Sachs a Lemförder zvádzajú úspešný boj s konkurenciou

, 29 septembra 2015, 8:45

Značky Sachs a Lemförder nie sú v automobilovom priemysle žiadnymi outsidermi. Naopak, poznajú ich všetci významní producenti osobných i úžitkových vozidiel a konkurencia s nimi musí rozhodne počítať. K udržaniu kľúčového postavenia na trhu pomohlo sústredenie oboch značiek spolu so značkami ZF Parts a Boge pod krídla koncernu ZF Trading.

Od svojich počiatkov sa firma ZF Trading venuje výrobe spojok a tlmičov. Tieto výrobky s tradičnou značkou Sachs sa uplatňujú nielen u osobných, ale aj u nákladných vozidiel. V tejto oblasti patrí ZF Trading k popredným firmám na trhu. Nezanedbateľný nie je ani fakt, že bola prvým výrobcom, ktorý použil pryžokovové komponenty na traktoroch a nákladných vozidlách. Išlo napríklad o odpruženie kabín a nadstavieb.

Spoločne s výrobcami vozidiel sa Sachs podieľa na vývoji a konštrukcii nielen tlmičov, ale aj kompletných podvozkových skupín a systémov. Tlmiče pruženia pre úžitkové vozidlá, autobusy a traktory zodpovedajú svojou konštrukciou tlmičom pruženia pre osobné vozidlá, sú však väčšie a sú prispôsobené podstatne vyššiemu namáhaniu. Požiadavky na tlmenie úžitkových vozidiel možno zhrnúť do jednoduchého vzorca: čo najmenšie tlmenie pre zabezpečenie komfortu, šetrné namáhanie vodiča, vozidla a nákladu, ale čo najväčšie tlmenie pre zaistenie optimálnej bezpečnosti jazdy. Variabilné systémy tlmenia sa automaticky prispôsobujú aktuálnej jazdnej situácii. ZF Trading ponúka pre trh s náhradnými dielmi systémy Sachs Vario, Sachs PDC (Pneumatic Damping Control) a Sachs CDC (Continuous Damping Control).

           

Pri Sachs PDC sa nepoužíva regulačná elektronika, preto je možné tiež nahradiť štandardné tlmiče za plynule prestaviteľné, pneumaticky regulované tlmiče PDC. Pneumaticky regulované proporcionálne ventily tlmičov zaisťujú plynulé prispôsobenie tlmenia najrôznejším stavom zaťaženia. Je to jednoduchý, ale účinný spôsob. Trochu zložitejšie princíp je CDC. V tomto prípade sa jedná o regulácii elektronickú, vozidlo je vybavené snímačmi, riadiacou jednotkou a tá ovláda každý tlmič samostatne, približne trikrát za sekundu. Je to veľmi účinný princíp a stále viac nových vozidiel je týmto systémom vybavených. V systéme CDC senzory merajú hodnoty relevantné pre jazdné vlastnosti a naloženie ako sú vertikálne zrýchlenie prednej a zadnej nápravy, brzdný tlak a stav zaťaženia, pohyby pedála akcelerácie a rýchlosť jazdy. Palubná elektronika vypočíta na základe týchto informácií optimálne tlmiace sily. Elektromagnetom regulované proporcionálne ventily potom prispôsobia počas milisekúnd tlmiacu charakteristiku príslušnej situácii. Preto možno vozidlom ísť nielen bezpečne, ale aj komfortne. Súčasne je tiež najlepšie chránený naložený tovar a komponenty vozidlá sú menej zaťažované. Dá sa teda v tejto súvislosti kalkulovať aj s klesajúcimi nákladmi na údržbu.

Sachs je tiež výrobcom dvojhmotných zotrvačníkov (ZMS) pre úžitkové i osobné vozidlá. Pri výrobe sa nerobia rozdiely medzi dielmi pre prvovýrobu(OE) a aftermarket, sú rovnako kvalitné. Dodávkami do prvovýroby sa však líši od ďalšej konkurencie. ZMS umožňujú u nových motorov zníženie vibrácií, upokojujú chod motora, znižujú hluk a zvyšujú komfort. Podstatný rozdiel medzi Sachs planétovým dvojhmotným zotrvačníkom a konvenčnou spojkou je v tom, že tlmiče torzných kmitov sú premiestnené zo spojkovej lamely do zotrvačníka. Na základe zmeneného rozloženia hmotností vzniká pre hnací trakt úplne nový systém tlmenia kmitania s efektívnejšími možnosťami zatlmenia kmitania. Rezonančné otáčky sú pri ZMS – na rozdiel od konvenčnej spojkovej lamely – pod voľnobežnými otáčkami motora, čo vedie k mimoriadne nehlučnému správaniu pri štartovaní a odstavení. Okrem toho dochádza k redukcii hluku z prevodovky. Možnosť jazdy s nižšími otáčkami tiež prispieva k úspore paliva. ZMS môže byť na základe svojej konštrukcie používaný ako pre tlačné, tak aj pre ťažné spojky. Vozidlá vybavené dvojhmotnými zotrvačníkmi sú úspornejšie, majú nižšie hodnoty škodlivých emisií a sú na cestách tiež tichšie. Ale aj ďalšie spojkové komponenty sú plnohodnotnou náhradou OE dielov a mnohokrát sú úplne identické, pochádzajú z jednej výrobnej linky a líšia sa iba objednávacím číslom.

V ponuke ZF Trading sú aj ďalšie komponenty podvozku a riadenia – diely Lemförder. Značka Lemförder sa radí medzi vedúce v automobilovej brandži. V oblasti nákladných vozidiel sú to napríklad stabilizačné tyče – pozdĺžne alebo priečne, závesy náprav, tzv. triangle alebo štvorbodové ramená spájajúce tuhé nápravy úžitkových vozidiel v pozdĺžnom a priečnom smere s rámom a absorbujúce tak kolísavé pohyby nadstavby. Napríklad toto štvorbodové rameno, použité hlavne na najnovších vozidlách, neponúka mnoho iných výrobcov a dalo by sa povedať, že Lemförder má monopolné postavenie v OE. Ostatne, značné množstvo výrobkov, ktoré ZF Trading vyvinie, skúšajú ostatní výrobcovia napodobňovať.

"Srdcom" týchto ramien sú guľové puzdra a guľové diely. Okrem viackomponentových konštrukcií je potrebné sa zmieniť aj o tzv. molekulárnom prevedení čapu, ktoré sa objavuje stále častejšie. Klasický čap sa skladá z niekoľkých dielov. Tie sa pohybujú voči sebe, trú sa a tým dochádza k opotrebovaniu a hluku. Molekulárne uloženie nemá oproti tomu klasickému komponenty, ktoré by sa proti sebe pohybovali. Všetok pohyb prebieha v polymére spájajúcom všetky komponenty. Tak sa obmedzí opotrebenie a zníži sa hluk. Taký čap má dlhšiu životnosť, znáša vyššie teploty a nie je náchylný na poškodenie.

ZF Trading ponúka nielen kompletné výrobky, ale aj opravárenské sady, ktoré umožňujú zníženie nákladov pri opravách.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!