V Európe majú automobily zostať za hranicami miest, Ázia vsádza na lotériu a India zase na trojkolky

24 júla 2017, 13:00

V roku 2025 budú dopravné zápchy v európskych veľkomestách spôsobovať náklady vo výške 208 miliárd eur ročne. A možno budú dokonca ešte vyššie, pretože do roku 2050 má žiť viac než 82 percent Európanov v mestách.

Ľudia sa sťahujú do miest
Ľudia sa sťahujú do miest

Bicykel na prvom mieste: Obyvatelia Amsterdamu prejdú každý deň minimálne 2 milióny kilometrov na bicykli. To zodpovedá 60-tim percentám všetkých jázd v centre mesta. Bicykel je rozšíreným dopravným prostriedkom aj v Kodani, kde do práce alebo školy jazdí na bicykli každý deň až 45 percent obyvateľov.

Obmedzenia vjazdu: Ekologická známka v Nemecku, mestské mýto v Londýne a Miláne alebo zákazy vjazdu pre staršie vozidlá v Paríži. Desiatky európskych metropol obmedzujú dopravu vo svojich centrách.

Riešenia pre dopravné špičky
Riešenia pre dopravné špičky

Severná Amerika: Dopravné zápchy pohlcujú viac než 120 miliárd dolárov ročne
Viac automobilov než vodičov: V roku 2003 po prvýkrát presiahol v USA počet registrovaných vozidiel počet osôb s vodičským preukazom.

Dopravná zápcha ako finančné zaťaženie: V USA trávia vodiči v desiatich mestách s najvyššou hustotu dopravy približne 42 hodín ročne v dopravných zápchach. Motoristi tak prídu o 121 miliárd dolárov, a to najmä kvôli strate času a zbytočne použitému palivu.

Spoločné cestovanie automobilom: Za účelom zníženia hustoty dopravy v USA boli už v roku 1961 vytvorené jazdné pruhy pre vozidlá obsadené viacerými osobami. Dnes táto sieť zahŕňa 5 000 kilometrov diaľníc.[10] Jazdné pruhy „High Occupancy Vehicle“ alebo „Carpool Lanes“ môžu využívať iba vozidlá, v ktorých sedia dve, tri alebo viac osôb.

 

Cena dopravných zápch
Cena dopravných zápch

Japonsko: Najskôr parkovacie miesto, až potom automobil
Slimačie tempo: Priemerná rýchlosť automobilov v Tokiu je 15 kilometrov za hodinu.[11] A aj napriek faktu, že diaľnice v Tokiu pokrývajú viac než 22 tisíc kilometrov a bicykle majú 14-percentný podiel na doprave, má toto mesto len 11,6 kilometrov cyklotrás a cyklistických pruhov.[12]

Problémy s parkovaním: V Japonsku je 61 miliónov registrovaných vozidiel a príliš málo parkovacích miest.[13] V mestách ako napríklad Tokio si môže kúpiť auto len zákazník, ktorý preukáže, že má pre vozidlo aj parkovacie mesto.

Miniatúrne automobily: Jedným z nápadov ako optimalizovať dopravu, jezavedenie novej triedy vozidiel, tzv. „Kei cars“. Tieto automobily sú kratšie než 3,40 metra a majú motor so zdvižným objemom nižším než 0,66 litra.

Viac než 40 megamiest
Viac než 40 megamiest

Čína: Lotéria o registračnú známku
Dopravná záťaž: Na konci roku 2015 jazdilo po čínskych cestách celkom 279 miliónov motorových vozidiel, z toho až 172 miliónov boli automobily.[14]

Koľajnice: Čínska vláda intenzívne podporuje električkovú dopravu. Tá má v Pekingu, v meste s desiatimi miliónmi cestujúcich denne, podiel už 44 percent.

