Motor Ford EcoBlue 2.0 diesel, známy tiež pod menom „Panther“, je moderný turbodiesel vyvinutý spoločnosťou Ford, ktorý je používaný pri mnohých vozidlách. Patria sem ako úžitkové vozidlá, tak aj limuzíny strednej triedy a SUV. V Európe tento motor nájdeme v modeloch Galaxy III, Focus IV, Mondeo V, Ranger, S-Max, Tourneo a Transit. V USA sa tento motor používa pri modeli Ford Edge a v Ázii, Oceánii a Austrálii pri modeloch Everest, Transit, Ranger, Focus a Endura. Tento motor spĺňa náročné emisné a účinné štandardy noriem Euro-6 a je príkladom toho, ako spoločnosť Ford kombinuje budúcu techniku so zlepšeným výkonom a vysokou účinnosťou paliva.
Priority vývoja: emisie, účinnosť a komfort
Spoločnosť Ford sa pri vývoji motora EcoBlue 2.0 zamerala na výrazné zníženie emisií CO₂ a optimalizovanú účinnosť paliva, aby boli splnené prísne požiadavky emisných noriem Euro-6. Spoločnosť Ford pritom kládla dôraz hlavne na zlepšenie výkonu a točivého momentu, čím bola dosiahnutá širšia krivka točivého momentu a celkové zlepšenie jazdných vlastností. Pri zvyšovaní komfortu jazdy zohrala dôležitú rolu tiež minimalizácia vibrácií a zvukov.
Konštrukčné prvky motora EcoBlue 2.0
Motorový blok EcoBlue 2.0 je vyrobený z ľahkého hliníka, čo znižuje celkovú hmotnosť motora a zvyšuje tak účinnosť paliva. Konštrukcia hlavy a bloku valcov bola optimalizovaná špeciálne pre vysokú tepelnú stabilitu a zníženie straty trením. To zlepšuje výkon motora a predlžuje trvanlivosť.
Motor má kompaktné turbodúchadlo s variabilnou geometriou turbíny, čo umožňuje presné riadenie plniaceho tlaku. Variabilná geometria turbíny zaisťuje rýchlejšiu schopnosť reakcie pri nízkych otáčkach a rovnomerný nástup točivého momentu. Preplňovanie umožňuje vyšší výkon bez výrazného zvýšenia zdvihového objemu, čo zvyšuje nielen účinnosť, ale tiež znižuje emisie.
Pokrokový vstrekovací systém
Ďalším výrazným prvkom motora Ford EcoBlue 2.0 je vstrekovací systém Common-Rail poslednej generácie, v ktorom sa dosahujú vstrekovacie tlaky až 2 500 bar. Vysoká rýchlosť vstrekovania vedie k lepšiemu rozprášeniu paliva a tým k účinnejšiemu spaľovaniu, čo výrazne znižuje emisie pevných častíc. Vstrekovací systém môže v každom cykle zapaľovania vykonať niekoľko vstrekovaní, čím sa ďalej znižujú emisie a chod motora je kľudnejší.
Materiály: hliníkové a oceľové piesty
Spoločnosť Ford pri 2,0-litrovom dieselovom motore EcoBlue používa hliníkové piesty pre optimálnu rovnováhu ľahkosti, účinnosti a tepelnej stability. V druhej generácii motorov EcoBlue, ktoré sa dodávajú od roku 2018, sa však pri určitých výkonných variantoch používajú oceľové piesty. Oceľové piesty majú vyššiu pevnosť a trvanlivosť a motory sú tak odolnejšie proti vysokým spaľovacím tlakom a teplotám. Toto prispôsobenie je súčasťou snahy spoločnosti Ford zvýšiť životnosť motorov a súčasne znížiť emisie.
Oprava 2,0-litrového dieselového motora Ford EcoBlue s oceľovým piestom si vyžaduje špeciálnu odbornosť, pretože oceľ má iné vlastnosti z hľadiska tlaku a teploty než hliník. Pre zaistenie výkonu a životnosti motora sú preto nevyhnutné veľmi kvalitné tesnenia.
Rozdiely medzi prvou a druhou generáciou
Motor Ford EcoBlue 2.0 je na trhu od roku 2015. Druhá generácia dodávaná od roku 2018 ponúka výrazné zlepšenie z hľadiska emisií, účinnosti a komfortu jazdy. Táto vylepšená verzia dosahuje vďaka technickej aktualizácii ako je vyšší vstrekovací tlak, lepší systém následného spracovania spalín, bi-turbo- preplňovanie a ďalej rozvinuté ovládanie ešte lepšej účinnosti paliva, vyššieho výkonu a nižších emisií. Tieto prispôsobenia istia konformitu s budúcimi emisnými normami.
Tesnenie hlavy valcov Elring – kvalita a spoľahlivosť
Tesnenie hlavy valcov je pri týchto motoroch obzvlášť kritickou súčasťou, ktorá musí z dôvodu širokého rozsahu výkonu 105 až 240 PS odolávať vysokému zaťaženiu. Na zaistenie tesnosti a stability za týchto podmienok používa spoločnosť Elring moderné viacvrstvové kovové tesnenia hlavy valcov (MLS), ktoré boli vyvinuté špeciálne pre extrémny tlak a teploty motora Ford EcoBlue.
Pri motoroch do roku výroby 2018 je hrúbka tesnenia hlavy valcov 1,30 až 1,50 mm, od roku 2018 bola hrúbka z dôvodu prispôsobenia vyšším nárokom zvýšená na 1,50 až 1,80 mm. Zo štvorvrstvového prevedenia je od roku 2018 päťvrstvové prevedenie. Spoločnosť Elring ide ale ešte ďalej a ponúka pokrokové šesťvrstvové prevedenie, ktoré ponúka vyššiu odolnosť a tesnosť a je tak po technologickej stránke lepšie než doterajšie štandardy a vývoje. Cieľom je ešte lepšie zachytenie mimoriadneho zaťaženia, ktorému je pri týchto motoroch tesnenie hlavy valcov vystavené, aby bola trvalo zaistená dlhá životnosť a účinnosť motora.
Dôležitá je správna voľba
Pre motor Ford EcoBlue ponúka spoločnosť Elring tesnenia hlavy valcov v hrúbkach 1,50 až 1,80 mm v jemnom odstupňovaní po 0,05 mm. Voľba vhodného tesnenia závisí od rôznych faktorov, napríklad od materiálu piesta (hliník alebo oceľ). Na uľahčenie výberu a zabudovania vhodného tesnenia spoločnosť Elring zostavila špeciálne servisné informácie. Tieto obsahujú dôležité údaje o výstupkoch piesta, systéme zárezov a OE-referenciách a sú spoľahlivou podporou pre správne použitie tesnenia hlavy valcov.
Aby bol zaistený spoľahlivý výkon celého motora, ponúka spoločnosť Elring, samozrejme, pre motor EcoBlue kompletný sortiment tesnení presahujúci rámec tesnenia hlavy valcov.
Informácie o ďalších produktoch spoločnosti Elring nájdete na jej webovej stránke.
Komentáre