Hollywood bol prvý: V 80. rokoch minulého storočia vznikol v známej továrni na sny akčný seriál Knight Rider, ktorého dôležitou súčasťou bol KITT (Knight Industries Two Thousand), hovoriaci a najmä samostatne sa pohybujúci automobil Pontiac Firebird Trans Am. Po takmer 30 rokoch už nie je automatizovaná jazda čírou fantáziou televíznych obrazoviek. „Zo sci-fi sa vďaka Bosch stáva postupne realita,“ hovorí Dr. Dirk Hoheisel, člen predstavenstva spoločnosti Bosch. Už dnes sa v určitých situáciách ako parkovanie či dopravná zápcha dokážu vozidlá vybavené technológiou od spoločnosti Bosch riadiť samy. Svoje riešenia Bosch predstavil počas veľtrhu spotrebnej elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas (6. – 9. januára 2015) v časti Vehicle Intelligence Marketplace.
Ako popredný svetový dodávateľ automobilovej techniky pracuje Bosch na automatizovanej jazde od roku 2011 na dvoch miestach: v kalifornskom Palo Alto a nemeckom Abstatte. Tímy z oboch pobočiek sa môžu oprieť o znalosti vyše 5000 inžinierov spoločnosti Bosch z oblasti asistenčných systémov pre vodičov. Bosch k vývoju motivuje bezpečnosť. Na celom svete zomrie pri dopravných nehodách 1,3 miliónov ľudí a toto číslo sa zvyšuje. V 90 % prípadov je na vine ľudský faktor.
Od prediktívneho núdzového brzdenia až po dopravné zápchy
Asistenčné systémy dokážu vodiči v kritickej dopravnej situácii pomôcť a zachrániť život. Štúdie ukazujú, že v samotnom Nemecku možno predchádzať až 72 % nehôd so zranením spôsobeným nárazom zozadu, keby boli všetky vozidlá vybavené prediktívnym systémom núdzového brzdenia od Bosch. Asistent pre dopravné zápchy zase umožňuje vodičovi dôjsť do cieľa bezpečne a s minimom stresu. Pri rýchlostiach až do 60 kilometrov dokáže asistent udržať vozidlo v jazdnom pruhu, zrýchliť či v hustej premávke automaticky brzdiť.
„Bosch očakáva, že tržby z predaja asistenčných systémov dosiahnu v roku 2016 jednu miliardu eur,“ uvádza Hoheisel. Asistenčné systémy sú základným stavebným prvkom automatizovanej jazdy, ktorá sa postupne stáva skutočnosťou. Bosch už dnes pomýšľa na stredne automatizovanú jazdu, pri ktorej vodič nemusí neustále vozidlo sledovať. „Vďaka cestným autopilotom od Bosch sa budú do roku 2020 vozidlá po diaľniciach pohybovať samočinne od vjazdu k výjazdu,“ predpovedá Hoheisel. A v nasledujúcej dekáde budú ďalej dostupné plne automatizované vozidlá schopné zvládnuť akúkoľvek vzniknutú dopravnú situáciu.
Senzory Bosch očami a ušami vozidla
Automatickú jazdu ovplyvňuje každý diel vozidla – pohonná jednotka, brzdy, riadenie – a preto vyžaduje ich komplexnú znalosť. Tá je vystavaná na radarových senzoroch, ultrazvukových senzoroch a video senzoroch, ktoré Bosch roky vyrába v miliónoch. „Senzory sú očami a ušami, ktorými vozidlo sleduje okolité prostredie,“ hovorí Hoheisel. Zozbierané dáta spracuje výkonný počítač a softvér, čo zaistí, že sa automatizované vozidlá budú pohybovať v premávke bezpečne i úsporne.
Jak vozidlá postupne preberajú viac práce, je nutné, aby dôležité bezpečnostné systémy ako brzdy a riadenie spĺňali zvláštne požiadavky. Keby jeden zo systémov zlyhal, musí jeho záloha zaistiť maximálnu náhradu. Pre brzdy už takú zálohu Bosch má. Ide o iBooster, elektromechanický posilňovač brzdovej sústavy. Spolu s ESP, elektronickým programom stability, boli navrhnuté tak, aby zabrzdili vozidlo (nezávisle na sebe) bez nutného zásahu vodiča.
iBooster – základ automatizovanej jazdy
Preto iBooster od Bosch spĺňa základné požiadavky pre automatizovanú jazdu. Tento posilňovač bŕzd dokáže nezávisle vytvoriť brzdný tlak, dokonca trikrát rýchlejšie než systém ESP, a vďaka tomu vozidlo zastaví oveľa rýchlejšie, keď sa rozpozná nebezpečná situácia. Zároveň systém prediktívneho núdzového brzdenia dokáže pribrzdiť či zastaviť vozidlo i jemne, čo vyžaduje adaptívny tempomat ACC. Navyše je systém prakticky nepočuteľný.
IBooster je aj kľúčovým prvkom pre elektromobily a hybridné vozidlá. Po prvé nevyžaduje vákuum, ktoré sa inak musí vytvoriť komplikovaným procesom pomocou spaľovacieho motora alebo vákuovým čerpadlom. Po druhé vďaka spojeniu s ESP hev (ESP systém vytvorený zvlášť pre elektromobily a hybridné vozidlá) je posilňovač brzdného systému schopný takmer všetku brzdnú energiu premeniť na elektrinu a zvýšiť tak dojazdovú vzdialenosť vozidla. Takmer počas každej dopravnej zápchy je možné u hybridného vozidla či elekromobilu využiť iBooster k maximálnej rekuperácii brzdnej energie. Ak treba prudko zabrzdiť, alebo ak generátor nie je schopný dodať potrebný brzdný moment, vytvorí iBooster dodatočný tlak klasickým spôsobom pomocou brzdového valca.
Technológie od Bosch na Vehicle Intelligence Marketplace
Počas medzinárodného veľtrhu CES 2015 v Las Vegas spoločnosť Bosch v časti Vehicle Intelligence Marketplace predstavila nielen svoje rozsiahle portfólio produktov v oblasti asistenčných funkcií a brzdových systémov, ale predviedla aj skutočnú hollywoodsku legendu – repliku KITTa, spoločníka Michaela Knighta z akčného seriálu Knight Rider.
Komentáre