Ako Goodyear vyvíja pneumatiky pre preteky ťahačov?

4 augusta 2017, 8:56

Spoločnosť Goodyear už trinásty rok dodáva pretekárske pneumatiky pre aktuálnu sezónu Majstrovstiev Európy ťahačov FIA 2017. Celá história sa začala v roku 2003, kedy usporiadatelia oslovili Goodyear s otázkou, či by nemal záujem dodávať pneumatiky pre európsky pohár ťahačov, ako sa vtedy táto súťaž nazývala.

Goodyear_Truck_Racing_TireGoodyear považuje preteky ťahačov za veľmi zaujímavú príležitosť, ako predviesť kvalitu svojich pneumatík a priblížiť ju tisícom fanúšikov tohto športu, z ktorých mnohí takisto pracujú v odbore cestnej dopravy.

Pre preteky sa od začiatku používajú pneumatiky s rozmerom 315/70R22.5, a to v rovnakom prevedení pre použitie na riadenej i hnanej náprave a za všetkých podmienok, teda na suchom i mokrom povrchu. Pre prvú sezónu Goodyear ako ideálne štandardné pneumatiky vybral pneumatiky 315/70R22.5 Marathon RHS (Regional Haul Steer), ktoré iba upravil tak, aby vydržali náročné podmienky pretekov. Predovšetkým musel obmedziť zahrievanie pneumatík uvoľňovaním tepla pri prevádzke ťahačov s hmotnosťou 5,5 tony a výkonom 1500 konských síl, ktoré na okruhu vyvinú rýchlosť až 160 km/h. Dosiahol to znížením hĺbky dezénu, teda zmenšením hrúbky behúňa.

V ďalšej fáze sa Goodyear zameral na vývoj špeciálnej zmesi a neskôr aj na výrobu skutočne špecializovaných pneumatík pre preteky ťahačov.  Výsledkom bol špeciálny dezén a forma pre sériovú výrobu pneumatík na výrobnej linke. Pre skúšky nových pneumatík bol zavedený osobitný program hodnotenia na skúšobných okruhoch spoločnosti Goodyear v Luxembursku a Francúzsku. Pretekárske ťahače pri testoch riadili skúsení pretekári, ktorí dávali pneumatikám pri jazde na najrôznejších povrchoch za mokra i sucha poriadne zabrať. Výsledkom vývoja boli pneumatiky Goodyear Marathon RHS-RC, ktoré sa začali vyrábať v roku 2004 a zaznamenali potom pri pretekoch množstvo úspechov.

V roku 2006 sa vývoj pneumatík Goodyear Marathon RHS-RC posunul do ďalšej fázy s označením Goodyear Truck Racing. Cieľom vývoja pritom bolo najmä ďalšie zvýšenie výkonnosti pneumatík. Vývojári vychádzali opäť zo štandardných pneumatík Goodyear 315/70R22.5 a ich hlavnou úlohou bolo zvýšiť ich výkonnosť predovšetkým obmedzením rizika prehriatia a zvýšením bočnej tuhosti. V záujme lepšieho kontaktu s jazdnou dráhou využili špeciálnu behúňovou zmes a nový dezén behúňa. Goodyear kládol vždy na prvé miesto kvalitu, preto aj tieto novo vyvinuté pneumatiky spĺňali požiadavky kvalitatívnych noriem platných pre všetok výrobný sortiment značky Goodyear, vrátane predpisu 54 EHK OSN, čo je norma, ktorú spĺňajú aj súčasné pretekárske pneumatiky.

V roku 2011 bola do pretekárskych pneumatík zavedená technológia rádiofrekvenčnej identifikácie (RFID). Všetky pneumatiky sú pri výrobe vybavené mikročipom, ktorý umožňuje ich unikátnu elektronickú identifikáciu. Vďaka čipom môžu pracovníci federácie FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) overovať, či sa všetky tímy riadia platnými predpismi pre pneumatiky, a lepšie riadiť pneuhospodárstvo pretekov.

V roku 2016 FIA spoločnosť Goodyear zvolila za výhradného partnera Majstrovstiev Európy ťahačov FIA na obdobie troch rokov, a ďalej tak predĺžila ich dlhodobé partnerstvo.

To pokračuje aj tento rok, kedy sa pri pretekoch používajú pneumatiky Goodyear Truck Racing, ktoré sa vyrábajú s použitím kostier najnovšej generácie. Pneumatiky sú charakteristické unikátnym dezénom behúňa s asymetrickým ramenom a obvodovými drážkami a ponúkajú všetkým pretekárom stálu a vysokú výkonnosť na všetkých pretekárskych tratiach.

Pretekárske pneumatiky Goodyear pre ťahače sa vyrábajú v Luxembursku, odkiaľ sa prepravujú na jednotlivé preteky, kde ich spravuje ich usporiadateľ. Ten tiež pneumatiky dodáva jednotlivým tímom a v spolupráci s inžiniermi spoločnosti Goodyear ich inštaluje na vozidlá a hustí.

Ako Goodyear vyvíja pneumatiky pre preteky ťahačov?

Související články

Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu
Nemecká firma ATH-Heinl hľadá firmy pre spoluprácu

Nemecká firma ATH-Heinl disponuje viac ako 28 rokmi skúseností v odvetví vybavenia servisov. V súvislosti s dynamickým rozvojom na českom a slovenskom trhu hľadá firma ATH-Heinl na stálu spoluprácu firmy – technické servisy s oprávneniami.

Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy
Nový servisný koncept PSA Groupe pre nezávislé servisy

Spoločnosť P Automobil Import, člen švajčiarskej skupiny Emil Frey, ktorá pre slovenský trh zabezpečuje import vozidiel Peugeot, Citroën, DS a Opel, sa najnovšie stala držiteľom licencie na servisný koncept EUROREPAR CAR SERVICE. Na slovenský autoopravárenský trh, tak prináša celosvetovo rozšírený servisný koncept výrobcu automobilov PSA Groupe, určený pre nezávislých opravárov.

ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku
ZF Aftermarket: Častá chyba v diagnostice dvouhmotového setrvačníku

Příznaky jsou (někdy) zavádějící. Charakteristický hluk během startování motoru nutně neznamená opotřebení dvouhmotového setrvačníku. Nesprávná diagnostika způsobí, že se kovový zvuk objevuje i po opravě. Skutečnou příčinou problému přitom mohou být příliš nízké startovací otáčky motoru.

Pneumatiky Goodyear obúvali aj historicky prvé ME ťahačov na Slovensku
Pneumatiky Goodyear obúvali aj historicky prvé ME ťahačov na Slovensku

Tribúny SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni boli cez uplynulý víkend svedkami historicky prvých pretekov ťahačov na svojom okruhu v rámci FIA Majstrovstiev Európy. Na výnimočnom premiérovom podujatí nechýbali ani pneumatiky Goodyear Truck Racing, ktoré už 13- tu sezónu obúvajú v rámci seriálu pretekov všetky ťahače v súboji o prvenstvo.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!