Elastomérové tesnenia sú nenahraditeľnou súčasťou dnešných ťažkých vznetových motorov. Nachádzajú sa napríklad v takých miestach, ako je veko ventilov, olejová vaňa alebo kryt rozvodov.
Pohľad do minulosti
Pohľad do histórie ukazuje, že v minulosti sa k utesneniu rôznych častí motora používali rôzne materiály.
Napríklad pre tesnenie olejovej vane motora Mercedes-Benz OM 366 sa používal kompozit korku a gumy. Všetky gumovo-korkové tesnenia boli od tej doby nahradené a teraz sú dostupné len v aftermarkete. Tu sú však zatiaľ k dispozícii vo veľmi veľkom množstve.
Používali sa tiež tesniace materiály z viazaných aramidových vlákien NBR. Príkladom je tesnenie chladiča oleja pre motor MAN D2866. V tomto prípade bolo papierové tesnenie časom nahradené elastomérovým tesnením.
Prečo iný materiál?
Dôvodov pre používanie elastomérov je dnes veľa. Dlhšia životnosť, nižšie náklady, väčšia konštrukčná flexibilita, veľmi malé množstvo výrobného odpadu, často jednoduchšia montáž a demontáž.
Pri výbere správneho elastoméru je kľúčové prispôsobiť ho podmienkam použitia. Spoločnosť ElringKlinger má vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam s výrobou ideálne predpoklady k tomu, aby to dokázala.
Zároveň sa vyvíjajú aj súčasti, do ktorých sa tesnenia montujú. Už veľa rokov sa napríklad používajú olejové vane a ventilové veká z polyamidu. Polyamid je termoplastický materiál, ktorý sa vyznačuje pevnosťou a odolnosťou. Pre sériové dodávky sa vyvinul štandard, podľa ktorého sú tieto komponenty dodávané výrobcom motora už pripravené na montáž. To znamená podzostavu s tesnením, upevňovacími skrutkami, vypúšťacou skrutkou v prípade olejových vaní a často aj so snímačom hladiny oleja. Nakoniec sa v spoločnosti ElringKlinger testuje tesnosť takéhoto modulu pripraveného na montáž. Podľa požiadaviek zákazníka môžu byť veká ventilov ešte vopred zmontované s kabelážou.
Výhodami kombinácie elastomérového tesnenia a termoplastickej zložky sú nízka hmotnosť, vysoká konštrukčná flexibilita a recyklovateľnosť polyamidu. Ďalším plusom tohto materiálu v porovnaní s hliníkom alebo oceľou sú oveľa lepšie vlastnosti NVH. NVH je skratka pre „Noise Vibration Harshness“ (hluk, vibrácie, drsnosť).
Hlavne v prípade úžitkových vozidiel, ktoré sa väčšinou pohybujú nízkou rýchlosťou, je možné dosiahnuť výrazné zníženie hluku emitovaného do životného prostredia. Okrem toho je možné znížiť hluk v kabíne vodiča. Je tiež možné znížiť vibrácie, ktoré sa v konečnom dôsledku prenášajú na vodiča. Veď mieru komfortu ovplyvňuje aj subjektívne vnímané zníženie úrovne hluku a vibrácií.
Všeobecné pokyny k montáži
Napriek všetkým týmto pozitívnym vlastnostiam elastomérové tesnenia starnú, a preto ich treba po určitom čase vymeniť. Tesnenia podliehajú starnutiu vplyvom tepla motora, nízkych teplôt v zime, kontaktu s opotrebovaným motorovým olejom a ozónom z okolitého vzduchu. Ďalším faktorom je mechanické namáhanie. Tesnenia sa postupne stávajú krehkejšími, strácajú tesnosť až sa nakoniec musia vymeniť.
Výmena je spravidla jednoduchá, ale treba mať na pamäti niekoľko aspektov. Tesnenie sa musí vkladať správnym spôsobom. Existujú veľmi tenké a úzke tesnenia, na ktoré sa vyplatí pozrieť dvakrát.
Tesnenia, ktoré utesňujú niekoľko súčastí naraz, často vyžadujú použitie dodatočného silikónu. Tieto plochy sa dajú rozpoznať podľa odlišnej štruktúry povrchu (viď fotografia). Ak sa takéto miesta na tesnení nevyskytujú, silikón ani iná tesniaca hmota sa nepoužíva.
Takisto je potrebné prísne dodržiavať uťahovacie momenty a poradie skrutiek.
Ak majú olejové vane alebo veká ventilov vymedzovacie prvky, nebolo by na škodu vymeniť tiež tesnenia alebo dorazy týchto prvkov, pretože aj tie časom starnú.
Elastomérové tesnenia v kombinácii s polyamidovými komponentmi sú dnes najmodernejším variantom a pri použití vysokokvalitných základných materiálov poskytujú dlhotrvajúce a spoľahlivé tesnenie – za predpokladu, že je inštalácia vykonaná v súlade s pokynmi výrobcu.
Viac informácií nájdete na webovej stránke spoločnosti ElringKlinger.
Komentáre