Lotéria: Šanghaj vydáva každý mesiac len 9 000 nových registračných značiek.[15] Jej získanie môže v závislosti od mestskej štvrte stáť až 8 000 čínskych jüanov, čo je viac než 10 000 eur.[16] Registračné značky sú často predávané v dražbách najvyššej ponuke.

Mestská mobilita na celom svete
Mestská mobilita na celom svete

India: Na dvoch alebo troch kolesách smerom k modernej mobilite
Rast: Viac než 40 miest v Indii má v súčasnosti už vyše jeden milión obyvateľov.[17] S 15 miliónovým ročným prírastkom obyvateľov vykazuje India najrýchlejší rast na svete.[18]

Jednostopové vozidlá: Na indických cestách jazdí približne 125 miliónov jednostopových vozidiel, čo predstavuje 70 percent všetkých využívaných vozidiel v tejto krajine.[19]

Priekopník: Mestu Ahmedabad sa podarilo obmedziť motorizovanú dopravu vďaka optimalizácii a investíciám do dopravnej infraštruktúry. V súčasnosti tu ľudia využívajú hromadnú dopravu alebo nemotorizované dopravné prostriedky až na 58 percent svojich ciest.[20]

Mestská lanovka – efektívny spôsob prepravy

Latinská Amerika: Lanová dráha miesto rýchlostných komunikácií
Lanová dráha (1): V centrách chaotických miest v Južnej Amerike neprestávajú lanové dráhy zaznamenávať nevídaný rozmach. Lanové (vzdušné) dráhy vyžadujú menej miesta a stoja desaťkrát menej než metro alebo rýchlostné komunikácie.

Lanová dráha (2): V roku 2016 bola slávnostne uvedená prvá mestská lanová dráha v Mexiku. Kabíny lanovej dráhy nahrádzajú niekoľko tisíc malých autobusov. Pred Mexikom realizovali projekt „cesty vo vzduchu“ aj krajiny ako Kolumbia, Bolívia, Brazília a Venezuela.

Lanová dráha (3): Medzi La Paz, hlavným mestom Bolívie, a susedným mestom El Alto stojí najdlhšia mestská lanová dráha na svete, ktorá meria 10 kilometrov. Cestujúci ušetria jazdou až jednu hodinu a zároveň bojujú proti znečisťovaniu životného prostredia. Do roku 2019 má byť sieť lanových dráh rozšírená na 30 kilometrov.

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Riešenia Bosch pre mestskú mobilitu
Riešenia Bosch pre mestskú mobilitu

Od zdieľania po parkovanie: riešenia pre mobilitu bez stresu. Od ABS po robotické taxíky: riešenia pre mobilitu bez nehôd. Od syntetických palív po e-skútre: riešenia pre mobilitu bez emisií.

Budúcnosť spoločnosti Bosch je v inteligentných mestách
Budúcnosť spoločnosti Bosch je v inteligentných mestách

Bosch sa stáva poskytovateľom služieb mobility pre mestské konurbácie. V budúcnosti sa spoločnosť viac zameria na vývoj a poskytovanie riešení v prepojených, inteligentných mestách. Do roku 2050 bude v megamestách bývať viac než 6 miliárd ľudí. Do tej doby sa mestská doprava strojnásobí. 

Vylepšený ESI[tronic] 2.0
Vylepšený ESI[tronic] 2.0

Diagnostický software Bosch ESI [tronic] 2.0 bol doplnený o nové funkcie.

Systémy žeravenia Bosch
Systémy žeravenia Bosch

Palivo pre vznetové motory je veľmi zápalné oproti paliva pre zážihové motory. Z tohto dôvodu je štartovanie vznetových motorov s priamym vstrekovaním paliva (DI) spontánne pri akejkoľvek teplote ≥ 0 °C, pretože teplota vznietenia 250 °C sa dosiahne stlačením v spaľovacej komore motora aj pri otáčkach štartéra. Pod určitou teplotou ale vznetové motory potrebujú podporný […]

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!