Stabilizátor – podceňovaná súčiastka

, 7 júna 2021, 13:41

Stabilizačná tyč je súčasťou zavesenia a spája zavesenie kolies na náprave s karosériou. Množstvo automobilov je vybavených stabilizačnou tyčou na prednej náprave a niektoré tiež na zadnej náprave. Stabilizačné tyče sa inštalujú do osobných automobilov už niekoľko desaťročí a do súčasnosti zostali prakticky nezmenené. Aj keď to konštrukčne nie je zložitá súčiastka, môže jej poškodenie cestujúcim značne znepríjemniť cestovanie.

poškodený podvozok

Tyč stabilizátora (alebo len stabilizátor) je pre veľa motoristov málo známou súčiastkou, napriek tomu, že tento diel hrá v zaistení bezpečnej a pohodlnej cesty významnú rolu.

Dôvod je jednoduchý: Bez stabilizačnej tyče by sa vozidlo mohlo v zákrute prevrátiť a jazdný komfort by sa významne znížil aj pri jazde po rovnej ceste. Dokonca aj podozrivé zvuky (klepanie) zo zavesenia možno spravidla pripísať poruche v oblasti stabilizátora.

Porucha alebo poškodenie stabilizačnej tyče patria väčšinou medzi lacnejšie opravy. Je to spôsobené relatívne nízkymi nákladmi na materiál a jednoduchou inštaláciou.

Ale pozor: Ak je stabilizačná tyč poškodená, nemalo by sa s vozidlom jazdiť. Poškodenie zvyšuje riziko skrútenia karosérie, môže viesť k strate kontroly nad vozidlom a jeho prevrátením.

KONŠTRUKCIA A FUNKCIE

Stabilizačný systém sa skladá z ďalších súčiastok, napr. tyčky stabilizátora a ložiska stabilizátora.

Stabilizační systém přední nápravy

Stabilizátor je väčšinou namontovaný na pomocnom ráme a je uložený v gumových ložiskách (puzdrách). Tyčky stabilizátora spájajú stabilizátor so vzperami zavesenia alebo alternatívne s priečnymi ramenami. Špeciálne guľové čapy na tyčkách stabilizátora zaisťujú potrebnú voľnosť pohybu, aby stabilizátor mohol vykonávať svoju prácu bezchybne.

Keď sa jedno koleso vychýli, torzia v stabilizátore zaistí, že aj druhé koleso zareaguje podobne. Tým sa zabráni nadmernému skrúcaniu (bočnému náklonu) karosérie v zákrutách. Ak sa obe kolesá vychýlia súčasne, stabilizačná tyč sa neaktivuje.

PRÍZNAKY POŠKODENIA

V prípade poruchy alebo poškodenia systému sa pri jazde cez nerovnosti alebo výmole často ozývajú zo zavesenia hlasné zvuky – klepanie. Tie sú väčšinou spôsobené opotrebovanými ložiskami alebo poškodenými čapmi na tyčkách stabilizátora.

V prípade opotrebovania ložísk vzniká medzi ložiskom a stabilizačnou tyčou nechcená vôľa a stabilizačná tyč začne v ložiskách pri pohybe drnčať.

Často používaný typ stabilizátora má guľové čapy, ktoré sú chránené pred striekajúcou vodou a vonkajšími vplyvmi gumovou manžetou. Tie sú tiež naplnené tukom, aby bol ich pohyb čo najhladší. Stáva sa, že sa gumové manžety alebo súvisiace tesnenie poškodí.

To umožní vniknutiu vody a spôsobí neprirodzené vysoké opotrebovanie. Dôsledok: prílišná vôľa v kĺbe, čo vedie k vyššie uvedeným zvukom.

Pri výmene tyčky stabilizátora je potrebné vždy zaistiť, aby bol pri inštalácii aplikovaný správny točivý moment. Inak by mohlo dôjsť k poškodeniu guľového čapu, predčasnému opotrebovaniu alebo dokonca odlomeniu.

díly stabilizátoru febi

Spoľahnite sa tiež na stabilizačné tyče febi v kvalite zodpovedajúcej OE. Kompletný sortiment náhradných dielov pre osobné automobily nájdete na: www.partsfinder.bilsteingroup.com.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!