Štyri chyby automechanikov, ktoré ničia spojku

11 mája 2021, 13:51

Správne nainštalovaný prítlačný tanier spojky bude slúžiť aj do 200.000 km, no niekedy aj malá chyba v autoservise môže spôsobiť, že sa zákazník vráti po pár týždňoch so sťažnosťami.

Ako sa vyhnúť takejto nepríjemnej situácii

Práca automechanika sa často prirovnáva k povolaniu lekára, pretože aj lekár, aj mechanik musia byť vždy v obraze, čo sa týka zmien v príslušných odboroch, aby ich schopnosti dokázali držať krok s pokrokom v medicíne a automobilovej technike. Ukazuje sa však, že podobnosti medzi týmito špecializáciami sa tým nekončia – obaja by totižto mali pracovať tak, aby dbali na čistotu pracoviska.

Smrteľná kvapka

Len niekoľko kvapiek ropných látok v brzdovej kvapaline môže spôsobiť degradáciu tesnenia axiálneho ložiska a v dôsledku toho jeho zadretie. Ako môže dôjsť k takémuto znečisteniu brzdovej kvapaliny?

„Stačí, že automechanik použije zašpinenú striekačku alebo lievik, ktorý predtým použil napr. na doplnenie oleja. Po takejto malej chybe je potrebné nielen vymeniť axiálne ložisko, ale aj prepláchnuť celý systém, pretože v spojkovom čerpadle sa môžu naďalej nachádzať nečistoty. V najhoršom prípade môže dôjsť aj k napúčaniu brzdových hadíc, ktoré bude tiež potrebné vymeniť“ , varuje Roman Wierzbowski, manažér oddelenia Powertrain Valeo Service Eastern Europe.

Chybou nie je len znečistenie kvapaliny. Je taktiež dôležité, aby bola použitá správna kvapalina so špecifikáciami, ktoré spĺňajú odporúčania výrobcu vozidla.

Starý zvyk je zlozvyk

Hydraulický systém treba odvzdušniť. Ak to urobíte rovnakým spôsobom ako v prípade brzdového systému („stláčaj pedál a pridrž“), vytvorí sa v hydraulickom systéme spojky príliš vysoký tlak, ktorý spôsobí nadmerný rozsah pohybu ložiska.

„Treba pomaly stlačiť spojkový pedál a uvoľniť ho. Následne odskrutkovať odvzdušňovací ventil, počkať 15 sekúnd a zopakovať jeden cyklus stláčania a uvoľňovania pedálu,“ radí Roman Wierzbowski.

Kto chodí skratkami, stráca zákazníkov

Základným nástrojom používaným pri výmene spojky je zdvihák, o ktorý sa opiera prevodovka po odpojení od motora.

„Uľahčovanie si práce tým, že sa prevodovka drží vo vlastných rukách a spojovacie skrutky sa doťahujú s použitím maximálnej sily, vedie k poškodeniu prítlačného taniera spojky a v krátkom čase spôsobuje vibrácie a šklbanie. V prípade sady K4P, t.j. prítlačného taniera spojky s tlmičmi torzných kmitov a s pevným zotrvačníkom, poškodenie prítlačného taniera spojky spôsobuje nedostatočné tlmenie vibrácií generovaných motorom,“ upozorňuje Roman Wierzbowski.

Zdanlivá úspora času pri vynechaní zdviháka sa vypomstí, keď sa zákazník vráti so sťažnosťou. Aby sa zabránilo takémuto problému, niektoré spojkové súpravy Valeo majú špeciálne centrovacie nástroje, ktoré sa oplatí použiť.

Daj si pozor na nápis

Na záver najjednoduchšia možná chyba. Prítlačný tanier spojky musí byť namontovaný tak, aby priliehal k zotrvačníku v motore správnou stranou. Tá je označená nápisom v angličtine, nemčine a taliančine.

„Stáva sa, že si to automechanik nevšimne, nainštaluje tanier naopak, a keď sa zákazník vráti so sťažnosťami, autoservis príjme reklamáciu prítlačného taniera v rámci záruky. Bohužiaľ, záruka u väčšiny výrobcov nepokrýva nesprávne namontované diely,“ varuje Roman Wierzbowski.

ZDROJ: Tlačová správa Inter Cars s.r.o.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!