Na rozdiel od vznetových motorov majú hlavy valcov zážihových motorov spaľovací priestor nad piestom, ktorý väčšinou zodpovedá tvaru guľovej úseče. Tu sú umiestnené sedlá ventilov a otvor na zapaľovaciu sviečku so závitom.
Ak hlavu valcov budeme opracovávať, aby sme zaistili rovný a homogénny povrch, zmenšíme objem tejto guľovej úseče, a tým objem kompresného priestoru nad piestom.
Dôsledok: kompresný tlak sa zvýši, kompresný pomer sa zmení.
Tento na prvý pohľad pozitívny účinok má negatívne sprievodné javy. Kompresný tlak nekontrolovane stúpa, čo vedie k silnejším vibráciám konštrukčných dielov, a tým k vyššiemu opotrebeniu. Naviac sa kompresný pomer dá zvyšovať len do určitej miery, ak sa chceme vyhnúť „klepaniu“, tzn. nekontrolovanému samovznieteniu paliva. V neposlednom rade treba mať na pamäti, že ostatné súčasti, ako sú ojničné ložiská alebo hlavné ložiská kľukového hriadeľa, sa zvyčajne nevymieňajú súčasne. Zvýšenie tlakov tak môže viesť k problémom s ložiskami. Aby ste tomu predišli, mali by byť úpravy povrchu hlavy obmedzené na minimum, pričom pravidlo znie: toľko, koľko je nutné, toľko, koľko je možné.
Užitočné tipy od odborníkov na tesnenie: Na opravy niektorých benzínových motorov dodáva firma Elring tesnenia hlavy valcov v rôznej hrúbke. Tu sa odporúča zvoliť výšku úpravy povrchu hlavy, ktorá sa rovná rozdielu hrúbky opravného tesnenia a hrúbky pôvodného tesnenia. V dôsledku toho nedôjde k zmene kompresného pomeru, ktorý bol pre daný motor pôvodne vypočítaný. V katalógu nájdete tieto tesnenia pod názvom “Repair Stage” (“Opravný stupeň”).
Ďalšie informácie nájdete na webovej stránke ELRING.
Komentáre