Bosch s aktualizáciami over-the-air bezpečne aktualizuje automobily

11 septembra 2017, 18:09

V budúcnosti budú mať majitelia automobilov možnosť zvýšiť ich bezpečnosť, inteligenciu a výkon, a to bez toho, aby museli vstať z pohovky. Aktualizácia softvéru bude v budúcnosti rovnako jednoduchá, ako sú dnešné aktualizácie aplikácií v inteligentnom telefóne. Obyčajným dotykom prsta na inteligentnom telefóne bude možné automaticky aktualizovať softvér vozidla alebo stiahnuť nové funkcie priamo z cloudu – a to bez návštevy autoservisu. 

„O pár rokov bude automatická aktualizácia softvéru k dispozícii v každom novom automobile,“ hovorí Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch. „Ak sa jedná o pohodlie, bezdrôtové aktualizácie over-the-air predstavujú pre šoférov značný prínos. Navyše Bosch robí tieto aktualizácie bezpečnými a rýchlymi,“ pokračuje Heyn. Bosch vyvinul všetky funkcie potrebné pre tieto bezdrôtové aktualizácie v rámci vlastných zdrojov – počínajúc riadiacimi jednotkami a infraštruktúrou pre komunikáciu vo vnútri vozidla, až po všetky moderné technológie šifrovania a Bosch IoT cloud.

Aktualizácie softvéru over-the-air

Nový štandard – jednoduchý a bezpečný
Viac elektroniky, viac funkcií, viac softvéru: automobil sa mení na inteligentný telefón na kolesách. A udržiavanie aktuálneho stavu softvéru je tak čoraz dôležitejšie. Nové funkcie môžu priniesť väčší komfort – a to aj po kúpe vozidla. Softvérové aktualizácie over-the-air budú preto už čoskoro štandardom. V súčasnosti je vo vozidlách nainštalovaných až 100 riadiacich jednotiek: dokonca aj v malých autách sa toto množstvo pohybuje medzi 30 až 50 jednotkami. Prostredníctvom svojich softvérov tak jednotky kontrolujú takmer všetky funkcie v automobile. V súčasnosti sú vozidlá navyše stále viac prepojené – s internetom, s ostatnými automobilmi a s infraštruktúrou. Tým sa zvyšuje riziko slabých miest v softvéri vozidla a taktiež aj nebezpečenstvo manipulácií. Softvérové aktualizácie prostredníctvom cloudu tak ponúkajú riešenia, ako priebežne udržiavať automobily aktualizované, a teda bezpečné.

„Autá jazdia aj viac než 15 rokov. Prostredníctvom aktualizácií over-the-air Bosch napomáha udržiavaniu aktuálneho softvéru vozidla – bez potreby návštevy autoservisu“, vysvetľuje Heyn. Aktualizácia prostredníctvom cloudu navyše umožňuje väčší počet a rozsah funkcií. Ak je potrebný hardvér nainštalovaný v automobile, je možné novú softvérovú funkciu vyskúšať a následne nahrať. Týka sa to napríklad funkcií uľahčujúcich udržanie auta v jazdnom pruhu alebo parkovacích asistentov. A z aktualizácie over-the-air neprofitujú len šoféri: len v USA bolo 15 percent návštev autoservisov v roku 2015 uskutočnených kvôli softvéru. Na porovnanie: ako uvádza americká štúdia na základe údajov Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA= National Highway Traffic Safety Association), o štyri roky skôr to bolo len 5 percent.

Aktualizácie softvéru over-the-air

Aktualizácie priamo z cloudu
Bezpečne, rýchlo a jednoducho – tak fungujú aktualizácie softvéru over-the-air: na inteligentnom telefóne alebo prostredníctvom informačného systému v automobile sa spustí online bezpečnostná aktualizácia a spolu s ňou sa vyberú aj nové funkcie, ktoré sa majú nahrať. Tieto informácie sú poslané do cloudu, ktorý sa chová podobne ako obchod s aplikáciami a spustí sa nahrávanie softvéru priamo do vozidla. Dáta sa nahrávajú počas jazdy alebo cez noc v garáži. Akonáhle je vozidlo v bezpečnom stave – napríklad zaparkované, nainštalujú sa aktualizácie softvéru do príslušných riadiacich jednotiek a sú okamžite účinné.

S bezpečnosťou na všetkých úrovniach
Bezpečnosť a bezproblémová súhra elektroniky vozidla, cloudu a softvéru sú pre aktualizáciu over-the-air rozhodujúce. O bezpečnosť dát sa starajú najnovšie kódovacie technológie, ktoré Bosch vyvíja vo svojej dcérskej spoločnosti Escrypt. Komplexná bezpečnostná architektúra s koncovým kódovaním chráni prenos dát pred neautorizovaným prístupom. Na rozhraní medzi automobilom a cloudom zabránia bezpečné protokoly a filtre fungujúce ako firewall akémukoľvek pokusu o napadnutie.

Aby aktualizácie softvéru over-the-air fungovali bezpečne, a zároveň rýchlo a spoľahlivo, používa Bosch takzvanú technológiu „fast update“ (rýchla aktualizácia) – napríklad delta či kompresné mechanizmy. Tie urýchľujú aktualizačný proces a znižujú náklady, pretože objem dát na prenos zostáva malý. Ďalšie bezpečnostné opatrenie: aktualizácie prebiehajú sekvenčne. Ak sa vyskytnú problémy, je možné aktualizačný proces zastaviť a upraviť ho. Technologickou základňou pre aktualizácie over-the-air je Bosch Automotive Cloud Suite, ktorého softvérové stavebné prvky umožňujú všetky funkcie pre bezdrôtové aktualizácie, a to nielen zo strany šoférov, ale aj výrobcov a samotných vozidiel.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Start-up pohon pre elektromobily: Väčší dojazd s elektrickou hnacou nápravou Bosch
Start-up pohon pre elektromobily: Väčší dojazd s elektrickou hnacou nápravou Bosch

To, že batéria s veľkým výkonom zvyšuje dojazd elektromobilu, je dnes už všeobecne známe. Ale môže mať nový pohon porovnateľný efekt? 

Núdzové brzdenie počas dvoch žmurknutí oka
Núdzové brzdenie počas dvoch žmurknutí oka

Z ničoho nič sa objaví cyklista a prechádza cez cestu. Rozptýlený hľadaním parkovacieho miesta, šofér nemá možnosť dostatočne rýchlo zabrániť tomu, čo sa zdá byť nevyhnutným nešťastím. Systém núdzového brzdenia od spoločnosti Bosch s detekciou cyklistov však zabráni akýmkoľvek vážnym dôsledkom a automaticky úplne zastaví auto, a to aj v rýchlosti 40 km/h. 

Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu
Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu

  Ze spalovacích motorů se mohou stát uhlíkově neutrální pohonné jednotky. Syntetické palivá môžu byť pridávané do bežných palív a môžu tak hrať priamu rolu pri znižovaní emisií CO2 v rámci existujúceho vozového parku. Pri plánovanom použití v automobiloch predstavujú syntetické palivá v Európe do roku 2050 potenciálne úspory až 2,8 gigatony CO2.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!