Pre jeseň sú typické nižšie teploty často spojené s prízemným mrazom, hmlou a zníženou viditeľnosťou. Účastníci cestnej premávky musia počítať s nepríjemnými podmienkami na cestách a vodiči by mali svoje vozidlo zodpovedne pripraviť na aktuálnu situáciu. Na čo si dať pozor a čo pred jazdou skontrolovať?
Povrch vozovky je klzký krátko po daždi, kedy sa mieša voda s prachom a vzniká nebezpečenstvo šmyku. Popadané lístie zo stromov tiež pridá svoj podiel a šanca vzniku nehody sa rapídne zvýši. Polícia teda odporúča dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel a predvídať situácie. V tomto období dvojnásobne platí pravidlo „vidieť a byť videný“. Odborníci odporúčajú dôkladné preverenie technického stavu vozidla a funkčnosť všetkých systémov.
Kontrolu by nemali podceniť ani vodiči práve zakúpených áut, predchádzajúci majitelia sa o ne nemuseli tak dôkladne starať alebo prípravu na chladné jesenné a nasledujúce zimné mesiace z dôvodu predaja už ani neriešili. Najväčší slovenský predajca ojazdených automobilov začína s postupnou prípravou už v októbri. „Dolievame nezmrznúcu kvapalinu do ostrekovačov, kontrolujeme stav, batérií a mrazuvzdornosť chladiacich kvapalín. Do vozidiel s dieselovými motormi dolievame aditíva, aby nafta nezamrzla,“ komentuje prípravu prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček a dodáva, „kontrola bŕzd, svetiel, stavu kvapalín patria medzi prvky, ktoré kontrolujeme štandardne celoročne.“ Polícia a odborníci pripravili na jesenné obdobie zoznam odporúčaní, na čo by sa motoristi mali zamerať.
Dobré brzdy
Perfektný stav u bŕzd neznamená len ich rýchly účinok. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá súčasne a s rovnakou intenzitou. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je všetko v poriadku, kontrola na skúšobnom zariadení je pre brzdy tou najspoľahlivejšou cestou. Zároveň je treba skontrolovať stav brzdnej kvapaliny. Ak bod varu nezodpovedá norme (je nižší), mohlo by v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín, ktoré ovplyvňujú účinnosť bŕzd. To môže najmä v zime pri jazdách v horách predstavovať skutočné nebezpečenstvo.
Stav kvapalín
Okrem kontroly hustoty a stavu chladiacej sústavy je veľmi dôležitá tiež kontrola množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v sústave a eventuálne doplnenie chladiacej kvapaliny. Koncentrácia mrazuvzdorného prostriedku v chladiacej kvapaline musí byť min. 40%. U chladeného motora musí byť hladina medzi značkami „MIN“ a „MAX“. U teplého motora môže byť hladina nad značkou „MAX“.
Vymenené stierače
Stierače často bývajú neprávom považované za menej dôležité súčasti vozidla. Všeobecne sa odporúča výmena stieracích líšt jeden až dvakrát do roka. Je treba skontrolovať funkčnosť stieračov a doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov. U bežných stieračov podkladajte pod celú dĺžku líšt napr. protimrazovú lepenku, aby neprimŕzali ku sklu. U aerostieračov nastavte lišty do polohy, v ktorej sa dajú pohodlne odklopiť od skla (tzv. zimná či servisná poloha). Pokiaľ aj napriek tomu primrznú, neodtrhávajte ich násilím a nezapínajte ich. Môžete poškodiť lišty aj ich motor.
Silná batéria
Nároky na batériu sú v chladnom počasí obzvlášť vysoké. Pri nízkych teplotách má totiž k dispozícií iba časť kapacity potrebnej pre štartovanie. Vybitá batéria môže už pri niekoľkých stupňoch pod nulou zamrznúť. Mechanici odporúčajú batériu pred začiatkom chladného ročného obdobia nechať skontrolovať, popr. ju nechať nabiť a svorky pólov nechať vyčistiť a riadne dotiahnuť. Ďalej by sa mala zistiť hustota elektrolytu a eventuálne doplniť destilovaná voda. Hlavne v zime sa vyplatí so sebou voziť štartovacie káble.
Svetlomety
Svetlomety musia byť nastavené tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov, ale pritom účinne osvetľovali vozovku. V sychravom počasí sa svetlá auta zašpinia a ich účinnosť sa zníži aj o viac než polovicu. V zimnom období sa oveľa častejšie vyskytuje znížená viditeľnosť preto venujte zvýšenú pozornosť pravidelnej kontrole svetelnej sústavy. Dôležité je pravidelné čistenie svetlometov, keďže na jeseň a v zime sú cesty, a teda aj svetlá náchylnejšie na znečistenie.
Len denné svetlá nestačia
Nezabudnite, že len denné svetlá v zime nestačia. Zozadu vás totiž nie je vidieť. Svietenie i cez deň, ktoré výrazne napomáha bezpečnosti cestnej premávky, je na Slovensku zavedené od roku 2009. „Stále častejšie sa v slovenských autobazároch objavujú ojazdené autá so zavedeným denným svietením. Počet ojazdených áut s týmto bezpečnostným prvkom v tomto roku zaznamenal nárast o 33,6%, tvorili 44,8% predaných áut,“ uviedol prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček.
Pozor na chodcov
Polícia v rámci bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky odporúča znížiť rýchlosť, zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami. Zapnúť hmlové svetlá, počas jazdy v kolónach stačí prvý a posledný v rade, aby neboli oslepení ďalší vodiči. Osobitou kapitolou sú chodci. Práve oni sú najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Neoddeliteľnou súčasťou odevu by mali byť reflexné prvky, ktoré za zníženej viditeľnosti môžu za určitých okolností predísť stretu vozidla s chodcom.
Komentáre