Všetko, čo je dobré vedieť o chladiacich kvapalinách

, 13 februára 2017, 18:04

Napriek tomu, že sa výmenný interval chladiacich kvapalín neustále predlžuje a niektorí výrobcovia automobilov dokonca udávajú, že chladiaca kvapalina je doživotná (pre prvého majiteľa automobilu), jej výmenu v modernom osobnom automobile už bez odborného servisu vykoná málokto. Informácie, čo je dobré o nich vedieť, Vám prináša firma Autotechna.

Červená alebo modrozelená chladiaca kvapalina?

Súčasnými najpredávanejšími typmi chladiacich kvapalín sú zelenomodrá kvapalina (typ C = G11, G48), a červenoružová kvapalina (typ D, F = G12). Zatiaľ, čo zelenomodrá chladiaca kvapalina bola vyvinutá pre automobily produkované koncom minulého storočia a obsahuje vývojové zastarané inhibítory korózie najčastejšie na báze anorganických solí.

Ružová nemrznúca zmes má odlišné zloženie antikoróznej ochrany a funguje na báze aktívneho vyhľadávania kritických miest inhibítormi oproti komplexnej ochrane povrchu (a preto rýchlejšiemu spotrebovaniu). Ružová nemrznúca kvapalina tak ponúka dlhšiu výmennú lehotu – 5 rokov pre motory, pre ktoré je určená (celohliníkové chladiace systémy).

Dlhý výmenný interval chladiacich kvapalín platí len pri dodržaní kombinácie oboch zložiek – hliníkového chladiaceho systému a správne zvolenej nemrznúcej kvapaliny. Ak použijete do staršieho automobilu modernejšiu (ružovú) kvapalinu, nijak mu tým nepomôžete a rovnako zareaguje aj moderný chladiaci systém s vývojovo staršou kvapalinou (modrozelenou) vystačí len 2-3 roky, nie 5 rokov.

V poslednej dobe sa môžete stretnúť s najmodernejšou fialovou kvapalinou typ J, G13, ktorú po roku 2010 začal používať Volkswagen Group v koncernových vozidlách. Ide o kvapalinu, ktorá je tiež na báze etylénglykolu ale s obsahom organických inhibítorov korózie a silikátov.

Ako spoznám nekvalitnú chladiacu kvapalinu?

V dnešnej dobe nie je pre výrobcov chladiacich kvapalín problém vyrobiť akúkoľvek farebnú chladiacu kvapalinu, ktorú si zákazník praje. Takže všeobecné rozlišovanie kvality chladiacich kvapalín podľa sfarbenia je nedostatočné! Pri výbere vhodnosti daného produktu by ste si mali všímať nie len informácie ako: „Určená pre všetky hliníkové systémy“, ale predovšetkým to, aké normy výrobcov vozidiel daná kvapalina plní. Pokiaľ žiadne normy neuvádzajú, aj napriek úžasnému sfarbeniu a cene, je vhodné sa takému produktu radšej vyhnúť.

Nemrznúca zložka všetkých chladiacich kvapalín (skratka typu EKO) je Etylénglykol (Ethan-1,2-diol). Táto látka je chemické indivíduum, takže bez ohľadu na výrobcu má rovnaké fyzikálne správanie a tiež i závislosť svojho bodu tuhnutia na koncentrácii.

Pre chladiace kvapaliny spĺňajúce normu VW TL 774 (obsah vody <3 hm.%) vždy platí, že bod tuhnutia vodného roztoku 1:1 je -38°C a 1:2 -18°C (+/- 2°C = presnosť merania). Ak na etikete nájdete iné hodnoty (nižšie) ako tieto dva údaje, je pravdepodobné, že produkt je nariedený vodou viac, ako je predpísané. A naopak (vyššie hodnoty), je jednoznačné že údaje zveličuje viac, ako je fyzikálne možné. Takýmto produktom sa odporúčame vyhnúť!

Antifreeze (akákoľvek chladiaca kvapalina) -80°C? Neexistuje!

Fyzikálne je nemožné, aby chladiaca kvapalina na báze Ethylénglykolu (MEG), v koncentrovanom stave, zniesla bod tuhnutia -80°C. A pokiaľ – ako v prípade propylénglykolu – bola by tak hustá, že by vysokou viskozitou a nízkym prenosom tepla podstatne poddimenzovala svoju schopnosť chladenia (prenosu tepla). Takže ktorákoľvek chladiaca kvapalina s označením -80°C je fyzikálny nezmysel a klamanie zákazníka!

tab1

Čo má vplyv na cenu chladiacej kvapaliny?

Chladiaca kvapalina sa z viac ako 90% skladá z Etylénglykolu, to sú dva kyslíky a dva uhlíky v jednej molekule, ktorá vznikne oxidáciou Etylénu. Základné látky tiež pre výrobu polymérov HDPE a LDPE = polyetylénu. Etylén sa vyrába z ropy a to je dôvod, prečo sa ceny chladiacich kvapalín odvíjajú od cien základovej suroviny. Ďalším faktorom, ktorý vplýva na ceny je sezónny dopyt výrobcov chladiacich kvapalín.

Z nižšie uvedeného grafu je vidieť, ako je cena glykolov: MEG (monoetylénglykolu) a MPG (monopropylénglykolu) závislá od ceny ropy, bez ohľadu na časové obdobie.

 

 

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Prečo nám namŕza kvapalina do ostrekovačov na skle,  keď teplota vonku je vyššia ako údaj na etikete?
Prečo nám namŕza kvapalina do ostrekovačov na skle, keď teplota vonku je vyššia ako údaj na etikete?

Firma Autotechna Vám pomôže objasniť, prečo kvapalina do ostrekovačov na skle namŕza, aj keď by podľa všetkého nemala.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!