Ministerstvo dopravy tvrdohlavo presadzuje zákon o liberalizácii staníc STK, ktorý onedlho zruší. Kompromisný návrh Národnej asociácie STK (NA STK) na zodpovedné a dlhodobo udržateľné rozširovanie siete staníc STK bol úradníkmi ministerstva zmietnutý zo stola bez odbornej diskusie. S dôsledkami a nástrahami liberalizácie budeme následne my všetci bojovať už len ťažko, apelujú experti.
Ministerstvo dopravy naďalej presadzuje novelu zákona liberalizujúcu trh so stanicami STK a ignoruje argumenty relevantných odborníkov z praxe. Deje sa tak paradoxne napriek tomu, že vládni úradníci majú už dnes pripravený nový zákon, ktorý rovnakú novelu onedlho zruší.
Proti liberalizácii STK vystúpili združenia, ktoré sú súčasťou takzvanej tripartity, teda Hospodárskej a sociálnej rady SR. Ide o Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Asociáciu zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR). Tripartita súhlasila s ich pripomienkami.
Dlhodobou agendou NA STK je práve zodpovedné rozširovanie siete staníc. Rokovania zástupcov štátu s odbornou verejnosťou o liberalizácii trhu nastali po nedávnom vyslovení nesúhlasu s nezodpovedným uvoľnením legislatívnych pravidiel. Na základe iniciatívy NA STK sa začiatkom júna uskutočnilo stretnutie pracovnej skupiny na ministerstve dopravy a výstavby SR k pripravovanému návrhu novely zákona.
Ministerstvo odmieta kompromis
Na stretnutí s úradníkmi ministerstva dopravy zástupcovia NA STK predstavili a odovzdali kompromisný návrh riešenia, ktorý umožňuje postupné kontrolované rozširovanie siete všade, kde je to potrebné. „Podstatou kompromisného návrhu je podmieniť rozširovanie siete podľa počtu registrovaných vozidiel v okrese a zároveň podľa skutočného vyťaženia jednotlivých staníc technickej kontroly v danom okrese,“ vysvetľuje tajomník Národnej asociácie STK Peter Hulman.
Na predmetnom stretnutí boli okrem zástupcov ministerstva prítomní aj vedúci predstavitelia odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru. „Tí sa v plnej miere stotožnili s našimi argumentmi proti úplnej a nekontrolovanej liberalizácii trhu STK,“ poukazuje P. Hulman.
Napriek prísľubu ministerstva dopravy asociácia do dnešného dňa nedostala žiadne oficiálne vyjadrenie k predloženému návrhu. Novela zákona bola opätovne zaradená na zajtrajšie rokovanie vlády.
Štát ignoruje právo EÚ
Ministerstvo dopravy už dnes plánuje na konci leta predstaviť úplne nový zákon, ktorý bude riešiť problematiku technických a emisných kontrol komplexne a v súlade s novou legislatívou Európskej únie. „Tento nový zákon má za cieľ implementovať smernice EÚ, ktoré nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr od 20. mája 2018,“ vysvetlil P. Hulman.
Namiesto včasného prevzatia smerníc EÚ do našej legislatívy štát narýchlo prijíma ďalšiu novelu zákona, ktorý bude o pár mesiacov nahradený úplne novým zákonom. Po letnej pauze tak bude Národná rada SR prijímať paralelne novelu existujúceho zákona a aj úplne nový zákon.
Ďalší vývoj pri schvaľovaní novely zákona v parlamente zostáva neistý. Viacerí poslanci vládnych strán a opozície nesúhlasia s navrhovanou nekontrolovanou liberalizáciou, čo sa potvrdilo na stretnutiach so zástupcami NA STK. „Po detailnejšom objasnení problematiky a prediskutovaní možných negatívnych dopadov plánovanej liberalizácie v jej súčasnom znení sa oslovení poslanci stotožnili s kompromisným riešením navrhovaným NA STK,“ dodáva P. Hulman.
Komentáre