Ako dodávateľ pre automobilový priemysel sa spoločnosť ElringKlinger stala dôveryhodným partnerom svojich zákazníkov – s pevným záväzkom formovať budúcnosť mobility. V roku 2019 oslavujeme 140 rokov vynikajúcej kvality tesnení motorov. Všetky snahy o udržanie náskoku podporuje oddaná pracovná sila viac ako 10.000 zamestnancov v 45 pobočkách skupiny ElringKlinger po celom svete.
Sprísnené emisné normy
Odkedy boli v októbri 1993 v rámci európskeho spoločenstva zavedené emisné normy pre motory nákladných vozidiel, počnúc normou Euro I, boli hlavnou hnacou silou pre použité technológie tesnení.
Technológia tesnenia pre MX 13
Najzreteľnejšie je vidieť, že existujú rôzne tesnenia hlavy valcov, resp. ich rôzne technológie utesnenia spaľovacích plynov, motorového oleja a chladiacej kvapaliny. Ak sa pozrieme na motor Euro IV/V, takzvaný motor MX 13 je vybavený viacvrstvovým oceľovým tesnením hlavy, zatiaľ čo motor Euro VI musel byť vybavený lepšou konštrukciou z kovového elastoméru.
Motory Euro IV/V majú maximálny kompresný pomer 17,4:1 a maximálny vstrekovací tlak 1620 barov. V porovnaní s hodnotou 18,5:1 a vstrekovacím tlakom 2500 barov pre motor Euro VI. Tieto zvýšenia majú za následok vyššie teploty spaľovania a čo je dôležitejšie, zvýšenie kmitania tesniacej medzery medzi blokom a hlavou valcov.
Okrem toho sú blok motora a hlava valcov odliate z ľahšieho tzv. zhutneného grafitového železa, čím sa výrazne znižuje použiteľná sila skrutiek hlavy valcov.
Technológia tesnenia – viacvrstvová oceľ – ktorá je kombináciou reliéfnych guličiek a integrovaných zátok na utesnenie spaľovacej komory, nebola pre motor Euro 6 dostatočne pružná a pevná.
Vzhľadom na všetky tieto skutočnosti bolo potrebné navrhnúť nový dizajn tesnenia hlavy valcov, ktorý by bol odolnejší a pevnejší ako viacvrstvová oceľová verzia. Výsledkom je technológia, ktorá nemá vo svete tesnení motorov obdobu.
Tesnenie hlavy valcov Euro VI je navrhnuté ako kovové elastomérové tesnenie, čo znamená, že utesnenie motorového oleja a chladiacej kvapaliny sa vykonáva prostredníctvom gumových vstrekovaných tesniacich profilov priamo na kovovom nosiči. Existujú takéto dva centrálne nosiče, z ktorých každý je určený pre tri valce. Tesnenie spaľovacích komôr sa vykonáva pomocou reliéfnej guľôčky na nosných plechoch a dodatočného ohnivého krúžku z nehrdzavejúcej ocele, aby sa zvládol vysoký kompresný pomer, ako je opísané.
Vzhľadom na celkovú dĺžku tesnenia musela spoločnosť ElringKlinger vymyslieť konštrukciu, ktorú možno najlepšie opísať ako skladačku a ktorá je v odvetví tesnení jedinečná. Na vytvorenie celého tesnenia sa kombinuje osem rôznych prvkov tesnenia vrátane bočnej kovovej vrstvy na podporu integrálneho tesnenia.
Význam výfukových tesnení
Nielen tesnenia hlavy valcov prešli výraznou zmenou. Ale aj tesnenia výfukového potrubia. Tesnenie Euro IV/V je relatívne jednoduché kovovo-mäkké tesnenie s okom a kompletným kovovým povrchom smerujúcim k hlave valcov. Naproti tomu tesnenie výfukového potrubia Euro VI je dvojvrstvové tesnenie z čistej nehrdzavejúcej ocele s reliéfnou lištou. Kov je celý potiahnutý teflónom odolným voči vysokým teplotám. Kombinácia oboch vlastností zaručuje, že množstvo vyfukovaných plynov sa zníži na minimum. Túto vlastnosť nemožno podceňovať, pretože moderné dieselové motory vybavené katalyzátorom SCR a aktívnym filtrom DPF sú veľmi závislé od príslušnej kvality a množstva výfukových plynov, aby mohli monitorovať úroveň výfukových plynov a mohli nastaviť komplexné riadenie motora na zabezpečenie príslušných emisných noriem a životnosti celého motora.
Podrobnejšie informácie o ďalších ťažkých vznetových motoroch nájdete na stránke elring.com, kde sú k dispozícii rozobraté výkresy na jednoduché vyhľadanie dielov a bezplatné stiahnutie.
Komentáre