Neuznaná záruka? Bloková výnimka v praxi!

19 februára 2018, 10:16

Dňa 07.03.2016, Píše Importér Renomovanej Značky:

Dobrý deň, rád by som Vám pripomenul, že servisná sieť našej Renomovanej Značky zaručuje poskytovanie servisných služieb s použitím predpísaného vybavenia, v náležitej kvalite a podľa najaktuálnejších postupov a štandardov výrobcu vozidiel Renomovanej Značky. Práve podľa týchto štandardov, výrobca posudzuje uplatnenie záruky. Týka sa to predovšetkým aj štandardnej dokumentácie plánovanej údržby za príslušné servisné práce. Tento dokument musí obsahovať údaje o originálnych alebo rovnocenných náhradných dieloch, spotrebnom materiáli, vykonaných prácach, nákladoch na prácu, údaje o stave km, dátume vykonania služby a identifikačné údaje o vozidle, všetko v súlade s plánovanou údržbou. Dodržiavanie pokynov plánu činností údržby predovšetkým zaistí, že nedôjde k strate platnosti záruky v dôsledku neplnenia činností, ktoré požaduje výrobca a ktoré sú uvedené v príručke majiteľa vozidla. Túto kompletnú dokumentáciu je povinný predložiť majiteľ/užívateľ vozidla pri uplatnení záruky. Na základe Vami dodatočne doloženej dokumentácie, môžeme konštatovať, že oprava bude uznaná v rámci záruky.

Dňa 30.03.2016 sa informoval majiteľ vozidla, ako to vyzerá s opravou a kedy si môže vozidlo prevziať. Po spätnom telefonickom kontaktovaní zo strany Renomovanej Značky ešte v ten deň, bolo oznámené, že vozidlo je hotové a môže sa prevziať. Treba však zaplatiť sumu 27.734 Kč.  Po následnom dopytovaní sa, čo tá suma vlastne je, bola preposlaná faktúra z rozpisom. Na nej bolo uvedené, že bolo nutné meniť štyri žhaviče, dva vstrekovače a bola nutná diagnostika vozidla.  Že toto nie je štandardný postup pri oprave, to uznáte asi aj vy. Teda, že predbežne neinformujem, opravím a následne oznámim koľko, bez možnosti akejkoľvek reakcie zo strany majiteľa. Poviete si OK, mohli byť opotrebované, zlé atď. Lenže vozidlo pred samotnou poruchou nevykazovalo žiadne problémy na  týchto systémoch a v konečnom dôsledku je vozidlo stále v záruke a majiteľ ho žiada vrátiť do pôvodného stavu. Mali sme len dve možnosti. Buď sa naťahovať ďalej, nezaplatiť a čakať na výsledok, lenže majiteľ už potreboval vozidlo užívať a tvoriť zisk a tak sme zvolili druhú možnosť. Odporučili sme majiteľovi, samozrejme, aj po konzultácii s našimi advokátmi, (ktorých sme medzičasom museli zapojiť do prípadu), aby vozidlo prevzal a uhradil faktúru na mieste. Pre istotu sme prizvali aj nášho českého kolegu, aby pri preberaní všetko zdokumentoval a vyfotil. Následne budeme prípad riešiť už na Slovensku a uplatňovať si nárok na vrátenie sumy za opravu. Zaujímavosťou je, že sa vozidlo už na ceste z Prahy kúsok pred Brnom preplo do núdzového režimu. V tom momente sme ešte netušili, či to má súvis s predošlou opravou. Ako sa neskôr ukázalo na vine bola škrtiaca klapka, ktorá bola tiež neskôr v rámci záruky vymenená. Zaujímavosti ale prišli, keď sme vozidlo, už na Slovensku hneď ako dorazilo, podrobili kontrole po vykonanej oprave v našom servise a všetko zdokumentovali. A čo sme zistili? Zaujímavé čítanie ďalej…

Zákazník s vozidlom v záruke nemôže niesť zodpovednosť za zlé technické riešenia daného vozidla. Tie nesie až po uplynutí záruky!

Dňa 12.04.2016, Píše Ákos Baráth, manažér servisného konceptu Q-SERVICE®:

Dobrý deň, v prvom rade by som sa Vám poďakoval za uznanie reklamácie vozidla Renomovanej Značky. Píšem Vám z poverenia majiteľa vozidla.

 

Bol som v nádeji, že prípad je vyriešený k spokojnosti všetkých zainteresovaných strán a po oprave vozidlo môže pokračovať v napĺňaní cieľov svojho majiteľa. O to viac ma prekvapila informácia od majiteľa vozidla, že po vykonaní záručnej opravy vyžaduje opravca – Autorizovaný predajca a servis vozidiel Renomovanej Značky platbu za dodatočné náklady za náhradné diely a diagnostiku vozidla v celkovej hodnote 27.734 Kč. Túto operáciu ste Vy osobne ako zástupca značky odobrili/odsúhlasili. Dovoľte mi vyjadriť nesúhlas aj v mene majiteľa vozidla s takýmto konaním! V prvom rade ma zarazil fakt, že o nákladoch takéhoto rozsahu neinformovali zákazníka ani mailom, ani telefonicky, to znamená, nemali súhlas a potvrdenie od zákazníka. Zákazník sa k tejto skutočnosti nemohol ani vyjadriť, ani zariadiť. Jednoducho mu oznámili, že vozidlo je opravené a vznikli tieto náklady. Neviem, či je to bežná prax v sieti Renomovanej Značky (iné je, keby sa to stalo v garážovom servise, kde nie sú často transparentné podmienky). Minimálne by som očakával od svetovej renomovanej značkovej siete informovanie zákazníka s podrobným vysvetlením ešte pred opravou/výmenou. Plne chápem, že pre importéra je akákoľvek záručná oprava strata a snaží sa túto stratu minimalizovať.

