Dlhodobo zažitá predstava, že ženy kupujú iba červené autá už dávno neplatí. Dokonca, ženy i muži sa zhodujú vo výbere farby jazdenky a červená je až štvrtá preferovaná. V čom sa obe pohlavia výrazne líšia je výber pohonu auta. Ženy vsádzajú výrazne viac na benzín ako na naftu. U mužov je pomer vyrovnaný. Stále ale platí, že častejšie kupujú auto muži ako ženy, a to v 72 % prípadov.
Najobľúbenejšou farbou slovenských motoristov bez rozdielu pohlavia je šedá, nasleduje čierna, modrá a červená. Preferencie žien a mužov sa rozchádzajú až pri piatej najobľúbenejšej farbe. Ženy volia
bielu, muži striebornú. „Celkom ma prekvapilo, že sa ženy a muži vo výbere farby tak zhodujú. Je vidieť, že obe pohlavia volia na prvom mieste praktickosť šedej farby, na ktorej nie sú tak viditeľné nečistoty, na druhom eleganciu a luxus, na treťom cenu, pretože modrá je u veľkého počtu áut farbou základnou. K voľbe červenej farby vedú ženy a mužov rozdielne popudy. Ženám sa hodí k oblečeniu a doplnkom. Muži si ju spájajú so športovou, dynamickou jazdou. Za touto asociáciou možno hľadať spojenie červenej farby a vozidiel Ferrari. V prípade piatej najobľúbenejšej farby je ale predsa vidieť rozdiel. Ženy sa riadia viac módnymi trendmi, biela farba v poslednej dobe proste frčí. Nie je už farbou lacných starých áut,“ komentuje farebné preferencie zákazníkov generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Ženy investujú do nákupu jazdenky menej ako muži, v priemere o 410 eur (t.j. 5.798 eur), no zároveň uprednostňujú autá s nižším počtom kilometrov. „Ženy volia nižší nájazd, pretože vedia, že s väčším nájazdom narastá i nutnosť investovať financie do opráv. Dve tretiny z nich preferujú benzínové motory pred naftovými, ktorým je potreba venovať väčšiu starostlivosť. Financie radšej šetria na výkone auta, uprednostňujú slabšie motory 1.2 alebo 1.4. Muži majú radšej silnejšie autá, volia si prevažne výkony 2.0 TDI, 1.2 alebo 1.9 TDI. Páni od auta vyžadujú, aby poriadne akcelerovalo a rýchlo jazdilo,“ upresňuje Topolová.
Najobľúbenejšími modelmi áut oboch pohlaví sú Škoda Fabia a Škoda Octavia. V ďalších preferenciách sa už rozchádzajú, kým tretím najobľúbenejším autom mužov je Volkswagen Passat, u žien je až ôsmy. V desiatke najkupovanejších áut ženami sa umiestňujú i tie menšie ako Ford Fiesta, Peugeot 206 či Volkswagen Polo.
I napriek väčšej obľube menších áut u žien už neplatí, že by sa jemnejšie pohlavie bálo veľkých automobilov. Poradie predajov áut podľa typu karosérie je na prvých siedmych priečkach rovnaké pre obe pohlavia. Prvou voľbou je hatchback (ženy 54%, muži 39%), druhé je combi (ženy 17%, muži 25%), tretie sedan (ženy 9%, muži 12%), štvrté SUV (ženy 9%, muži 12%), MPV (ženy 8%, muži 10%). „Autá sú dnes už vybavené veľkým počtom prvkov a asistentov, ktoré zjednodušujú jazdu i parkovanie. Takže ani mamička, ktorá vezie deti do krúžku sa už nebojí, že nezaparkuje a volí radšej bezpečie a komfort väčšieho auta,“ komentuje Topolová.
Zaujímavé je, že muži volia častejšie automatickú prevodovku ako ženy (10% vz. 9%) a vyhľadávajú náhon na všetky štyri kolesá (12% vz. 8%). A ako sú na tom muži a ženy v chovaní za volantom? Výzkum Patricka Fagana z Goldsmiths University London ukázal, že ženy sú za volantom v priemere o 12% viac agresívne ako muži.
Komentáre