Štúdia odhaľuje najčastejšie poškodené autá na Slovensku. Obozretní by mali byť najmä kupujúci ojazdených áut Hyundai

14 marca 2025, 12:34

Aj malá chvíľka nepozornosti za volantom môže viesť k nehode. Poškodené auto, ktoré je jej súčasťou, nielenže stratí časť svojej hodnoty, ale taktiež môže ohroziť bezpečnosť vodiča. A síce na vznik kolízie vplýva viacero faktorov, niektoré značky a modely vozidiel sú na škody náchylnejšie ako iné. Potvrdila to aj každoročná štúdia spoločnosti carVertical. Tá odhalila, ktoré autá sú na Slovensku najčastejšími účastníkmi nehôd.

Najčastejšie poškodené sú výkonné a luxusné modely

Slovenskí vodiči si každoročne preveria históriu tisícok vozidiel, vďaka čomu spoločnosti carVertical poskytujú detailný pohľad na domáci trh ojazdených áut. Spomedzi všetkých vozidiel kontrolovaných v roku 2024 mali najvyššiu mieru poškodenia (až 84,9 %) modely Hyundai.

Po nich nasledovala značka BMW (82,3 %), Honda (80,4 %), Porsche (69,8 %) a Kia (67,8 %). Vodiči, ktorí sa zaujímajú o tieto značky, by mali byť obzvlášť opatrní a mali by sa u predajcu informovať o prípadných minulých poškodeniach a opravách. Bez dôkladnej kontroly by sa totižto tieto modely mohli stať nákladným problémom.

Historické záznamy o poškodeniach môžu znížiť zostatkovú hodnotu auta a neskôr sťažiť jeho predaj. Nehovoriac o tom, že lacné a nesprávne opravy môžu časom viesť k vyšším nákladom na údržbu. Okrem toho, ak vozidlo utrpelo štrukturálne poškodenie alebo došlo k aktivácii airbagov, jeho bezpečnosť môže byť ohrozená.

„Auto je často poškodené v jednej krajine, lacno opravené a následne predané v inej. Mnohé vozidlá, ktoré sa stali účastníkmi veľkých nehôd, sa do Európy dovážajú z USA. Dokonca aj v rámci krajiny majú vozidlá tendenciu stať sa účastníkmi nehôd každých 5 až 10 rokov. Priemerný vek kontrolovaných áut na Slovensku predstavuje 8,4 roka, takže je pravdepodobné, že tieto vozidlá boli aspoň raz súčasťou dopravnej nehody,” hovorí Matas Buzelis, expert na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.

Najnižšiu mieru nehodovosti majú na Slovensku kompaktné mestské autá. Medzi značky s najmenším počtom záznamov o poškodeniach patria Fiat (49,2 % kontrolovaných vozidiel), Nissan (52,8 %) a Opel (53,6 %).

Škody na luxusných autách sa môžu vyšplhať až na 9.300 €

Náklady na opravu poškodeného vozidla vo veľkej miere závisia od značky. Modely ekonomickej triedy sú lacnejšie na opravu, takže náklady na ich poškodenie sú prirodzene nižšie. Presný opak však platí v prípade drahých vozidiel. Aj malá nehoda na luxusnom SUV môže viesť k účtom za opravu v hodnote niekoľkých tisíc eur.

Na Slovensku bola výška priemernej škody na vozidlách Porsche v hodnote 9.257 €, čo je najviac spomedzi všetkých značiek kontrolovaných spoločnosťou carVertical. Ďalej nasledovali Nissan (3.846 €) a Mercedes-Benz (3.817 €).

Porsche malo podľa výskumu v priemere 1,9 záznamov o škode, pričom modely Mercedes-Benz mali 2 záznamy a Nissan – 1,7 záznamov.

Najnižšie náklady na škody mali v štúdii Opel (2.029 €), Citroen (2.104 €) a Kia (2.269 €).

Trendy poškodených áut na Slovensku sú podobné ako v iných krajinách

Keď hovoríme o údajoch zo všetkých krajín zapojených do štúdie, najviac záznamov o škode malo BMW (66,7 %). Po ňom nasledoval Hyundai (62,1 %) a Subaru (59,5 %).

BMW sa taktiež umiestnilo na čele minuloročného rebríčka najviac poškodených áut (67,4 %) spolu s Dodge (67,2 %) a Teslou (65,2 %).

Na Slovensku aj v iných krajinách sú najčastejšie poškodené silné a výkonné autá, čo naznačuje, že niektorí vodiči môžu preceňovať svoje schopnosti a majú tendenciu príliš stláčať plyn.

„Záujemcovia mnohokrát snívajú o konkrétnom modeli a snažia sa ušetriť pri jeho kúpe tým, že si vyberú poškodené vozidlo. Nie každý záznam o škode znamená, že sa autu treba vyhnúť, no ak si ho v prehľade histórie všimnete, spravíte najlepšie, keď sa poradíte s mechanikom,“ hovorí Buzelis.

Metodológia

Štúdia carVertical analyzovala prehľady histórie vozidiel zakúpené používateľmi spoločnosti v období od októbra 2023 do októbra 2024. Záznamy o škodách nájdené v reportoch boli roztriedené podľa značiek áut, prevedené na percentá a následne zoradené do rebríčka.

Spoločnosť carVertical pôsobí v 30 krajinách. Jej prehľady histórie vozidiel využívajú údaje z viac ako 900 medzinárodných databáz vrátane databáz orgánov činných v trestnom konaní, finančných inštitúcií, štátnych a národných registrov, poisťovní a portálov s inzerátmi. Vďaka tomu, že spoločnosť spracuje milióny reportov ročne, dokáže identifikovať trendy na trhu s ojazdenými autami a poskytovať prognózy a postrehy.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!