Ako sa darilo slovenskému sekundárnemu trhu s ojazdenými automobilmi v uplynulých desiatich rokoch? Odpoveď dáva analýza vykonaná odborníkmi spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. Vyplýva z nej, že minulý rok sa na slovenských inzertných serveroch ponúkalo celkovo 446-tisíc ojazdených automobilov, čo je o niečo viac ako v predcovidovom roku 2019. Ponuka sa na túto úroveň dostala po prvýkrát za uplynulé roky od začiatku Covidu a ide o celkovo najväčšiu ponuku za ostatných 10 rokov. Mediánová cena áut vzrástla na 9151 eur, tempo rastu cien v minulom roku sa však výrazne spomalilo.
Pred desiatimi rokmi bolo na slovenskom sekundárnom trhu ponúkaných 307-tisíc áut, kým minulý rok ich bolo 446-tisíc, čo predstavuje nárast o 45 percent. V porovnaní s rokom 2019 je to nárast o 1,5 percenta. To znamená, že až minulý rok sa slovenský sekundárny trh dostal na predcovidovú úroveň, a to hlavne vďaka tomu, že predvlaňajší 6,7-percentný nárast počtu inzerovaných vozidiel bol veľmi výrazný po stagnácii až poklese predchádzajúcich rokov (napríklad medzi rokmi 2022 a 2023 vzrástol počet áut o necelé tri percentá).
Čo sa týka cien, v roku 2015 bol cenový medián ojazdených vozidiel 5.300 eur, minulý rok to bolo 9.151 eur.
„Takýto skok na prvý pohľad vyzerá celkom dramaticky, ale v skutočnosti je to nárast o 17 percent nad skutočnú infláciu medzi uvedenými rokmi. Tempo rastu cien v poslednom roku sa naopak výrazne spomalilo – kým v roku 2022 vzrástli ceny o 15,2 percenta a v roku 2023 o 23 percent, minulý rok to bolo už len 7,8 percenta,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa najväčšej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Zaujímavé je podľa nej, že „technické“ parametre ponúkaných automobilov sa v čase nijako dramaticky nemenia.
„Dá sa povedať, že stav počítadlo najazdených kilometrov stále osciluje okolo čísla 165-tisíc. Maximom je 175.000 z roku 2018, minimom 155.000 z roku 2015, minuloročný medián bol 166.673 kilometrov,“ dodáva Karolína Topolová.
A rovnako sa nijako výrazne nemení ani vek ponúkaných ojazdených vozidiel – minulý rok bol rovnaký ako v roku 2015 (9 rokov). Zatiaľ najvyššie hodnoty dosiahol medián veku v roku 2022, keď bol 11,4 roku.
Ponuka modelov, ktorá odráža dopyt domácich zákazníkov ukazuje, že Slováci sú aj v rámci celej jednej dekády extrémne konzervatívni – šesť z desiatich modelov v rebríčku TOP 10 je aj po desaťročí stále rovnakých (viď tabuľka). Do „naj“ tabuľky sa nedostal ani rastúci záujem o pseudoterénne vozidlá SUV.
„Z drobných zmien v rebríčku možno opatrne dedukovať, že Slováci o trochu viac kupujú drahšie modely ako predtým – lacný Renault Mégane či Ford Focus nahradilo podstatne drahšie Audi A4, Opel Astra zase nahradila Kia Ceed. Limuzíny prémiových značiek Audi A6 a BMW 5 zase nahradili Ford Mondeo, ktorého predaje sa výrazne prepadli po postupnom znižovaní ponuky na európskom trhu,“ vysvetľuje Karolína Topolová.
Veľmi zaujímavé je porovnanie obľuby manuálnych a automatických prevodoviek, v tomto smere sa slovenský trh za jednu desaťročnicu tak isto výrazne posunul. Predajné čísla jasne ukazujú trend preklápania trhu k automatom.
„V rokoch 2015 až 2020 ešte trhu jasne kraľovali autá s manuálom, dnes je situácia opačná a vozidlá s automatickou prevodovkou ovládajú 55 percent trhu. Naopak, u palív sú zákazníci stále konzervatívni – rovnako ako pred desiatimi rokmi, aj dnes sa podiel benzínových a naftových vozidiel pohybuje na podobnej úrovni. V minulom roku to bolo 61 percent dieselových a 32 percent benzínových vozidiel. Zvyšok do stovky tvoria elektromobily a hybridy,“ vypočítava šéfka „Áčok“ s tým, že pred desiatimi rokmi sa elektromobily na sekundárnom trhu prakticky nevyskytovali, predávali sa ich jednotky kusov. „Počas posledných dvoch rokov ich ponuka výrazne rastie; napríklad v minulom roku ich na sekundárnom trhu bolo k dispozícii takmer 1.500 kusov, ďalších 1.200 kusov tvorili hybridy,“ hovorí.
V celkových počtoch sú však zástupcovia týchto progresívnych motorizácií stále vo výraznej menšine – batériové elektromobily BEV tvoria necelé 3 percentá trhu, hybridy asi 1,8 percenta.
Komentáre