Predať svoje ojazdené auto do bazára je jednoduchým a pohodlným krokom ako sa svojho už nechceného vozidla zbaviť čo najrýchlejšie. Čo ak ale narazíte v bazári na problém, že vaše auto odmietnu vykúpiť z dôvodu, že je na čiernej listine nechcených áut?
Autobazáre majú svoje pravidlá a práva a teda nemusia vykúpiť všetky vozidlá. Predať niektoré ojazdené auto tak môže byť o niečo zložitejšie. Nie len poruchovosť, technický stav a vek môžu zohrať rolu pri výkupe vozidla. Niektoré modely áut sa autobazárom predávajú proste ťažšie a nemusí to byť ich kvalitou. „Obľuba alebo naopak opovrhovanie niektorými modelmi zákazníkmi má občas iracionálnu povahu,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček a dodáva, „niektoré modely sú pri tom opomínané úplne neprávom a často prevýšia i notoricky známe a zaručené predajné hity a čo je najdôležitejšie – za výhodnejšiu cenu.“ Tento fakt sa odráža i v správaní autobazárov. Niektoré vozidlá sú jednoducho autobazármi prehliadané.
AAA AUTO sa ako najväčší predajca ojazdených vozidiel v strednej Európe pri analýze svojich štatistík zameral na autá, ktoré ostávali v autobazári výrazne dlhšie ako ostatné modely. Spoločnosť AAA AUTO tak zostavila veľmi zaujímavý rebríček týchto desiatich absolútne nezaujímavých vozidiel z pohľadu obchodníka s ojazdenými autami.
Top 10 najmenej zaujímavých vozidiel z pohľadu autobazára
Fiat Sedici (2006-2014)
Prvým modelom v prehľade je automobil, na ktorom nie je nič zlé. Sedici je dvojča veľmi populárneho Suzuki SX4 a spoločne s ním sa aj v Maďarsku vyrábal. V začiatkoch svojej kariéry zaznamenal veľké predajné úspechy, ešte v polovici roka 2007 bol Fiat najpredávanejší SUV a crossover na talianskom trhu, ale postupom času začala jeho sláva upadať. Suzuki SX4 si medzitým vydobylo takmer celosvetovú popularitu a predávalo sa dokonca aj na severoamerickom kontinente. A rovnaký nepomer v obľube medzi SX4 a Sedici panuje aj na trhu ojazdených vozidiel – kým SX4 je bestsellerom o Sedici už nezavadí ani pes.
Ford Galaxy 1.6 TDCI (2011-2015)
Pohonná jednotka 1.6TDCi má veľmi zlú povesť najmä pre svojich šestnásť ventilov, ktoré vo veľkom aute kolabovali už po 100 tisícoch km. Do Galaxy sa ale montovalo prepracovaných a spoľahlivejších osem ventilov. S tými je pri pravidelnom servise a častých výmenách oleja dobrou voľbou i s doloženými 150 tisícmi kilometrov. Podvodní dovozcovia, ktorí manipulujú pri dovoze zo zahraničia s odometrami a DPH sa jej pre zlú predajnosť vyhýbajú. Oplatí sa skôr hľadať lepšie vybavené modely Titanium a Ghia. Aj napriek týmto pozitívam uprednostňujú zákazníci pred Galaxy iné vozidlá.
Volkswagen Passat 1.4 TSI 90kW (2010-2014)
Passat je prestížne vozidlo, ktoré vyžaduje dôstojnú a výkonnú pohonnú jednotku. A tou 1.4 TSI určite nie je. Okrem toho nie je tento motor ani príliš úsporný a ani spoľahlivý. Kto sa s Passatom nechce obmedzovať, musí motoru poriadne šliapať na krk. Motor 1.4 TSI je vhodný skôr do menších vozidiel, vo veľkom Passat spotrebuje cez 9 litrov benzínu. Tento motor sa ale “preslávil” ťažkosťami s rozvodovou reťazou, pred ktorými výrobca najprv skúšal strkať hlavu do piesku. Aj keď by dnes už všetky vozidlá s doloženou servisné históriou mali mať vadnú reťaz od výrobcu vymenenú, pochybnosti zostávajú. Tiež aj preto, že v novej generácii motorov TSI sú rozvody riešené remeňom.
