“.

Ten zahŕňa tesnenia, ktoré sa používajú pre poľnohospodárske stroje, stavebné stroje, generátory elektrickej energie a mnoho ďalších. Hľadanie náhradných dielov alebo určenie správneho tesnenia motora pre takéto stroje je často náročné, pretože výrobcovia často používajú pre svoje značky rôzne typy dieselových motorov. Ďalšou komplikáciou sú rôzne modifikácie, ako je to pri malom dvojvalcovom motore Deutz F 2M 1011 s výkonom 14 koní používanom značkami Mercedes-Benz alebo MTU až po trinásťlitrový motor Volvo D13 využívaný MTU v rade 4000 s výkonom 4,3 megawattu.

Špecialista na tesnenia Elring ponúka tesnenia pre všetky tieto motory. Dostupné tesnenia, sady tesnení a radiálne hriadeľové tesnenia možno najjednoduchšie vyhľadať vo voľne prístupnom online katalógu podľa čísla originálneho dielu alebo kódu motora, pričom poskytnuté obrázky výrobkov vo vysokom rozlíšení umožňujú ich jednoduchú identifikáciu.

Vzhľadom na to, že ponuka motorov je veľmi široká a motory sa používajú extrémne dlhú dobu, sú ponúkané všetky tri konvenčné prevedenia tesnenia hlavy valcov.

Tesnenia hlavy valcov z mäkkého kovu

Tento materiál, ktorý kombinuje členitú montážnu dosku a valcovaný mäkký materiál, je najvhodnejší na vyrovnanie nie úplne dokonalých povrchov bloku motora a hlavy valcov. Kľúčovým faktorom pre kvalitu týchto tesnení je vysoký podiel žiaruvzdorných aramidových vlákien vo valcovanom materiáli a kvalita ocele použitej na utesnenie spaľovacej komory. Silikónový raster nanesený na hornej a spodnej strane na utesnenie proti kvapalinám musí mať pri niektorých motoroch rôznu hrúbku, aby bolo zaručené dokonalé utesnenie. Jednou z nevýhod tohto typu tesnenia hlavy valcov je technologicky obmedzená životnosť, ktorá nie je pri „Off Highway“ strojoch nikdy rovnaká, a to ani pri totožných motoroch, vzhľadom na to, že podmienky používania sú v priebehu prevádzky motora prakticky vždy veľmi rozdielne.

Viacvrstvové oceľové tesnenia hlavy valcov

Vzhľadom na prísnejšie emisné požiadavky a snahu o dlhšiu životnosť bolo nutné inštalovať kovové tesnenia hlavy valcov aj do motorov v tejto oblasti použitia. Tým treba pri opravách venovať väčšiu pozornosť vďaka technológii „bead stopper“, na ktorú má spoločnosť ElringKlinger niekoľko patentov. Výrazne sa zvýšili nároky na kvalitu povrchu bloku motora a hlavy valcov, čo sa prejavilo aj v pokynoch pre uťahovanie skrutiek hlavy valcov. Tieto skrutky sa musia pri opravách vymeniť za nové, pretože ide o expanzné skrutky, ktoré sa pri prvom utiahnutí roztiahnu, a nie je ich preto možné znovu použiť. Pri generálnej oprave motora treba pred voľbou príslušnej hrúbky tesnenia hlavy valcov zmerať vyčnievanie piestov pri každom jednotlivom pieste. Presné údaje o tom, aké tesnenia hlavy valcov treba zvoliť, nájdete v online katalógu spoločnosti Elring. Výber čo najsilnejšieho tesnenia hlavy valcov nie je správny prístup – viacvrstvové oceľové tesnenia hlavy valcov sa používajú pre motory do objemu približne 7,0 litra, pre objemnejšie motory sa používa kovovo-elastomérové prevedenie.

Príklad:

New Holland T4 Power Star

Case Farmall – Quantum

Patentovaná konštrukcia „bead stopper“ vonkajších funkčných vrstiev

Kovovo-elastomérové tesnenie hlavy valcov

Táto konštrukcia je najvhodnejšia pre veľkoobjemové motory so zodpovedajúcim veľkým priemerom spaľovacieho priestoru, ktorý môže dosahovať až 450 mm. Výnimka však potvrdzuje pravidlo, ako v prípade tesnenia hlavy valcov pre motory Liebherr D924/D926 s priemerom 122 mm. Spoločným rysom všetkých tesnení je, že motorový olej a chladiacu kvapalinu utesňujú elastomérové časti. Tie sú buď nastriekané priamo na tesnenie, alebo sa montujú ako samostatný prvok, ktorý je potom laserom privarený k montážnej doske. Spaľovacia komora môže byť utesnená pomocou razeného kanálika, ako je to napríklad pri motore Liebherr.

Motor Liebherr D924 a D926

Množstvo výrobcov motorov pri utesňovaní spaľovacieho priestoru nedáva tesneniu hlavy valcov patričný význam. Presná hrúbka tesnenia hlavy valcov v spojení s vložkou valca však hrá dôležitú rolu. Hlava valcov je plynotesná len v prípade, že sú obe tesnenia dokonalo zladené. Celková tolerancia smie byť maximálne 0,05 mm. Táto konštrukcia ponúka zďaleka najdlhšiu životnosť, čo je vykúpené vyššou cenou vyplývajúcou z vyšších výrobných nákladov. V prípade opravy sú požiadavky na kvalitu povrchu rovnako vysoké ako pri viacvrstvových kovových tesneniach hlavy valcov.

Príklad:

Volvo D13

Utesnenie tesnenia hlavy valcov určené výhradne proti oleju a chladiacej kvapaline

Viac informácií nájdete na webovej stránke spoločnosti Elring.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!