Rozumne sa tento rok zachovali vodiči, ktorí prezutie na letné pneumatiky o nejaký čas odložili, teraz by však už s výmenou nemali otáľať.
Na slovenských cestách nebývajú vozidlá so zimnými pneumatikami žiadnou výnimkou, ani keď už je jar v plnom prúde. Niektorí vodiči nezvládajú zájsť včas do servisu na prezutie, iní si ich nechávajú na aute z nevedomosti. Stále sa však ešte nájdu aj takí, ktorí sa úplne mylne domnievajú, že im zimné pneumatiky konštruované na extrémne podmienky môžu zaručiť vyššiu bezpečnosť aj v lete. “To je samozrejme veľký omyl,” dodáva Boris Tománek.
Zimné pneumatiky sú za určitých podmienok povinné až do konca marca, ale hneď začiatkom apríla – alebo keď priemerné denné teploty prekonávajú odporúčanú hranicu 7 °C – je správne opäť prezuť na letné. Mäkšia zmes a vysoký počet lamiel zimných pneumatík majú totiž v teplejšom počasí za následok väčšiu hlučnosť, vyšší počet záberových hrán sa zase prejavuje negatívne na hodnote spotreby. Pri vyšších teplotách sa zimné pneumatiky navyše prehrievajú, čo zapríčiňuje predĺženie brzdnej dráhy.
Hoci sa zimné a letné pneumatiky na prvý pohľad tvarom ani vzhľadom príliš nelíšia, majú celkom iné ako zloženie zmesi, tak i dezén behúňa. V lete sa jazdí spravidla rýchlejšie a často na mokre, niekedy dokonca aj vo veľmi hustom daždi, a presne takým podmienkam je konštrukcia letných pneumatík prispôsobená. Tvrdšia zmes a behúň so širokými obvodovými drážkami im pri letných podmienkach prepožičiavajú ďaleko lepšie bezpečnostné parametre. Pokračujúci výskum a vývoj nových technológií a postupov pritom rozdiely medzi pneumatikami pre konkrétne určenie za špecifických poveternostných a teplotných podmienok rôznych období roka ďalej zväčšujú.
Desiatky litrov vody za sekundu
Prezutím na letné pneumatiky v správnom čase však odporúčanie spoločnosti Goodyear nekončí. Veľmi dôležitá je pred letnou sezónou tiež kontrola fyzického stavu celého plášťa a hĺbky dezénu pneumatiky. Aj keď nové letné pneumatiky mávajú hĺbku dezénu približne 8 milimetrov, jeho minimálnu hĺbku slovenská legislatíva stanovila na 1,6 milimetra. Pri tejto krajnej hodnote však už pneumatiky nemusia zaistiť potrebnú priľnavosť pri jazde po mokrom povrchu, pretože pri skutočne hustom daždi musí odvádzať do strán enormné množstvo vody. Napríklad, ak je na vozovke približne polcentimetrová vrstva vody, musí sa pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h vysporiadať s približne 35 litrami za sekundu.
Vek pneumatík je relatívny údaj
“V neposlednom rade úžitkové vlastnosti pneumatík ovplyvňuje aj ich vek,” pripomína ďalej Boris Tománek. Informáciu o dátume výroby pneumatík obsahuje kód DOT, vyrazený na ich bočnici. “Pri dodržaní správnych podmienok skladovania si nová pneumatika zachováva svoje pôvodné vlastnosti niekoľko rokov, ale v praktickej prevádzke sa už jej maximálna životnosť pohybuje okolo piatich rokov. A úžitková životnosť je rovnako dôležitým argumentom pre obstaranie si nových pneumatík ako opotrebenie ich dezénu. Ide predsa o to najdôležitejšie – o bezpečnosť našu, i našich blízkych,“ zdôrazňuje Boris Tománek.
Komentáre