Menšie trenie + nižšia hmotnosť = menšia spotreba paliva a nižšie emisie

, 30 augusta 2021, 12:45

Tento jednoduchý vzorec je dominantnou témou pri vývoji automobilových dielov, pričom jedným z hlavných cieľov je zníženie trenia a hmotnosti tradičnej pohonnej jednotky – spaľovacieho motora. Spaľovací motor v poslednej dobe zaznamenal výrazné zníženie objemu valcov, ale napriek tomu sa u neho podarilo zvýšiť účinnosť a výkon vďaka použitiu inovatívnych technológií ventilového rozvodu, palivového systému a satia, čo je dané rastúcimi požiadavkami legislatívy na znižovanie emisií vozidiel.

Kľúčovou súčasťou motora je systém pohonu rozvodového remeňa. Úlohou rozvodového remeňa je zaistiť presnú synchronizáciu otáčavého pohybu kľukového hriadeľa, vyrovnávacích hriadeľov a všetkých ďalších pohonov príslušenstva spaľovacieho motora. Tým sa následne riadi otváranie a zatváranie sacích a výfukových ventilov a správne plnenie motora palivom, čo je nevyhnutné pre presné časovanie, dobrú účinnosť a životnosť motora.

Všetky systémy rozvodových remeňov v automobiloch sú tradične montované vnútri motora a pracujú v suchom a uzavretom prostredí. To sa však zmenilo v roku 2008, keď Ford prešiel z reťaze ponorenej v oleji na remeň pracujúci v oleji. Remeň poháňajúci vstrekovacie čerpadlo sa montoval do vznetového motora s obsahom 1.8 litra. Cieľom tohto opatrenia bolo zvýšiť účinnosť tohto motora prostredníctvom zníženia trenia, čo by následne znížilo aj úroveň emisií.

Aby to bolo možné, musel byť rozvodový remeň vyrobený zo špecifických kaučukových zmesí a materiálov, aby bol robustnejší, trvanlivejší a odolnejší voči oleju. Tento typ remeňa je vyrobený z vysokoteplotného elastoméra ACN-HNBR, ktorý je pre zvýšenie pevnosti doplnený kordom zo sklených vlákien. Jeho súčasťou je tiež zadná časť z polyamidovej tkaniny a zuby z aramidovej tkaniny potiahnutej Durolanom pre tepelnú a chemickú odolnosť.

Od roku 2008 používa Ford túto technológiu pre kompletný pohon rozvodového remeňa vo svojich motoroch Ecoboost a EcoBlue, zatiaľ čo skupina PSA ju používa vo svojom oceňovanom motore 1.2 Puretech. Tiež skupina Volkswagen používa remeň v oleji na pohon olejového čerpadla v motoroch 1.6 a 2.0 TDi. Avšak aj väčšina týchto motorov stále vyžaduje výmenu tohto „mokrého“ rozvodového remeňa v rámci bežnej údržby. Preto spoločnosť SWAG zaradila tieto štýlové remene do svojej ponuky rozvodových sád, aby vyhovela dopytu zákazníkov.

Vzhľadom na to, že mokré remene teraz poháňajú čerpadlá a systémy časovania motora v najnovších motoroch značiek Ford, PSA a Volkswagen Group, nasledujú ich aj ďalší výrobcovia vozidiel a navrhujú nové motory s týmto špičkovým systémom mokrých rozvodových remeňov z kaučuku a plastu.

Hlavnou výhodou tohto typu remeňa je, že je užší. Vďaka tomu vyžaduje menej prevádzkového miesta v kompaktnej konštrukcii motorového priestoru. Táto účinná a tichšia alternatíva pohonu suchými remeňmi vedie k zníženiu trecích strát, spotreby paliva a emisií výfukových plynov. Olej tlmí všetky vznikajúce vibrácie a motor beží rovnomernejšie a plynulejšie, čo spríjemňuje jazdu a zároveň využíva technológiu šetrnejšiu k životnému prostrediu.

Spoľahnite sa na testované náhradné diely spoločnosti SWAG zodpovedajúce kvalite OE. Celý sortiment náhradných dielov rozvodového remeňa nájdete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.

Značka SWAG je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje niekoľko ďalších silných značiek. Ďalšie informácie sú k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com.

Kompletné materiály sú k dispozícii v angličtine vo formáte PDF. 

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!