Bosch ako prvý prichádza s novou technológiou batérií do elektromobilov, ktoré by mohli byť pripravené k výrobe už v priebehu nasledujúcich piatich rokov.
„Bosch využíva svoje znalosti a nemalé finančné prostriedky k dosiahnutiu prielomu v elektromobilite,“ povedal Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH. Akvizícia amerického start-upu Seeo Inc. (Hayward, CA v blízkosti Silicon Valley) pomôže toto uskutočniť. Okrem vlastného vývoja v oblasti technológie batérií, Bosch teraz vlastní aj zásadný know-how inovatívnych solid-state článkov do lítiových batérií, ako aj exkluzívne patenty. „Solid-state články môžu byť prielomovou technológiou,“ uviedol Denner. „Prielomová start-up technológia sa spája so širokými znalosťami systémov a finančnými zdrojmi nadnárodnej spoločnosti.“ Doposiaľ bolo deklarovaným cieľom priemyslu zdvojnásobiť energetickú hustotu batérií a o polovicu znížiť ich cenu do konca tohto desaťročia. S novými solid-state článkami vidí Bosch potenciál v zdvojnásobení energetickej hustoty do roku 2020 a zároveň v ďalšom výraznom znížení ceny. Porovnateľný elektromobil, ktorý má dnes dojazd 150 kilometrov, bude schopný najazdiť viac ako 300 kilometrov bez dobíjania, navyše za nižšiu cenu.
Strategické rozšírenie aktuálneho výskumu batérií
Akvizícia Seeo Inc. dokonale zapadá do stratégie elektromobility Bosch. Bosch ponúka širokú škálu komponentov pre elektromobily, od motorov a výkonnej elektroniky až po batérie. Bosch doposiaľ realizoval 30 výrobných projektov súvisiacich s elektromobilitou. V súčasnosti technici pracujú na vylepšovaní technológie a lepších propozíciách praktického využitia elektromobility. Koniec koncov, do roku 2025 by malo byť, podľa prognózy spoločnosti, zhruba 15 percent všetkých nových automobilov vybavených minimálne hybridným pohonom. V Európe bude viac ako tretina všetkých nových automobilov vybavených elektropohonom – väčšinou ako plug-in hybridy. S týmto cieľom sa v roku 2014 Bosch spojil s GS Yuasa a Mitsubishi Corporation a bol založený spoločný podnik Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG, ktorého cieľom je vyvinúť silnejšiu generáciu lítium-iónových batérií. Technológia Seeo Inc. doplňuje prácu realizovanú s japonskými partnermi spoločnosti Bosch. Výsledkom bude kombinácia priekopníckej start-up technológie so systémami a technologickým know-how Bosch, kompetencie GS Yuasa v oblasti článkov a širokej priemyselnej základne Mitsubishi Corporation.
Bosch má prvé vzorky
Mnoho rokov sa výrobcovia automobilov a dodávatelia snažili vytvoriť silnejšie batérie. Články sú dôležitým stavebným kameňom – batéria elektromobilu sa skladá z mnohých prepojených článkov, ktoré sú tak podstatnou časťou pridanej hodnoty. Výkon zariadenia na uchovanie energie je možné zlepšiť rôznymi spôsobmi. Napríklad v chémii článkov hrá hlavnú úlohu materiál, z ktorého sú vyro-bené kladné a záporné póly (katóda a anóda). Pri bežných lítium-iónových batériách je jedným z dôvodov obmedzenej energetickej kapacity to, že anóda pozostáva prevažne z grafitu. Pri použití solid-state technológie Bosch je možné anódy vyrábať čisto z lítia, čo výrazne zvyšuje ich kapacitu. Okrem toho nové články fungujú bez iónovej kvapaliny, čo znamená, že nie sú horľavé. „Čisto lítiová anóda predstavuje obrovský inovačný skok v štruktúre batériových článkov,“ povedal Denner. Vďaka akvizícii spoločnosti Seeo Inc. má Bosch teraz prvé vzorky článkov, ktoré majú potenciál splniť vysoké štandardy v automobilovom priemysle, kde sa požaduje dlhá životnosť a bezpečnosť.
Komentáre