S dynamickým rozvojom automobilového priemyslu sa menia aj batérie vo vozidlách. Používanie systémov, ako sú štart-stop, rekuperácie energie v hybridných automobiloch a pokročilých bezpečnostných systémov spôsobuje, že akumulátor musí byť v súčasnosti efektívny, bezpečný a odolný. Pri výbere toho správneho riešenia pre dané vozidlo by sme sa mali orientovať nielen podľa jeho parametrov, ako sú kapacita alebo štartovací prúd, ale aj potrebných rozmerov. Nie všetky batérie, ktoré sú z hľadiska vlastností v súlade s pokynmi výrobcu, sú vhodné pre konkrétny model.
V súčasnosti sú najpopulárnejšie bezúdržbové batérie, v ktorých nie je potrebné otvárať články s kyselinou ani dopĺňať hladinu elektrolytu – odmerať sa dá iba úroveň ich nabitia. Pokiaľ ide o typy autobatérií, je dobré vyzdvihnúť olovené akumulátory. V klasickej verzii sa bezúdržbové batérie SLA skladajú zo šiestich článkov a majú menovité napätie 12 V. V automobilovom priemysle sa bežne používajú takmer vo všetkých typoch vozidiel. Ich silnou stránkou je schopnosť obnoviť pôvodné parametre batérie aj v prípade silného vybitia.
Na druhej strane, ak sa to stane opakovane, hrozí, že dôjde k sulfatácii elektrolytu. Keď nastane zrážanie síranov, objavujú sa počas dobíjania elektrolytu čoraz väčšie ťažkosti – a výkon batérie klesá. Momentálne sa používajú modifikované verzie: akumulátory EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) a ECM (Enhanced Cycling Mat). Sú to skrátka olovené batérie, ktoré boli upravené z konštrukčného hľadiska a vyznačujú sa predĺženou životnosťou.
Ďalším typom sú gélové akumulátory, ktoré namiesto tradičného elektrolytu obsahujú kyselinu zmiešanú s oxidom kremičitým v podobe gélu. Okrem vyššej energetickej účinnosti sú odolnejšie voči nárazom, mechanickému poškodeniu a vysokým teplotám. Gélové akumulátory sa však v osobných automobiloch nepoužívajú ako štartovacie zariadenia. V tejto súvislosti si ich mnohí zamieňajú s batériami vyrobenými pomocou technológie AGM.
V týchto akumulátoroch sa elektrolyt úplne absorbuje do rohože zo sklenených vlákien, ktorá sa namiesto tradičných separátorov nachádza medzi pozitívnou a zápornou doskou. Tieto typy autobatérií sú ideálne do hybridných vozidiel (so systémom spätného získavania brzdového výkonu) a automobilov s rozšírenou elektroinštaláciou. Dôležité je, že ak je vozidlo už z výroby vybavené batériou AGM, nedá sa vymeniť za olovený akumulátor.
„Základnými určujúcimi parametrami každej autobatérie sú kapacita a štartovací prúd. Príslušné charakteristiky akumulátora príslušného vozidla nájdete v servisnej knihe. Kapacita meraná v Ah (ampérhodinách) určuje schopnosť batérie akumulovať elektrickú energiu. Kapacita akumulátora sa vyberá podľa kapacity motora, ako aj množstva a typu elektrického vybavenia, ktoré má vozidlo k dispozícii. Štartovací prúd sa uvádza v ampéroch (A) a určuje maximálny jednorazový krátkodobý prúd, ktorý môže batéria vygenerovať pri -18 stupňov Celzia. Kapacita a štartovací prúd sú hodnoty uvádzané na kryte akumulátorov ProfiPower, a preto sa tieto parametre dajú ľahko nájsť pri nákupe alebo neskoršej výmene,“ vysvetľuje Jindřich Krejčí, projektový manažér ProfiAuto v Českej a Slovenskej republike.
Možno si myslíte, že čím je batéria objemnejšia, tým je lepšia – ale nemusí to tak byť. Batéria s príliš vysokou kapacitou bude stále nedostatočne nabitá, takže jej funkčnosť, najmä pri okolitej teplote pod nulou, výrazne poklesne. Akumulátor s príliš nízkou kapacitou zase nebude schopný zásobovať všetky spotrebiče energie a rýchlo sa pokazí kvôli nadmernému vybitiu. Kapacita batérie by sa preto mala vždy vyberať podľa pokynov výrobcu automobilov, ktorý v štádiu projektu zmeral spotrebu elektrickej energie vozidla a optimálnu metódu hospodárenia s energiou. V prípade hodnoty štartovacieho prúdu je situácia trocha odlišná – tento parameter by mal byť čo najvyšší, pretože priamo určuje, aké ľahké bude naštartovať motor. A to je dôležité najmä v zime, keď batéria spotrebuje pri aktivácii motora veľa elektrickej energie.
Veľmi podstatné sú aj kvalita a pôvod samotnej batérie. Zariadenie by sa malo kupovať od spoľahlivého dodávateľa a mať potrebné certifikáty potvrdzujúce bezpečnosť jeho používania a deklarované parametre. Pri výbere správneho zariadenia však nestačia len príslušné parametre a overený pôvod.
„Pri výbere autobatérie je dôležitý aj jej tvar a veľkosť. Akumulátory môžu mať rôzne tvary – obvykle majú tvar kocky alebo hranola – ale priestor na batériu má taktiež určité rozmery. Akumulátor musí v tomto ohľade dobre sedieť, aby na jednej strane do priestoru zmestil a na druhej strane sa počas jazdy nepohyboval. Jeho presun by mohol batériu poškodiť, ale aj spôsobiť skrat dotykom pólov a kovových častí vozidla. Poslednou dôležitou otázkou je tzv. polarita batérie, čiže ktorá strana má plus, a ktorá mínus. Nový akumulátor musí mať rovnakú polaritu ako autobatéria, ktorú vymieňate,“ dodáva Jindřich Krejčí.
Komentáre