Hyundai i10 (2008-2013)
Kým aktuálna generácia maličkého Hyundaia je sympatickým a úspešným vozidlom, generácia vyrábaná v rokoch 2008 až 2013 trpela na strohý dizajn a nevyváženými proporciami karosérie, podobne ako jej predchodca, model Hyundai Atos. Hoci si tento nezvyčajne úzky a vysoký voz hľadá zákazníkov ťažko, kto sa pre neho nakoniec rozhodne, je s ním spokojný. Ide o úplne bezproblémový, spoľahlivý a úsporný automobil, do ktorého sa navyše vďaka pomerne vysoko uloženým sedačkám dobre nastupuje.
Opel Combo 1.3 CDTI (2001-2011)
Tento motor je pre nasadenie v úžitkovom modeli Combo poddimenzovaný a slabý, vo výsledku je veľmi poruchový. Bazáre sa mu vyhýbajú aj keď je za zdanlivo dobrú cenu, prijateľný je snáď len v päťmiestnom variante Combo Tour, ktorý nemáva tak ťažký pracovný život.
Hyundai H-1 (od roku 2008 dodnes)
Hoci na slovenskom trhu nie je tento model obvyklý, je to veľmi vydarený a spoľahlivý automobil, ktorý je rozšírený po celom svete. Podobne ako jeho konkurenti existuje ako troj alebo šesťmiestny van alebo ako luxusný minibus označovaný H-1 Tour, ktorý sa smelo vyrovná aj Volkswagenu Multivan alebo Mercedesu Viano. Väčšina ojazdených H-1 má silný 100kW motor. I napriek jeho technickým výhodám zákazníci o toto vodilo nejavia veľký záujem.
Fiat Fiorino a Qubo, Peugeot Bipper a Citroen Nemo
Trojčatá Fiorino, Bipper a Nemo sú maličké pickupy, ktoré sa svojou veľkosťou zaradili v modelovej ponuke pod bežné a zavedené modely. Zatiaľ čo na trhu nových vozidiel úspora z ceny za menší automobil dáva nemalému množstvu zákazníkov zmysel, na trhu ojazdených áut sa rozdiel v cene zmenší a práve “plnohodnotné” Dobló, Partner a Berlingo sú vozidlá, ktoré u zákazníkov víťazia.
Volvo C30, S40 a V50 1.6 D (2004-2012)
Kto volí Volvo, ten často vyžaduje zodpovedajúce výkonové parametre. A tie tento motor, známy tiež z Fordu, peugeotov a CITROENov, rozhodne neposkytne. Je síce mimoriadne úsporný, no aj veľmi problémový. Najmä starší šestnásťventil s 80kW trpel na zanášanie karbónom, zlyhávanie turbodúchadiel a na celkové opotrebenie. Novší osemventil s 84kW už tak problémový nie je, ale aj pre nej možno odporučiť častejšie výmeny oleja než je bežné u iných áut.
Škoda Octavia 1.4 16V 55kW alebo 59 kW (2000-2014)
Základná motorizácia 1.4 v Octavii je na takto veľký voz nedostatočne výkonná a je v podstate jedno či ide o Octaviu prvej alebo druhej generácie. Aj stredne naložený voz v kopcoch nestačí a trápi sa. Komu ale malá dynamika vozidla nevadí, jazdí po meste alebo v nížinných oblastiach, získa v tomto vozidle priestranný, spoľahlivý a húževnatý automobil, ktorý býva v dobrom stave a s nízkym kilometrovým nájazdom. V rokoch 1999-2001 sa vyrábal ešte variant s osemventilovým celohliníkovým motorom 1.4 OHV s výkonom 44 kW známym z Fabie a s menšími objemami zo starších škodoviek. Tomuto motoru sa rozhodne vyhnite, oficiálne uvádzaných 19 sekúnd zrýchlenie z 0 na 100 je len zbožné želanie, toto auto jednoducho vôbec nejde.
Hyundai Accent (2000-2005)
Accent druhej generácie je osvedčený lacný a spoľahlivý automobil. Interiér je priestranný, podvozok pohodlný, motor výkonný a väčšina vozidiel na trhu je málo jazdených a vo veľmi dobrom stave. Ustrážiť si stačí koróziu, ktorá u niektorých vozov hlodá do zadných lemov a zadnej časti prahov a podlahy. Dôkazom jeho jednoduchosti a spoľahlivosti je aj to, že sa v Rusku pre tamojší trh vyrábal až do roku 2011. Problém Accentu spočíva v jeho image spôsobenej nie príliš atraktívnom vzhľade a enormnej obľube u vodičov dôchodkového veku.
Komentáre