Aktívny plynový pedál Bosch

9 februára 2016, 8:28

Noha vodiča je zodpovedná za štvrtinu spotreby paliva. Jediné, čo sa dalo s týmto pravidlom „odhadu od oka“ do tejto doby robiť, bolo riadiť jemne a brať lekcie ekošoférovania. Teraz však spoločnosť Bosch vyvinula technickú pomôcku v podobe aktívneho plynového pedálu: jeho jemné vibrácie povedia vodičovi, kedy prekročil hranicu medzi ľahkým došľapom a ťažkou nohou.

„Aktívny plynový pedál Bosch pomáha vodičom šetriť palivo – a zároveň ich upozorňuje na potenciálne nebezpečné situácie,“ hovorí Stefan Seiberth, prezident divízie Benzínových systémov Robert Bosch GmbH. A v prípade, že je vozidlo vybavené asistenčným systémom, stáva sa pedál výstražným indikátorom: v spojení s navigačným systémom alebo kamerou, ktorá rozpoznáva dopravné značky, predá plynový pedál Bosch vodičom haptický varovný signál, napríklad, že sa blížia príliš vysokou rýchlosťou k nebezpečnej zatáčke.

Aktívny plynový pedál pomáha vodičom zošliapnuť pedál skutočne ľahko. Vďaka spätnej väzbe z pedálu môžu znížiť spotrebu paliva až o 7 percent. A tým sa zodpovedajúcim spôsobom znížia aj emisie CO2. To je možné vďaka možnosti prepojenia plynového pedála s ostatnými automobilovými funkciami, ako je napríklad riadenie. Až doposiaľ boli pre vodiča jediným ukazovateľom toho, že je najlepší čas preradiť, len malé šípky na prístrojovej doske. Pri aktívnom plynovom pedáli je tento ukazovateľ najlepšieho okamihu na preradenie hmatateľný. „Pedál informuje vodiča v momente, kedy sa pretnú krivky úspory a zrýchlenia,“ hovorí Seiberth. Ak chce však vodič pred preradením aj napriek tomu ešte o niečo zrýchliť, stačí len troška pritlačiť.

Hybridné systémy: včasné varovanie pred nástupom spaľovacieho motora
Ďalší potenciál v úspore palív sa ponúka v spojení so zotrvačnou jazdou pri funkcii štart-stop, t. j. pri stálom pohybe určitou rýchlosťou pri zastavenom motore za účelom dosiahnutia úspor paliva. Bosch odhaduje, že je týmto spôsobom možné zastavovať až v 30 percentách všetkých jázd. Plynový pedál sa dá nastaviť tak, aby vodiča upozornil na to, že má zmysel ísť v režime zotrvačnosti. A so stúpajúcou elektrifikáciou hnacej sústavy môže táto inovatívna technológia ponúknuť ďalšie výhody. Pedál taktiež otvára veľký potenciál úspory paliva pri hybridných motoroch, pretože upozorňuje vodiča, kedy spaľovací motor vystrieda motor elektrický, a kedy môže znížiť tlak na plynový pedál. 

Aktívny plynový pedál však nevstupuje do hry len v oblasti úspory palív. Vďaka nemu môžu byť autá taktiež bezpečnejšie. Tento inovatívny komponent môže byť totiž prepojený s veľkým množstvom asistenčných systémov. Napríklad v spojení s varovným systémom upozorňujúcim na možnosť dopravnej zrážky dokáže systém vytvoriť vibračný signál, ktorý upozorňuje vodiča, aby už nepridával rýchlosť. Stačí len jednoduchá zmena v nastaveniach softvéru a typ a sila haptickej odozvy sa prispôsobia špecifikáciám výrobcov automobilov.

Plynový pedál prechádza do režimu online: signály upozornia na vodičov idúcich v protismere alebo na blížiacu sa dopravnú zápchu
Inovatívny plynový pedál Bosch môže byť prepojený taktiež s navigačným systémom, vďaka čomu upozorní vodiča napríklad na to, že sa blíži k ostrej zatáčke príliš vysokou rýchlosťou. Okrem toho môže byť plynový pedál pripojený ku kamere, ktorá dokáže rozpoznať značky s obmedzením rýchlosti. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť, plynový pedál ho varuje pomocou vibrácií alebo protitlaku. Pripojenie na internet ale otvára ešte viac možností. Inovácia spoločnosti Bosch je určená taktiež pre automobily, ktoré sú prepojené so svojim okolím. Pomocou vibračného pedálu upozorní prepojené vozidlo osobu za volantom na nebezpečné situácie – vodičov idúcich v protismere, neočakávanú zápchu, križovatku a iné nebezpečenstvá na plánovanej trase.

Podrobnú webovú stránku o prepojenom plynovom pedáli nájdete na:www.bosch-gaspedal.com. 

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!