Pri zmenšujúcej sa hĺbke dezénu pneumatiky odvádzajú výrazne menej vody. Pri dosiahnutí zákonom stanovenej minimálnej hĺbky dezénu 1,6 mm sa zníži schopnosť odvádzania vody na 50 percent. Pri aquaplaningu nohu zložte z pedála, nehýbte volantom a podľa možností nebrzdite.
Zatiaľ čo nová pneumatika pri rýchlosti 80 km/h vytlačí každú sekundu 30 litrov vody, pri dosiahnutí zákonom stanovenej minimálnej hĺbky dezénu 1,6 mm sa zníži schopnosť odvádzania vody na 50 percent. Z meraní spoločnosti Continental vyplýva, že pri drážke so zvyškovou hĺbkou tri milimetre je ešte stále k dispozícii takmer 80-percentná schopnosť odvádzania vody.
Spoločnosť Continental vykonala niekoľko testov s rôznymi pneumatikami. Výsledok: všetky modely pneumatík strácajú s ubúdajúcou hĺbkou dezénu schopnosť odvádzať väčšie množstvá vody. Preto by mali vodiči pri dosiahnutí hranice troch milimetrov vymeniť pneumatiky za nové.
Aby sa spotrebitelia vedeli jednoduchšie orientovať, umiestnili výrobcovia pneumatík, ako je napríklad spoločnosť Continental alebo Uniroyal, medzi dezénové drážky takzvané „indikátory opotrebovania“. Sú to malé mostíky medzi dezénovými blokmi, ktoré sú vysoké tri milimetre. Keď okolitý profil pneumatiky dosiahne tento mostík, je pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky najlepšie pneumatiky vymeniť. Indikátory opotrebovania behúňa možno nájsť pri symbole dažďovej kvapky na bočnici pneumatiky.
V prípade nových a ojazdených pneumatík pri jazde v daždi platí, že treba znížiť rýchlosť, aby nedošlo k aquaplaningu. Ak pneumatika aj napriek tomu pláva, treba okamžite zložiť nohu z plynu a pustiť spojku. Nesmie sa hýbať volantom a brzdiť. Ak však hrozí nehoda, treba okamžite začať núdzové brzdenie – zadné kolesá ešte väčšinou dokážu znížiť rýchlosť. Keď má vozidlo opäť kontakt s vozovkou, možno pokračovať v jazde so zníženou rýchlosťou.
Komentáre