Pneumatika Continental CrossContact ATR je voľbou pre vačšinu motoristov, ktorí plánujú okrem bežného jazdenia na ceste aj výlety do terénu. S pomerom jazdy na vozovke a mimo nej 70/30 percent sa radí medzi klasické terénne modely.
Najrýchlejšie rastúcim automobilovým segmentom v Európe je SUV, dnes už každé štvrté predané auto patrí do tejto kategórie. Drvivá väčšina nových SUV-čiek má dnes z výroby obuté pneumatiky, ktoré sú určené iba na jazdu na spevnenej ceste.
A preto pri vývoji pneumatiky CrossContact ATR zvolili vývojári koncernu Continental kombináciu vlastností, ktoré ponúkajú bezpečnú jazdu po ceste aj mimo nej. Moderná siliková zmes napríklad ponúka dobrú priľnavosť aj v mokrých podmienkach, šikmé zárezy v dezéne zase zabezpečujú rýchlejší rozptyl vody pri jazde na mokrej vozovke. V konečnom dôsledku tak nová SUV pneumatika poskytuje veľmi dobrú priľnavosť a bezpečné brzdné vlastnosti na mokrých aj na šmykľavých povrchoch.
Protihluková bariéra v podobe malých priečok medzi blokmi na okraji behúňa znižuje hluk, spôsobený kontaktom pneumatiky s vozovkou, a zabezpečuje tak oveľa tichšiu a komfortnejšiu jazdu. Priľnavosť mimo cesty vylepšili vývojári vybavením pneumatiky CrossContact ATR špeciálnymi „kontaktnými zúbkami“ medzi drážkami ako aj otvoreným dizajnom behúňa s vysokým počtom zárezov. Toto riešenie zabezpečí lepší záber a spoľahlivú priľnavosť na mäkkých povrchoch.
Pri jazde na nerovnej, kamenistej vozovke poskytujú väčšie bloky behúňa a robustná konštrukcia dobrú odolnosť voči škrabancom a prasklinám, prípadné kamienky na ceste sú vďaka nim rýchlo vytláčané z drážok. Výsledkom je vysoký kilometrový výkon pneumatík CrossContact ATR aj pri pravidelnej jazde mimo vozovky. Dizajn bočnice a okraja behúňa novej pneumatiky obsahuje robustné výbežky vybiehajúce z blokov behúňa hlboko do bočnice, ktoré pneumatiku chránia pred poškodením zboku. Ochranný pás ráfika slúži ako na jeho ochranu, tak aj na ochranu pneumatiky pri kontakte s obrubníkom alebo prekážkami na nerovnom teréne.
Pneumatika Continental CrossContact ATR je momentálne dostupná v 21 rozmeroch pre 15 až 20-palcové ráfiky so šírkou od 205 do 275 mm a profilovým číslom 40 až 80 percent. Ďalšie rozmery budú dostupné na začiatku budúceho roka. Pneumatika CrossContact ATR je schválená na rýchlosti do 240 km/h a je vhodná pre širokú paletu modelov SUV a 4×4.
Dobré rady v teréne
Základom je mať auto, disky aj pneumatiky v bezchybnom stave. Dobrými pomocníkmi sú zosilnené ťahacie lano alebo lopatka, či skladací rýľ, v prípade, že napriek všetkému bude vaše auto odkázané na externú pomoc. Pri jazde v teréne platí, že na prvom mieste je predvídavosť a nepreceňovanie svojich schopností ani možností auta.
Pri jazde do strmého kopca sa vyhýbajte šikmým polohám, kolesá by mali byť vždy v priamom smere. Ak sa ste už dostali do šikmej polohy a nedarí s vám z nej dostať, radšej začnite pomaly cúvať a skúste to znova. Pri nájazdoch je dôležité postupné a pomalé približovanie, aby ste zistili, či nájazdový uhol vaše auto vôbec zvládne. Štart do kopca by mal byť svižný, ale nie príliš, aby sa kolesá nezačali prešmykovať a pneumatiky nestratili trakciu. Postupný a citlivý a tlak na plynový pedál je tá správna taktika. Dobrým pomocníkom pri rozbehu sú kamene alebo konáre pod kolesami. Tesne pred vrcholom jemne uberte z plynu, aby auto naraz nečakane nezrýchlilo pri získaní lepšej trakcie. Na vrchole kopca treba dávať pozor, aby ste nezostali „visieť na bruchu“ s kolesami vo vzduchu. Neznámy terén si preto dôkladne prezrite a zhodnoťte možnosti vášho auta.
Nepodceňujte zjazdy. Jazda dole kopcom býva tak v aute, ako aj mimo neho často zložitejšia, ako výstup na vrchol. Dodržujte rovnaké pravidlá ako pri jazde nahor, teda jazdite v priamom smere a brzdite až vtedy, keď sa nachádzate v smere sklonu kopca. Zradné bývajú vyjazdené koľaje, najmä, ak si nie ste istí ich hĺbkou. Radšej sa im vyhnite alebo, pokiaľ je to možné, pokúste sa jazdiť jedným kolesom na nevyjadzenom teréne.
Samostatnou kapitolou je jazda v piesku. Tu, na rozdiel od všetkých ostatných povrchov, platí, že na prejazd je vhodnejšie zvoliť rýchlejšiu jazdu. Jednoduchšie prekonáte väčší odpor povrchu a minimalizujete riziko zapadnutia. Ak chcete predísť obmedzeniu krútiaceho momentu motora, počas jazdy cez piesok dočasne vypnite ESP.
Ešte zradnejšou je jazda cez vodu, kde sa najčastejšie ukáže skúsenosť vodiča. Tu treba zapojiť všetky zmysly a rozhodne pred vjazdom do vody terén skontrolovať. Nezabudnite vypnúť svetlá, do vody vchádzajte pomaly konštantnou rýchlosťou, nepreraďujte a nezastavujte. Ani v prípade problémov nevypínajte motor. Po prejazde auto skontrolujte, odstráňte bahno z pneumatík a náprav. Dôležité je vysušiť brzdy, najlepšie niekoľkými krátkymi pribrzdeniami.
Komentáre