Výpadky motora nákladných vozidiel sú často prisudzované tesneniu hlavy valcov. Tento predpoklad je logický, pretože vo väčšine autodielní sa montáž týchto konštrukčných dielov vykonáva podľa návodu na opravu s veľkou precíznosťou. Analýza príčiny vychádzajúcej z mnohých rokov praxe však ukazuje niečo iné: Často je skutočná príčina poruchy motora iná. Tesnenie hlavy valcov je väčšinou len tá konštrukčná časť, na ktorej je poškodenie vidieť, pretože už úplne netesní. Tesnenie hlavy valcov sa potom spravidla reklamuje ako defektné a je zaslané späť výrobcovi.
Prehriatie ako častá príčina
Jednou z hlavných príčin zlyhania tesnenia hlavy valcov je prehriatie. Často k nemu dochádza kvôli problémom v chladiacom systéme, napríklad pri defektnom vodnom čerpadle, blokovanom chladiči alebo pri nefunkčnom termostate. K prehriatiu môže dôjsť tiež pri nedostatku chladiva, ktorý môže byť spôsobený netesnosťou alebo nedostatočným odvzdušnením po montáži. Okrem toho existujú tiež menej zrejmé príčiny prehriatia. Napríklad defekt vo výfukovom systéme, ako je voľný konštrukčný diel v tlmiči hluku alebo roztavený katalyzátor, môže zvýšiť protitlak výfukových plynov. To spôsobí tepelné preťaženie tesnenia hlavy valcov a susedných súčastí motora. Tiež chybné doby vstrekovania alebo chybné množstvo spôsobené defektným vstrekovacím systémom môže spôsobiť nedokonalé spaľovanie a tým zvýšený vývoj tepla.
Typické znaky poškodenia pri prehriatí
Tesnenie hlavy valcov poškodené prehriatím je možné často rozpoznať podľa charakteristických znakov:
- Tepelne zničený mäkký materiál: V bezprostrednej blízkosti priechodov vody dochádza k zdvíhaniu tesniaceho mäkkého materiálu. K tomu dochádza, ak do matrice z mäkkého materiálu prenikne chladivo, tu sa vyparí a uvoľní mäkký materiál od kovového nosiča.
- Prepálené obruby spaľovacieho priestoru: Kovové obruby spaľovacieho priestoru sa môžu pôsobením tepla oddeliť alebo deformovať.
- Prestup plynu do chladiaceho okruhu: Jasným znakom sú viditeľné bublinky plynu v chladiči alebo vo vyrovnávacej nádrži a tiež rastúci tlak chladiva.
- Zdeformované tesnenie hlavy valcov: Na tesnení je zrejmé zvlnenie alebo iné deformácie spôsobené nerovnomerným tepelným zaťažením.
- Strata chladiva: Poškodené oblasti tesnenia môžu spôsobiť únik chladiva, čo ďalej zhoršuje poruchu motora.
Preventívne opatrenia a oprava
Na zabránenie poškodenia tesnenia hlavy valcov prehriatím je nevyhnutná dôkladná údržba a montáž:
- Kontrola chladiaceho systému: Súčasti ako je termostat, vodné čerpadlo a chladič pravidelne kontrolujte a v prípade potreby vymeňte. Usadeniny alebo upchatie v chladiacom systéme by mali byť odstránené.
- Dodržovanie pokynov montáže: Skontrolujte rovinnosť hlavy valcov a motorového bloku a popr. prepracujte. Vždy používajte nové skrutky hlavy valcov a doťahujte v správnom poradí a uťahovacím momentom predpísaným výrobcom.
- Používanie vysokokvalitných náhradných dielov: Používajte len schválené tesnenia a chladivo, zabránite tak poškodeniu koróziou alebo poškodeniu materiálu.
-
Analýza príčiny pred opravou: Pred začiatkom opravy určte presnú príčinu problému, aby bolo možné zabrániť opakovanému poškodeniu.
Spoľahnite sa na maximálnu kvalitu a spoľahlivosť. Spoločnosť Elring ponúka perfektné riešenie pre každú situáciu. Naše tesnenia sa vyznačujú maximálnou zaťažiteľnosťou a životnosťou. Boli vyvinuté odborníkmi, ktorí vedia, čo je v praxi dôležité. Viac informácií nájdete na webovej stránke spoločnosti Elring.

Komentáre