Ako funguje mýtny systém v Česku a ako si zjednodušiť cesty s nákladnými automobilmi do zahraničia?

1 júla 2025, 13:10

Česko má viac ako 2.400 kilometrov spoplatnených úsekov diaľnic a ciest 1. triedy. Každý rok pribúdajú ďalšie kilometre, len vlani to bolo rekordných vyše 100 kilometrov diaľnic. Pre vodičov nákladných automobilov to znamená, že sa musia pred cestou zorientovať v systéme platenia mýta za spoplatnené úseky a vybaviť automobil patričnou palubnou jednotkou, ktorá zaznamenáva počet kilometrov, prejdených po spoplatnených úsekoch a zaisťuje automatické platby za ich využitie.

Mýto

Podľa čoho sa určuje výška mýta v ČR

O výške mýta rozhoduje hneď niekoľko parametrov: v prvom rade je to hmotnosť vozidla, pričom tie najťažšie nad 12 ton platia za mýto najviac. Ďalej rozhoduje počet náprav, emisná trieda vozidla a už zmienená prejdená vzdialenosť po spoplatnených úsekoch. Kým v Česku stačí používať palubnú jednotku kompatibilnú s tamojším systémom mýtnych brán, slovenským medzinárodným dopravcom sa oplatí myslieť na univerzálnejšie riešenie. Namiesto toho, aby vodič používal pre každý štát samostatnú jednotku, môže sa spoľahnúť na Európsku službu elektronického mýta (EETS), ktorú implementovalo 15 európskych krajín.

EETS umožňuje s jedinou palubnou jednotkou absolvovať cestu naprieč viacerými štátmi a platiť jej prostredníctvom bezhotovostne jednotlivé národné mýta i poplatky za využitie vybraných spoplatnených tunelov a mostov. Jednotky EETS môžu dopravcom vydávať len certifikované spoločnosti, na Slovensku napríklad Eurowag. Jeho palubná jednotka EVA pre EETS ponúka okrem platby mýta naprieč štátmi, ktoré pristúpili k EETS, i ďalšie služby. Ide napríklad o plánovanie a sledovanie trasy vozidla, sťahovanie tachografu na diaľku, analýzu správania vodiča alebo patentovanú geolokačnú technológiu FuelGuard.

Univerzálna palubná jednotka tak prispieva k znižovaniu nákladov a sprostredkováva dôležité dáta pre efektívne riadenie podnikania. Dispečerom šetrí čas pri správe flotily nákladných vozidiel a zvyšuje bezpečnosť vodičov, pretože palubná jednotka sama kontroluje, či nedochádza k prekročeniu zákonných limitov na čas strávený za volantom. Dokonca dokáže detegovať nebezpečné jazdné návyky a upozorniť na ne. Každý rok pribúda počet európskych štátov, ktoré zavádzajú EETS, a tak sa rozširujú možnosti, kde všade možno palubnú jednotku EETS využiť.

Mýto

Mýto sa platí len za automobily nad 3,5 tony

Platba mýta sa v Česku vzťahuje len na nákladné automobily s hmotnosťou nad 3,5 tony. Tie všetky musia byť zo zákona vybavené palubnými jednotkami pre systém elektronického mýta. Tento systém sleduje spoplatnené úseky vďaka satelitnej technológii a je kompatibilný s EETS. V takom prípade možno využiť práve zmienenú jednotku EVA či inú schválenú palubnú jednotku. Výšku mýta vypočíta samotná jednotka na základe vyplnenia základných parametrov vozidla a nameranej prejazdenej vzdialenosti i časových úsekov, keď vodič prechádzal spoplatnenými úsekmi. Iná sadzba mýta je totiž pre denné využitie od 5 do 22 hodín a iná pre nočné jazdy medzi 22. a 5. hodinou.

Sadzby mýta pre jednotlivé typy vozidiel a emisných tried sa v čase menia, preto by mal dopravca pravidelne sledovať portál venovaný mýtu v Českej republike, ktorý sa od tohto roka presťahoval na národnú doménu myto.gov.cz. Na ňom sú uvedené nielen aktuálne sadzby mýta, ale aj všetky spoplatnené úseky komunikácií v Českej republike, výpočet vozidiel s povinnou platbou mýta, ale aj obchodné miesta, kde možno mýto uhradiť kontaktne alebo registrovať vozidlo do mýtneho systému. Štát prostredníctvom tohto portálu informuje aj o plánovaných odstávkach systému elektronického mýta, aktualizáciách zmluvných podmienok a zmenách výšky sadzieb mýta. Ponúka aj kalkulačku na výpočet poplatku za konkrétnu plánovanú trasu, aby dopravca vedel, s akými približnými nákladmi môže počítať.

Vodiči by nemali zabúdať ani na to, že pre nákladné vozidlá platia (nielen) na českých rýchlostných komunikáciách určité obmedzenia. Vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 7,5 tony nesmú celoročne vychádzať v nedeľu a počas štátnych sviatkov medzi 13. a 22. hodinou, to isté platí počas letných prázdnin, čiže celý júl a august a v niektoré roky i posledné dni v júni a prvé v septembri. Platí to aj po celý rok v piatok od 17. do 21. hodiny a v sobotu od 7. do 13. hodiny. Výnimku z tohto zákazu majú len hasiči, nákladné automobily prevážajúce tovar, ktorý by sa mohol pokaziť alebo živé zvieratá a zabezpečujúce prepravu nevyhnutného charakteru.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!