Teraz k veci: Na faktúre sa nachádzajú štyri žhaviče. Pri kontrole, ktorú vykonal náš kolega z Prahy, mu opravca ukázal tri staré žhaviče, dva v poriadku, jeden poškodený mechanicky (zlomený) a posledný sa nedal vybrať z motora (asi ho rozvŕtali). Plne chápem sťaženú demontáž žhavičov a ich stále tenšiu konštrukciu, je to problém aj u nás pri výmene. Lenže my autá v záruke neopravujeme, iba vykonávame údržbu. V prípade výmeny žhavičov upozorňujeme zákazníkov na sťaženú demontáž a možné zvýšené náklady.  Nakoľko žhaviče nie sú bežný údržbový diel, považujem ich vyúčtovanie za otázne (ale môžu mať u niektorých výrobcov predpísaný interval výmeny tak ako rozvody). Zákazník iba žiada vozidlo vrátiť do pôvodného stavu pred poruchou. Zákazník s vozidlom v záruke nemôže niesť zodpovednosť za zlé technické riešenia daného vozidla. Tie nesie až po uplynutí záruky!

Vyúčtované boli aj dva vstrekovače, ktoré podložili protokolom. Vstrekovač určite nie je údržbový diel, na tom sa asi zhodneme. Musí vydržať počas celej záručnej doby za predpokladu pravidelnej údržby súvisiacich komponentov a kvalitného paliva. Pravidelnú údržbu ste uznali aj Vy schválením záručnej opravy. Majiteľ vozidla používa tankovacie karty od spol. SHELL Slovensko, tzn. využíva ich sieť čerpacích staníc v celej Európe. Tento fakt je zárukou paliva. Ak máte iný názor na palivá od spol. SHELL, prosím o podložené dokumenty.

Samotnú diagnostiku tiež považujem za činnosť súvisiacu so vstrekovačmi. Aj tu sme ale našli rozpor, pretože na nových vstrekovačoch sa nachádzajú kódy, ktoré musia byť zapísané a uložené v RJ motora. V tomto prípade sa tak nestalo, čo má vplyv na chod motora, spotrebu paliva, emisie (viď príloha). Na protokole sa nachádza pečiatka Bosch Diesel Servis. To znamená, že servis určite dostal aj špeciálne školenia v tejto problematike. Tu mi dovoľte ešte jednu poznámku na margo tejto veci. Ako diesel servis musí vedieť niečo o čistote paliva, filtrácii a v konečnom dôsledku ste sa odvolávali na to aj Vy vo Vašom vyjadrení k reklamácii v maili zo dňa 26.2.2016 (ako píšete: “Asi sa zhodneme, že nevymenením palivového filtra, mohlo dôjsť k nezvratnému poškodeniu palivovej sústavy.”). Ide o palivový filter, ktorý bol ponechaný pôvodný/použitý na vozidle (viď príloha). Chápem, že mal najazdených iba 15.700 km, napriek tomu by sa mal meniť pri zásahu do palivového systému. Pri demontáži filtra z príruby môžu do filtra napadať malé nečistoty z okolia motorového priestoru (prach, piesok atď.). Filter je zanedbateľná položka pri oprave takéhoto rozsahu. Keď vychádzam z logiky autoservisu Vašej Renomovanej Značky, tak pravdepodobne ponechali vo vozidle aj starý olejový filter (tiež mal iba 22.000 km) a vzduchový filter.

Na záver:
Pri ceste z Prahy na Slovensko už vozidlo pri Brne bolo v núdzovom režime. Bol kontaktovaný opravca (Renomovaná Značka Praha). Vyjadrenie ich zástupcu bolo, citujem: “Čo on s tým má, prečo jemu voláme?” V tomto momente ešte nebolo jasné, o akú závadu ide. Čo by Vám prvé napadlo? Teraz idete autom zo servisu a máte závadu. Komu budete volať? Nikto asi nečaká, že v Prahe sadne do auta a príde to pozrieť do Brna. Ja by som očakával aspoň trochu akčnosť a ochotu z jeho strany – kontaktujem kolegu z Renomovanej Značky v Brne, informujem ho a poprosím ho v rámci značky, aby všetko skontroloval. Nakoniec si to vodič vybavil sám. Musel absolvovať prehliadku v autorizovanom servise Renomovanej Značky v Brne. Bola diagnostikovaná závada škrtiacej klapky (viď príloha). Nedal sa určiť ani vylúčiť súvis s predošlou opravou. V tomto momente sa stratila dôvera v servisnú činnosť Renomovanej Značky a vozidlo pokračovalo aj s poruchou na Slovensko.

V našom zmluvnom servise diagnostikovali a potvrdili túto závadu. Škrtiaca klapka je na výmenu. Až po demontáži sa dá na 100% určiť, či je to náhoda alebo to má súvis s predošlou opravou. Každopádne je to na záruku.

Majiteľ vozidla faktúru uhradil po dohode s nami, aby si vozidlo mohol prevziať, konečne užívať a následne celú situáciu doriešime za nich. Momentálne je ale vozidlo stále v núdzovom režime. Na základe vyššie uvedených skutočností žiadame vrátiť predmetnú sumu 27.734 Kč na účet majiteľa vozidla.

Ďakujem, s pozdravom

Pre pokračovanie textu kliknite na ďalšiu stránku (page).

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!