Slováci kupujú autá s motormi s najnižším objemom, Česi najsilnejšie vozidlá, Poliaci dávajú ako jediní prednosť striebornej farbe auta a Maďari sa skôr vyhýbajú dieselom. Vyplýva to zo štatistík spoločnosti AAA AUTO, ktorá už v roku 2004 nastúpila cestu medzinárodnej expanzie vstupom na slovenský trh.
„Prvá zahraničná a zároveň aj slovenská pobočka skupiny AAA AUTO bola otvorená v Košiciach v roku 2004. Od tejto doby si vedieme presné štatistiky, ktoré odrážajú zaujímavé regionálne rozdiely spotrebiteľských preferencií a dokladajú, že dopyt sa nemení iba s časom, ale i podľa jednotlivých lokalít,“ uviedla generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. „To, že je na Slovensku a v Čechách takmer dvojnásobný podiel vozidiel s pohonom 4×4 ako v rovinatom Maďarsku je celkom logické, rovnako ako to, že v oboch krajinách bývalej federácie vedie značka Škoda. Ale prečo ide napríklad v Maďarsku najlepšie k odbytu Opel Astra, zatiaľ čo v Poľsku sa najviac predáva Ford Focus, na to žiadnu racionálnu odpoveď nemáme,“ komentuje Topolová porovnanie predajných štatistík ojazdených vozidiel v jednotlivých krajinách.
Na čele rebríčka najobľúbenejších ojazdených vozidiel, v ktorých odchádzajú zákazníci z pobočiek AAA AUTO, je na Slovensku Škoda Fabia, v Českej republike šedá Škoda Octavia, v Maďarsku Opel Astra a v Poľsku strieborný Ford Focus. Vo všetkých štyroch krajinách vedie prevedenie hatchback pred combi, v prípade Maďarska, pred sedanom.
Napriek regionálnym rozdielnostiam sú však vo všetkých štyroch krajinách viditeľné aj spoločné trendy, napríklad stále vyššia obľuba zánovných vozidiel. Aj keď v minulom roku tvorili zánovné vozidlá na Slovensku 9,8 % celkového predaja, v Čechách 14,9 %, v Poľsku 6,9 % a v Maďarsku iba 3,4 %, dynamika nárastu je vo všetkých krajinách podobne vysoká. „Najdynamickejšie sa v tomto smere vyvíja Český trh, na ktorom sú zákazníci aj najnáročnejší. Iba za tri roky sa na ňom podiel zánovných vozidiel zvýšil viac ako dvojnásobne. Preto tiež všetky nové služby najskôr „testujeme“ v Čechách a až potom aplikujeme na ďalšie trhy,“ hovorí Topolová.
Na Slovensku počet pobočiek AAA AUTO narástol od roku 2004 na 14, v Českej republike sa zvýšil od založenia v roku 1992 na 22. V tomto roku skupina plánuje najväčšiu expanziu v Poľsku, kde vidí najväčší potenciál ďalšieho rastu.
Komentáre